1

Jag har bytt till en för min bil inte riktigt korrekt ljuddämpare. Jag har en 1965 Variant 1500S. Ljuddämparen jag satte dit hade ett vekt rör till förvärmningen(?) som jag kapade bort och svetsade igen. Med dubbla förgasare ska man inte ha det röret.
Problemet är att det luktar bränt gummi när jag kört ett tag. Har nu upptäckt att ljuddämparen ligger emot den stora gummibälgen, så jag misstänker att det är det som luktar.

Min fråga är, skiljer det på årsmodeller hur högt upp dämparen sitter?

Typ 3 Variant -65

2

Det korta svaret är nej. Ljuddämparna är i grunden likadana på alla Typ 3. Det som skiljer är dels med eller utan förvärmningsrör (detta har du ju tagit bort på din dämpare), dels om man har separata bakre värmekammare och slutligen finns det två storlekar på slutröret. Dämparen ska ha en värmeskyddsplåt för att undvika att gummibälgen blir för varm.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/416095.jpg

Inte mycket plats mellan värmeskyddsplåten och kanten för gummibälgen.

3

Den som satt där hade stora muttrar på dämparen som på din bild, den jag satte dit nu har inte dom anslutningarna. Min bil är ju en 1500S, men dämparen kanske är lika ändå.
Har för mig att skyddsplåten sitter där, den är väl fastsvetsad i dämparen?
Törs nästan inte åka i den då det luktar rejält bränt av gummit.  ICQ/ac

Typ 3 Variant -65

4

1500 och 1500S -10/64 har den dämpare som du har monterat. Dämparen med stora muttrar avlöste i oktober och din bil är troligen tillverkad senare.

Är du säker på att det är gummibälgen som blir för varm?

Har du kopplat in värmen? Om du inte blåser luft genom värmekamrarna kan det lukta illa. Frågar eftersom krökarna från fläktkåpan skiljer beroende på vilken dämpare du har.
Om du vill ha bra värme men inte bränna dig så ska du försöka svetsa om krökarna så att du kan ansluta röret som går under cylinderkåporna och övergår till pappslang och kopplar på där värmen släpps in i bilen. I insläppet sitter en termostat som blandar med kall luft när värmen blir för varm.

5

Är inte säker på att det är bälgen som luktar, men misstänker den starkt.
Jag kör med ersättningsrör, inga värmekammare.
Lukten började när jag bytte dämpare, kände inget alls innan. Den som satt på bilen tidigare läckte som ett såll överallt.  ICQ/ab

Typ 3 Variant -65

6

Slirande fläktrem?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7

Den tanken har jag också haft. Men är tveksam. Det luktar mest när den körs på höga varv.
Remmen är ju rätt gammal så jag ska nog testa och byta den för att utesluta en möjlig orsak.
Brukar det lukta ordentligt bränt gummi om den slirar lite? Lukten kommer mest ut ur hjulhusen.

Typ 3 Variant -65

8

Det är just vid höga varv de kan slira och det kan lukta riktigt illa.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

9

Okej, då måste jag testa att byta rem. Vore ju kanon om det vore så enkelt.
Men det började ju lukta direkt när dämparen byttes så det kändes lite märkligt om det är remmen.

Typ 3 Variant -65

10

Jag testade på min 1964 i går och minsta avståndet mellan värmeskyddsplåten på ljuddämparen och gummibälgen är "ett lillfinger". Det kan vara värt att kolla så inte det finns kontakt mellan bälgen och ljuddämparen.

11

Jag kollade på det lite snabbt uppifrån för nån dag sedan, och jag tyckte faktiskt att dämparen trycker upp emot bälgen.
Frågan är hur det kan komma sig isåfall om dämparna är lika höga?

Typ 3 Variant -65