Trevliga bilder!
Några kommentarer, hopps inte du tar illa upp, för det är inte meningen!
Första bilden med splitbussen, utsvängda jeans, "rastplatsbord" byggt på galvade stålrör samt den "nya" reg. nummerskyltarna skavallrar om att bilden kan vara exponerad i mitten av 1970-talet, dessa reg. nummer skyltar kom 1973 och det tog väl kanske något år innan alla landets fordon var omskyltade. Var det månne i denna buss du "blev till"?
Mellanbilden, det ser ju lagom kallt ut, har kör man med konstant hjulspinn och uppställ i kurvorna! I vilken snödriva ramlade framskylten av?
Nedersta bilden, jag är ju uppvuxen med agrokultur på Hisingen, är väl kanske en generation äldre än dig, men känner igen det, man skulle vara månskensbonde med kraglös flanellskjorta och gärna en palestinasjal om det drog kallt om nacken, och kallt drog det, men kanske inte alltid i nacken... Den tidens "New wave", litet får, getter, några höns, nån ridhäst, och en Belos minitraktor! BP-gubben är en kultfigur idag, tillsammans med Essotigern och Gripen från Koppartrans!
Alla bilar rostar, men Opel har rekord! och det är väl en på bilden minst 20 år gammal MF traktor man ser nosen av? Gardinerna i Bay-bussen signalerar att dom var isallafall sydda på 70-talet!
Vi odlade vår egen potatis och som vi förädlade till... ja det vågar jag inte tala om, men det gick åt en del jäst och aktivt kol... Elförbrukningen kunde stundtals vara hög också...
Men du kanske har en lycklig barndom på en riktig genuin gård med seriöst lantbruk? Vi var amatörer och det slutade ju med att de flesta av oss, i kollektivet, tog en högskoleexamen och idag lever liv som företagsledare, högre tjänstemän, överläkare, socionomer, lokalpolitiker, socialrealistiska författare och liknande, nej ingen av oss säljer Proletären utanför systembolaget på Wieselgrensplatsen längre, om nu ens den butiken finns kvar där...
Men jag längtar tillbaka till det bruna och orangea 70-talet, allt var enklare då!
Folkvagnar, Renault 4 Laban och Citroën CV2 var lika lättmekade, men inte lika gamla som idag... Sedan hade vi väl minst en Duett också, fattas bara annat, det var ju på Hisingen...
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."