1

En del kan skapa något som berör medan andra skapar något som redan är framtaget och det väcker känslor men ibland även likgiltighet. Originalrenoveringar beundras för dess nostalgi och ger tillbakablickar men det är som konst räknat bara en kopiering, en kalkering av något som redan är skapat. En modifierad bil med personlig stil talar till betraktaren med ett budskap, en utveckling av någons drömmar, fantasier och förmåga att uttrycka sina känslor. Precis som att måla en tavla så har en del människor känslan och har tränat upp sin skicklighet för att prestera något, vilket startar reaktioner hos betraktaren. Det väcker måhända avundsjuka, hos de som inte övat upp sin förmåga att förverkliga sina egna tankar i ett projekt, de kreativa bilbyggarna kanske saknar det oerhörda tålamod som en originalrenovering kräver, vilket leder fram till trådstartens frågeställning.

Varför har du svårt att acceptera, respektera och ge cred till ett bilbygge, oavsett din egen förmåga?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Tror det handlar mer om smak än om egen förmåga.
All konst är inte vacker, alla konstnärer inte bra. Bra konst enligt min smak uppskattas och respekteras.
Alla bilbyggen blir inte vackra, alla bilbyggare är inte bra. Bra byggen enligt min smak uppskattas och respekteras.

Hur ska man kunna visa uppskattning respekt för något som är fult och dåligt gjort?
Varför vill du att man ska göra det?
Vad man kan göra är att hoppas skaparen hade roligt under tiden för det är ju det som verkligen räknas i en hobby.

1970 1300 i delar sedan 1992....

3

Det kan finnas olika anledningar varför en konstnär skapar... Dels för att få utlopp för sin kreativitet.. Dvs för eget välbefinnandets skull= måste inte vara bra i den stora massans ögon.. Eller kanske blir det "fint " efter konstnärens död...eller för att kunna sälja.. Dvs anpassad konst.. Eller för att visas upp..... Hur som e det ju upp till den personen.. Om jag nu hypotetiskt.. Köttar sönder en gammal buss som jag äger så måste den ju inte bli bra.. Huvudsaken e ju att jag får ut något av det.... Sen om jag nu skulle vilja sälja någon gång, så brukar i detta fallet bussar vara lättare att sälja i original skick..
Så konstnären i detta fallet buss slaktaren har ett val.. Man måste inte dela detta..
Mao axeptera att folk vill göra olika saker.. Och att just detta inte gör att man åker i "finkan" eller blir hotat till livet som för vissa konstverk.. Snyggt -fult.. Vad är det.. Gott eller äckligt...tur vi är olika...och får vara det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Word.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Väljer man att publicera sin konst/bil/cykel så är väl meningen att få feedback men man kan ju inte bara förvänta sig positiva svar utan alla har väl rätt till en åsikt i det offentliga rummet, typ som vi svarar dig nu.
Sen tycker jag att en del dömer lite väl hårt och använder kanske lite onödigt hårda ord på internet men så kan det vara i verkliga livet.
Jag tycker dock att på detta forum så är tonen kamratlig och hjärtlig(finns mycket värre).

//JOhan

6

I de flesta fallen är ju ägaren/konstnären/byggaren nöjd med sitt verk , oavsett om det är en trädgård, oljemålning eller VW-buss, och kreativitet ska alltid uppskattas. Skönheten ligger ju sen i betraktarens ögon och ibland kan det vara bättre att vara tyst än att gnälla om hur fult något blev..

You´ll never know...

7

Vad är frågan ?

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

8

MattsR skrev:

Vad är frågan ?

Trådens rubrik, läs som bannad före bilbygge, är egentligen bara en tanke och svaret på frågeställningen bör man ge till sig själv i första hand..

9 Senaste redigerad av Fredde (2015-06-20 18:04:28)

Vwato>> Ladda upp en bild på ditt fordon.

Oavsett vad man skapar, bilar, tavlor eller annan konst. Så gör man ju det först och främst för sig själv. Tavlor och "konst" kan ibland vara lite olika svår att förstå sig på. Som med allt här i livet så finns det olika nivåer på saker och ting. När du började skolan började du i ettan och klättrade uppåt. De som gillar tung hårdrock började med lite lättare musik. De som dricker mörk öl började garanterat med lageröl. Innan man lär sig att gå, så brukar de flesta börja med att krypa. Alla har vi varit nybörjare.

För egen del så tycker jag att alla fordon har något att erbjuda. Även "fulsnygga" fordon har någon eller några detaljer eller smarta lösningar som man kan sno till sitt eget bygge.

Så ta du och starta vinkelslipen och kör hårt.

Friskt kapat, hälften brunnit ICQ/ad

Att skapa något eget berikar tillvaron.

Lycka till med det du skapar

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

10

Varför tror människor på nätet att deras åsikt är så intressant och viktig??

Tala är silver, tiga är guld

https://sv.wiktionary.org/wiki/Tala_%C3 … %A4r_guld.

Detta sagt som ren information :-)

"ljushuvud"

11

Det finns några Picasso och van Gogh men många som målar hötorgskonst.
Hötorgskonst säljs billigt för det är enkla tavlor som massproduceras och är/var populära.

Min åsikt är viktig för mig, men man får ju hålla tyst ibland också......

"Alla är vi barn i början" Japp, precis, och övning krävs för att gå och springa, så ut med er och kapa och svetsa och bryt gärna nya gränser och gör underverk därute istället för att duplicera saker.

Men viktigast av allt! Ha kul  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Någon sa: bättre vara tyst och bli betraktad som en komplett idiot än att öppna munnen och undanröja alla tvivel..men hur kul vore det då? Forumet är ju till för att ventilera åsikter och funderingar,fritt att deltaga eller avvakta.. Eller som någon annan sa: passar det inte,läs en bok istället.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

The earth without art is just "eh.."