1 Senaste redigerad av easos (2015-06-20 13:06:01)

...ägde min far och mor några bussar..

Denna ägde dom när inte jag var född än så troligen slutet av -60 början på 70-talet

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Back%20in%20the%20days/skanna0016_zpsq8jjrkh0.jpg

Och denna Bay hade dom när jag kanske var runt två år..

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Back%20in%20the%20days/b7fe736b-d912-4795-8aea-5346ea9c72eb_zpsqlmvtnba.jpg

Verkade som jag var mer intresserad av traktorn än bayen som står bakom Opeln eller vad det är och det är ju fan konstigt ! ICQ/ae

http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Back%20in%20the%20days/skanna0011_zpsruule8bq.jpg

Jag vet att bayen finns i registret än men har varit avställd sen 1980..
Jag sökte på regnr och fick reda på vem ägaren är... så kanske man ska ta sig å slå en signal å höra sig för lite   ICQ/af
Man vet aldrig den kanske står på nån loge och inte är allt för sönderrostad ! ICQ/ag  ICQ/ad

När nu fan är det sängen som gäller !

Gonatt och glad påsk.. ja de var ju midsommar det var ja ! ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

2

Trevliga bilder!
Några kommentarer, hopps inte du tar illa upp, för det är inte meningen!

Första bilden med splitbussen, utsvängda jeans, "rastplatsbord" byggt på galvade stålrör samt den "nya" reg. nummerskyltarna skavallrar om att bilden kan vara exponerad i mitten av 1970-talet, dessa reg. nummer skyltar kom 1973 och det tog väl kanske något år innan alla landets fordon var omskyltade. Var det månne i denna buss du "blev till"? ICQ/ad

Mellanbilden, det ser ju lagom kallt ut, har kör man med konstant hjulspinn och uppställ i kurvorna! I vilken snödriva ramlade framskylten av?

Nedersta bilden, jag är ju uppvuxen med agrokultur på Hisingen, är väl kanske en generation äldre än dig, men känner igen det, man skulle vara månskensbonde med kraglös flanellskjorta och gärna en palestinasjal om det drog kallt om nacken, och kallt drog det, men kanske inte alltid i nacken... Den tidens "New wave", litet får, getter, några höns, nån ridhäst, och en Belos minitraktor! BP-gubben är en kultfigur idag, tillsammans med Essotigern och Gripen från Koppartrans!
Alla bilar rostar, men Opel har rekord! och det är väl en på bilden minst 20 år gammal MF traktor man ser nosen av? Gardinerna i Bay-bussen signalerar att dom var isallafall sydda på 70-talet!
Vi odlade vår egen potatis och som vi förädlade till... ja det vågar jag inte tala om, men det gick åt en del jäst och aktivt kol... Elförbrukningen kunde stundtals vara hög också...
Men du kanske har en lycklig barndom på en riktig genuin gård med seriöst lantbruk? Vi var amatörer och det slutade ju med att de flesta av oss, i kollektivet, tog en högskoleexamen och idag lever liv som företagsledare, högre tjänstemän, överläkare, socionomer, lokalpolitiker, socialrealistiska författare och liknande, nej ingen av oss säljer Proletären utanför systembolaget på Wieselgrensplatsen längre, om nu ens den butiken finns kvar där... ICQ/ab  Men jag längtar tillbaka till det bruna och orangea 70-talet, allt var enklare då! ICQ/ab Folkvagnar, Renault 4 Laban och Citroën CV2 var lika lättmekade, men inte lika gamla som idag... Sedan hade vi väl minst en Duett också, fattas bara annat, det var ju på Hisingen...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av easos (2015-06-19 08:37:26)

Ohoj vilket inlägg ! ICQ/ag
Nädå inte tar jag illa upp.. kötta på ! ICQ/ag

Nä du kan ha rätt med regplåten samt årtal... nej jag blev till i ett sånt dära härligt orange tält har jag fått höra ICQ/ae
Jag är för 1976 Så tiden där jag sitter på trakton lär då vara -78 ICQ/ae

Kul läsning Björn  ICQ/af ICQ/ag

4

Trevlig historia och fina bilder!
Kan tänka mig på första bilden så pratas det om att kanske investera i popout rutor, kanske även front safaris... ICQ/ag
Vad är det för år på Bayen? Det lilla man ser så skvallras det om upp till 70?
Ang traktorn så liknar det en nos från en MF 35a.
Som sagt kul med historia! ICQ/ab

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

5

Men traktorn du sitter på verkar rar, 4x4?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Jo vi odlade ju potäter, massvis med olika sorters potatis.
Alla dessa potäter knäckte till slut såväl bakaxel som dess upphängning på Duetten.
Undrar om en typ2 hade tålt alla dessa "kartoffeln" bättre...?
En av medlemmarna på gården åkte varje vecka in till Grönsakstorget där vi hade en plats vissa perioder.
En "finare dam" kanske från Örgryte eller Vasastan kom en dag till ståndet.
-Är det här möjligen King Edward?
-Öhh, nej, det är Anders Olsson från Säve.

7

Ja, traktorn var cool. Vad är det för nån?

Att du inte har ringt upp ägarn på bayen än??  Jag skulle ringa samma minut jag fick reda på namnet. Det skulle väl vara schysst att äga den igen. Har du några minnen från den?

8

Jag gissar att lilla traktorn är en Belos.

9

Ring på Bayen Andy.

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

10 Senaste redigerad av easos (2015-06-20 13:04:02)

Herbie63 skrev:

Trevlig historia och fina bilder!
Kan tänka mig på första bilden så pratas det om att kanske investera i popout rutor, kanske även front safaris... ICQ/ag
Vad är det för år på Bayen? Det lilla man ser så skvallras det om upp till 70?
Ang traktorn så liknar det en nos från en MF 35a.
Som sagt kul med historia! ICQ/ab

Bilden visar när farsan och morsan var och semestra.... ja å då inte i den där bussen... utan farsan hade sålt den
för något år sen till ett par som bodde nedåt landet. När far och mor var ut och reste (troligen i sin nya fina cadillac)...
så kikade farsan ner mot en badplats när de åkte förbi (i vilken ort/landskap vet jag dock inte)
och såg bussen som han tyckte känna igen så han gick ner för att prata med dom och kolla närmare på bussen...
och mycket riktigt det var deras gamla buss... min far har den fina gula tröjan på sig... ICQ/ae
Antar att det är mor som fotar ICQ/ab

Bayen är en -69:a

Jag har dock inga uppgifter vad det är för traktor tyvärr...

11 Senaste redigerad av easos (2015-06-20 13:09:39)

Demian skrev:

Ja, traktorn var cool. Vad är det för nån?

Att du inte har ringt upp ägarn på bayen än??  Jag skulle ringa samma minut jag fick reda på namnet. Det skulle väl vara schysst att äga den igen. Har du några minnen från den?

Nop har inte ringt än.. vill inte störa midsommarfirandet... men kanske ringer imorgon eller nått ICQ/ag
Ja det vore skoj att få ratta farsans gamla buss.. som man åkte i när man var liten... ICQ/ab

Nä jag har inga minnen från den tyvärr... var ju rätt liten.. och eftersom farsan
bytt bilar säkert femhundra gånger så antar jag att de hade den under nått år eller två.

12

Liten update.... Bayen finns kvar... och stått ute sen -85 nån gång...
Gubben sa att den var jävligt risig... så vi får se ICQ/ad

13

Spännande! ICQ/ag

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

14

Javafen, köp!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Det råkade bli en resa tillslut norrut 130mil tur retur..... ICQ/ab

https://www.youtube.com/watch?v=ZyWwExcVFVE

16

Fan va fränt, såg ju inte så dålig ut endå...

/foppa

17 Senaste redigerad av speedwagen (2018-09-24 23:24:19)

Historiska vingslag - Vet du nått om bussens "mellan" historia.
Ser fram emot projekt tråden  ICQ/bs

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

18

En - 72a?

19

Foppa13 skrev:

Fan va fränt, såg ju inte så dålig ut endå...

/foppa

finns en hel del att göra på den !   ICQ/bk

20 Senaste redigerad av easos (2018-09-25 08:51:12)

speedwagen skrev:

Historiska vingslag - Vet du nått om bussens "mellan" historia.
Ser fram emot projekt tråden  ICQ/bs

Mja vet att farsan bytte bort bussen mot en mercedes tror jag det var av nån som bodde
Sorsele.... sen så nån gång på tidigt -80 tal ställdes bussen undan och fraktades ut i skogen för att dö  ICQ/bh  ICQ/ag
Efter det så bytte (gubben som jag fick tag på bussen ifrån) den mot nån bil men bussen blev ståendes.. tills jag nu typ 37år bärgade den.

jo kan bli en projekttråd

21 Senaste redigerad av easos (2018-09-25 08:53:39)

Hansson skrev:

En - 72a?

nop en early -68
På den tiden farsan hade bussen så vela han att den skulle se nyare ut så då kom farsan över baklyktorna från en sen bay och monterade dit.
Han sa nu att han var rätt mallig över de nya lyktorna då  ICQ/ap

22

Traktorn är en Holder modell äldre innan de blev oranga som idag. Sån hade vi som transportfordon till den lokala pubben när jag läste på lantbruksskola i södra sverige för 15 år sen... dimmiga minnen

23

easos skrev:
Hansson skrev:

En - 72a?

nop en early -68
På den tiden farsan hade bussen så vela han att den skulle se nyare ut så då kom farsan över baklyktorna från en sen bay och monterade dit.

Ah!... Därav stora bakljus o blinkers nere...

24

Och nu för tiden vill man ha så gammalt så möjligt. Det byggs om Bay"ar med splitt fromt och jag har satt gamla lampor på min 75:a  ICQ/bd

easos skrev:
Hansson skrev:

En - 72a?

nop en early -68

Post's attachments

Bay 195.jpg, 149.28 kb, 615 x 794
Bay 195.jpg 149.28 kb, 153 downloads since 2018-09-30 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|