1

Jag har luftat min Buss -85 med dg motor enligt alla konstens regler...

Det bubblar in från övre slangen in i expansionskärlet utan att kylarvätakan sjunker?? när locket på expansionskärlet är åtskruvat.

Kylslangarna blir hårda och värmemätaren rör sig knappt efter en halvtimmes körning?

Känns som den drar in tjuvluft någonstans? någon som varit med om något liknande?

Hade tänkt att åka med bussen till Bug Run i morgon men vet inte om jag vågar? ICQ/ac

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

2

Låter som om en toppackning gått.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Förvinner det kylvätska? ryker den vitt fuktigt ur avgasröret?

4

Inga läckor eller vit rök.......

Typ 3 Fastback -73  Mattbrun
Typ 1 1303 S   -74  Guld
T3 Buss           -85  Ljusblå
Volvo Turbo     -92  Vinröd

5

Fungerar termostaten?

6

Skruva loss locket ett par gängor så att trycket slipper ut, kör på tomgång kolla tempmätaren den borde gå upp mer normalt då, gör den det är det packningen.
Lukta i expansionskärlet luktar det avgaser är det toppackningen.
Blir slangarna stenhårda är det packningen.
Det är inte alltid som som kylvätskan försvinner med rök i avgaset som följd eller att vattnet letar sig ner i oljan, det kan vara ett litet hål eller spricka i nån topp eller packning så att kompressionen trycks ut i kylmanteln.
Det finns verktyg att skruva i expansionskärlet och trycksätta systemet med.
Trycksätt systemet notera värdet på tryckklockan, vänta 15min kontrollera om trycket sjunkit har det gjort det leta efter yttre läckor, finns det inga yttre läckor kontrollera oljan efter vatten skruva loss tändstift och se om vattnet letat sig in i cylindrarna.
Ett vanligt kompressions test visar inte mycket eftersom en sån här läcka är så liten att det faller inom felmarginalerna.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(