1

Jag skaffade en industrimotor (1200, 34 hk tror jag det var, den heter 122)  för en massa år sedan som jag faktiskt försöker sälja men eftersom ingen tydligen vill köpa den så håller jag på att ställa i ordning den så att den går att stoppa in i en bil. Den kanske blir lättare att sälja då eller så får de bli min besiktningsmotor eller liknande.

Hursomhelst så satt det ju en scintillamagnet på den och det ska ju tydligen inte funka så bra om motorn ska sitta i en bil. Tydligen risk för varmgång. Så då måste jag i med en vanlig fördelare. Jag har kanske en fördelare från en 1300 motor som jag hade som besiktningsmotor tidigare. Dock har jag för mig att den krånglade och vid besiktning så stoppade jag bara i min 009:a. Nu har jag dock lånat ut min 009:a men jag kom på nu i morse på väg till jobbet att jag borde ha två stycken typ4 fördelare och om jag inte minns helt fel så kan man stoppa i en 009:a i typ4:an så alltså borde det ju gå göra tvärt om också.

Så...är det möjligt och tror ni det funkar bra (eller i allafall tillräckligt bra)?

Annars får jag väl försöka renovera upp den från 1300 motorn eller köpa ny.

2

Jag rotade runt lite i gömmorna och jag hittar bara 2 fördelare. Den ena är som sagt från en 1300 AB motor och den andra vetefasen vad det är. Den är mycket större och det verkar kunna vara en 90mm till en 1200. Den verkar förövrigt vara relativt OK. Åtminstone jämfört med den andra för den sitter vacumdelen fast. Det gör den inte på den stora fördelaren utan där går allt lätt och fint. Men sen såg jag att om den behöver nytt lock, rotor, konding och brytare så är jg nästan uppe i samma slantar som en ny  vacumfördelare från classic up north (då locket kostade nästan 400:-) och jag behöver även en ny 180mm lamell så det förnuftigaste är nog att beställa en ny, eller? 

Jag får forska lite mer i det där.

3

Jag kan ha både lock rotor och konding till den stora fördelaren. Givetvis nytt! Tror även att jag har en ny 180 mm lamell. Begär inga fantasipriser heller!