1

hur funkar kylspjällen som styrs av en bälg under motorn? Blir bälgen större eller mindre när motorn blir varm? Vill ju inte att pärlan går varm i fina vädret.
Bilen är en bay -77 med ge motor.
Martin A

2

Precis som termostaten på typ 1 så utvidgar den sig när den blir varm. Om den är åtkomlig, prova att värma upp den lite försiktigt med varmluftspistol och se vad som händer.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Om man vill va säker på att ha ordentlig kylning så lossar man alltså vajern och låter spjällen stå öppna. Bussen körs ju ändå bara på sommaren.

Martin A

4

Fast då förlänger du tiden det tar för motorn att komma upp i rätt arbetstemperatur...  En fungerande termostat/spjäll ser till att den kommer upp i rätt temp. och säkerställer kylningen.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Jo det är sant men så länge jag inte vet hur frisk bälgen är så föredrar jag nog full kylning framför en för varm motor.
Tack för hjälpen!

Martin A