1

Hej idag så gick en generator skiva sönder under körning märkte inget blev en smäll men trodde ja körde på något.
Körde 1 mil till utan fläkt. Sedan började det lukta bränd olja. Så stannade och det sprutade olja ur oljepumpen packningen verkar gått. men motorn gick när jag stannade den spikade en del bara . in med ny remskivor men mu  startar den inte verkar som den går väldigt lätt.
Men snurra runt utan problem.

Någon som har teori vad har gått sönder. Tacksam för tips.

2

Du skulle fått gjort ett komptest och se hur kolvringarna mår!

3

skaffa annan eller renovera..
hade du stannat när laddningslampan började lysa skulle en ny remskiva hjälpt..
Denna motorn var väl förmodligen gammal och sliten innan redan??
Du skriver inte vad för storlek.. men om det är en 1200 34 hk så finns det då och då dylika elverks motorer som man kan konvertera dvs motorer som inte har så många drifts timmar.. annars vid renovering räkna med ca 15000 och uppåt..
Då dessa motorer förlitar sig på kylning av en fläkt som drivs av generator remmen, så är detta läget inge bra!!!!
kanske en ny kolvrings sats hjälper dig vidare... men resten är ju gammalt och slitet... ICQ/ad 
Dessa motorer byggdes inte för att leva evigt!!! ICQ/ad  bäst före är oftast överskridet med massor... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Hej hellt klart skulle jag stanna om lampan börjat lysa den var trasig så..så riktigt osis tyvärr är det en 1600 AD nyligen renoverad gått 50 mil.
lagt 10.000 på den så visst det går att renovera för hur mycket pengar som hellst.

Kollat kompen och det är noll på alla cylindrar så olja pressades väl ut pga detta.

Så frågan om det är någon som renoverat en rasad motor på detta sätt. Vad ska man tänka på, vad måste bytas ?
Behöver jag spräcka blocket och byta lager. Eller räcker det med cylindrar och kolvar samt genomgång av toppen.
Som sagt den har bara en massa nya saker oljepump, bensinpump osv..

Så tacksam för lite råd vad måste kollas ?

5

Motorn borde starta igen om den går lätt runt.
Kolla tändningen, så du har gnista. Har du det så kollar du så den får soppa.

Sen om den är frisk vet jag inte, men starta borde den om den går lätt runt.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Kolla så att vipporna arbetar när du drar runt motorn, om ventilerna står öppna så har du ingen komp, kammen kan ju ha gått av och då även sabbat oljepumpen, skulle förklara oljeläckaget......

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

7

Tack Grabbar.
ja eftersom jag själv stannde motorn så borde den både ge soppa och gnista.
kamen borde vara hel. men möjligen är alla ventiler brända kan det var något ?

8

Har du kört den en mil utan kylning så skulle jag inte ha allt för stora förhoppningar om blocket som ger sig vid höga temperaturer. Topparna brukar spricka och cylindrarna bli ovala också men skuren är den nog inte.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Ok vad menar du med at blocket ger sig ? byta cylindrar och kolvar är ju inte direkt något problem det är ju billigt ?

10

Om blocket slagit sig så måste du arborra det igen, för du arborrade väl det i samband med renoveringen du gjorde?

11

Ok då förstår vad du menar nix blocket var väldigt bra så jag behövde ej öppna blocket.
Så hur ser jag nu om detta  behövs eller ej ?

12

Hur kan man se hur lagerlägen, lager, vevtappar, vevstakslager, kamaxellager ser ut utan att dela blocket?

Anders

13

Atrox skrev:

Hur kan man se hur lagerlägen, lager, vevtappar, vevstakslager, kamaxellager ser ut utan att dela blocket?

Anders

Ja, det frågar jag mej också. Under dom 50 år som jag skruvat med luftkylda typ1 och typ3-motorer så har jag hittat 4 block som inte behövde arborrning. 2 av dessa 4 var nästan nya utbytesmotorer som hade lagerknack pga felslipad vev. Dom andra 2 var inte heller 100% perfekta men dög till nöds i en std-motor.

14

Ok tror inte det är på min kunskapsnivå att aborra vem kan göra detta ?
samt få ihop blocket byta nödvändiga lager ?

15

Det är många i vårt avlånga land som kan arborra. Jag tex kan göra det, men riva och plocka ihop allt får du göra själv.