Nån tidigare ägare har svetsat fast dörrarna på vår buss. Varför har man valt att göra det tror ni? Finns det olika varianter och dom egentligen inte passar på vår buss?
På vår andra buss sitter det muttrar i en korg framför fästet i bussen men inte på den här. Har inte alla det?
Det där var uppe för inte så länge sedan: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=35809
Vad har du för årsmodell på din buss?
Det är en -77:a. Men jag fattar inte vad sim är fel egentligen.
Martin A
68-75 har gångjärnen med försänkta hål lika de på bilden. På 76-79 har gångjärnen M8 låg sexkantsskalle med bricka under och ett annat fäste i dörrkarmen. Skall man sätta en tidig dörr på en sen buss måste man byta gångjärnet. Det verkar som att något tidigare ägare har monterat en tidig dörr på din buss och tyckt att det var enklare att svetsa fast dörren än att byta gångjärn. Lite svårt att justera dörren nu.....
När man byter gångjärn måste man antingen svarva bussningar eller borra om hålet för sprinten för det skiljer på diametern på dörrsprinten. Just Campers mfl har konverteringskit med alla delar som behövs förutom själva gångjärnet.
Hoppas det hjälpte?
/Janne
Ja det var ett bra svar! Då vet jag åtminstone vad som är fel.
Då behöver jag alltså två nyare dörrar den dagen det blir dags för finish på pärlan.
Tack för hjälpen!
Martin A