1

Grannen har en platta som troligtvis kommer från en typ3 variant. Den är väldigt rostig och i mina ögon oanvändbar men det sitter ju en växellåda på den som jag blev lite nyfiken på.

Är det samma lådor på typ3 som på typ 1. I detta fall är det en IRS bakvagn komplett med axlar och bromsar. (Plattan är i rullande skick sånär som på att det saknas ett bromsok fram...)

Jag funderar nämligen på att bygga om min bubbla, -66:a till IRS och då är det frågan om kanske den här lådan kan vara användbar och kanske även något mer.

2

I princip är det lika. På lådan är det vad jag minns bara hålen för kuddarna bak som är pluggade och hålet i hockeyklubban sitter från undersidan. Klubban går ju att byta och pluggarna slå eller borra ur.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Däremot är hela bakvagnspaketet bultat (gummidämpat faktiskt!) på Typ3-plattan, med en slags "hjälpram"....

Frågan är om det går att använda armar och swing till en typ 1 platta ?

4

Tack för svar. Då slipper jag att leta efter en sån. Dumt att gå över ån efter vatten så att säga. Visst är de gjorda för 200 mm koppling?

Drivaxlar och bromstrummor då? Är det något att använda?

Passar typ3:ans bromsskivor på typ1 spindlar? Jag har några spindlar från en 67-68:a liggandes som jag tänkte montera. Iofs så tänkte jag ju skaffa skivor med rätt bultmönster direkt då det är lilla cheva bultmönstret på fälgarna jag har. Har adaptrar just nu men de breddar för mycket så det ser inte bra ut.

5

eing9911 skrev:

Visst är de gjorda för 200 mm koppling?

Det beror ju på svänghjulet, inte lådan. Om det behöver slipas ur beror på om det är 109 eller 130 kugg.

eing9911 skrev:

Drivaxlar och bromstrummor då? Är det något att använda?

Samma som Typ1 IRS. Trummorna är bredare. Bärarmarna tror jag är samma som Typ1, svärd finns både enkla och dubbla.

eing9911 skrev:

Passar typ3:ans bromsskivor på typ1 spindlar? Jag har några spindlar från en 67-68:a liggandes som jag tänkte montera.

Skivorna är samma som Typ1. Är det Typ3 original-ok så är har de lite större kolvar men i övrigt identiska med Typ1.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Ja såklart, fel av mig angående koppling/svänghjul. Då är ju frågan om det fanns 6V typ3:or med IRS... förhoppningsvis inte  ICQ/ag

Jag får väl rädda lite likdelar från den där som kanske passar så får vi se vad som passar helt enkelt.

7

eing9911 skrev:

Ja såklart, fel av mig angående koppling/svänghjul. Då är ju frågan om det fanns 6V typ3:or med IRS... förhoppningsvis inte  ICQ/ag

Jag får väl rädda lite likdelar från den där som kanske passar så får vi se vad som passar helt enkelt.

Faktum är att jag ägde en 1600TL -66:a 6 volt, med fyrbults trummor - men om den hade IRS eller swinaxel minns jag inte....
Dock har ALLA typ3 200mm koppling, även 6 volts svänghjulen.

8

Jaha... vad har 12v svänghjul för diameter? Det måste ju gå mäta sig fram tycker jag.

9

eing9911 skrev:

Jaha... vad har 12v svänghjul för diameter? Det måste ju gå mäta sig fram tycker jag.

Räkna kugg annars. 12V har 130, 6V 109.

Här finns lite fakta om svänghjul och dess olika infästningar.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

Ali G

10

mettis skrev:

Faktum är att jag ägde en 1600TL -66:a 6 volt, med fyrbults trummor - men om den hade IRS eller swinaxel minns jag inte....
Dock har ALLA typ3 200mm koppling, även 6 volts svänghjulen.

ALLA typ 3 har INTE 200 mm koppling. 04/61-07/62 är den 180 mm.

11

Kuggen har jag koll på men jag tänkte mest på om jag på ett enkelt sätt kunde kolla om lådan var gjord för ett 6V eller 12V svänghjul. Därav så skulle diametern på ett svänghjul till en 12 voltare vara intressant (alternativt innerdiametern på en 12 v låda).

Lådan i min bubbla är ju en urslipad 6V låda (originallåda på en -66:a) och rent hållfasthetsmässigt så ser det ju inte ut som att det är en fördel att göra så, så om lådan från typ3:an är för 12V å är chansen större att jag skulle använda den. Är den till en 6 voltare så gör jag mig inget besvär för det dyker upp irs-lådor lite här och där tycker jag.

Anledningen till funderingarna överhuvudtaget är pga två saker:
1: lådan i bubblan behöver snart nya synkringar då det i bland skorrar och det blir sämre och sämre med tiden.
2: jag har ju som jag har skrivit i någon gammal tråd att jag vill ha en motor med lite mer pulver. Tyvärr så har jag flera spår att gå på där men oavsett behövs en fräsch låda. Sen om en originallåda är rätt vetetusan. Jag var ju inne länge på att göra en budget typ4 turbo men sen kom verkligheten ikapp i form av 3 barn och ingen tid (eller pengar). Det verkar framförallt krävas en hel del modifiering och egentillverkning så jag tvekar en del inför. Därefter tänkte jag att man kanske ska slå ihop en lite större typ1 motor då en sån passar på en gång. En 1776 eller liknande men så såg man ju att det var ju inte så mycket dyrare kanske att få ihop en strokermotor... men det är fortfarande mycket pengar. Ju mer jag läser på så känns det som att det inte är helt enkelt att få till en bra motor dessutom. Mycket att ha koll på och framförallt, man behöver erfarenhet. Så det finns ju en risk att hela skiten går i luftenpga något skitfel (been there, done that med min första 1600...den sa pofff pga ett mätfel...tänk vad någon tiondels millimeter kan göra på fel ställe...). Så sista alternativet är faktiskt att vattenskada bilen och stoppa i en subarurova med ambitionen att besiktiga den också. Då har jag i allafall en hållbar motor och jag behärskar de modifieringar som behöver göras på själva bilen. Jag tror nästan att det dessutom är det billigaste alternativet men det känns liite fel dock pga vattnet men det får jag nog leva med.

För att bara ha något att köra med så håller jag ju på och ska stoppa i en 1200 industrimotor i den just nu. Behöver en ny lamell dock innan den lyfts in. De jag hade såg lite vissna ut. Vad tror herrana som har hållt på ett tag. Duger classic up norths budgetlamell (180mm) för detta? Den hade ett väldigt lockande pris. http://www.classicvw.se/lamell-180-mm-m … ts_id/1711

Ska man ha med eller utan fjäder? Ser att båda typerna finns.