1

Lite pinsam fråga, men det är min första diesel och hittar inte så bra..
Kylarslangen har lossnat, sitter endast fast i behållaren.
Vart ska den sitta?, letat o letat..

Post's attachments

IMG_1300.JPG, 124.92 kb, 640 x 480
IMG_1300.JPG 124.92 kb, 128 downloads since 2015-06-22 

2

Bästa gissningen är att slangen från bakre expansionskärl ska gå till "expansionskärl 2" som sitter framför batteriet.?

3

Japp, öppna lucka som regskylten sitter på så ser du påfyllningskärlet.

4

svenne duva skrev:

Japp, öppna lucka som regskylten sitter på så ser du påfyllningskärlet.

Jo, det kärlet satt slangen fast i, hittade lite bilder på nätet som visade att den går fram till kärl 2 framför batteriet.
Varför det nu är 2 kärl med samma funktion..? men är väl för att lättare komma åt att fylla antar jag.
Tack.

5

Kärlet som sitter framför motorn har för funktion att hålla expansionskärlet fyllt p.g.a att det sitter ganska lågt. Därför går den tunna slangen från locket på exp.kärlet till botten av påfyllnadskärlet, så när det blir tryck i behållaren trycker den ut ev luft i påfyllnadskärlet för att sedan, när motorn svalnat, säga tillbaka kylarvatten istället. Något rörigt men jag tror de blev rätt 

6

Bockerud skrev:

Kärlet som sitter framför motorn har för funktion att hålla expansionskärlet fyllt p.g.a att det sitter ganska lågt. Därför går den tunna slangen från locket på exp.kärlet till botten av påfyllnadskärlet, så när det blir tryck i behållaren trycker den ut ev luft i påfyllnadskärlet för att sedan, när motorn svalnat, säga tillbaka kylarvatten istället. Något rörigt men jag tror de blev rätt

Trodde samma, då det bakre sitter väldigt lågt, tanken från VW är nog att underlätta påfyllning utan att öppna inspektionsluckan.