Kuggen har jag koll på men jag tänkte mest på om jag på ett enkelt sätt kunde kolla om lådan var gjord för ett 6V eller 12V svänghjul. Därav så skulle diametern på ett svänghjul till en 12 voltare vara intressant (alternativt innerdiametern på en 12 v låda).
Lådan i min bubbla är ju en urslipad 6V låda (originallåda på en -66:a) och rent hållfasthetsmässigt så ser det ju inte ut som att det är en fördel att göra så, så om lådan från typ3:an är för 12V å är chansen större att jag skulle använda den. Är den till en 6 voltare så gör jag mig inget besvär för det dyker upp irs-lådor lite här och där tycker jag.
Anledningen till funderingarna överhuvudtaget är pga två saker:
1: lådan i bubblan behöver snart nya synkringar då det i bland skorrar och det blir sämre och sämre med tiden.
2: jag har ju som jag har skrivit i någon gammal tråd att jag vill ha en motor med lite mer pulver. Tyvärr så har jag flera spår att gå på där men oavsett behövs en fräsch låda. Sen om en originallåda är rätt vetetusan. Jag var ju inne länge på att göra en budget typ4 turbo men sen kom verkligheten ikapp i form av 3 barn och ingen tid (eller pengar). Det verkar framförallt krävas en hel del modifiering och egentillverkning så jag tvekar en del inför. Därefter tänkte jag att man kanske ska slå ihop en lite större typ1 motor då en sån passar på en gång. En 1776 eller liknande men så såg man ju att det var ju inte så mycket dyrare kanske att få ihop en strokermotor... men det är fortfarande mycket pengar. Ju mer jag läser på så känns det som att det inte är helt enkelt att få till en bra motor dessutom. Mycket att ha koll på och framförallt, man behöver erfarenhet. Så det finns ju en risk att hela skiten går i luftenpga något skitfel (been there, done that med min första 1600...den sa pofff pga ett mätfel...tänk vad någon tiondels millimeter kan göra på fel ställe...). Så sista alternativet är faktiskt att vattenskada bilen och stoppa i en subarurova med ambitionen att besiktiga den också. Då har jag i allafall en hållbar motor och jag behärskar de modifieringar som behöver göras på själva bilen. Jag tror nästan att det dessutom är det billigaste alternativet men det känns liite fel dock pga vattnet men det får jag nog leva med.
För att bara ha något att köra med så håller jag ju på och ska stoppa i en 1200 industrimotor i den just nu. Behöver en ny lamell dock innan den lyfts in. De jag hade såg lite vissna ut. Vad tror herrana som har hållt på ett tag. Duger classic up norths budgetlamell (180mm) för detta? Den hade ett väldigt lockande pris. http://www.classicvw.se/lamell-180-mm-m … ts_id/1711
Ska man ha med eller utan fjäder? Ser att båda typerna finns.