1 Senaste redigerad av Andreitas68 (2015-06-06 10:00:00)

Jag har en allvarlig fundering:
Hur ska handbromskablarna gå in i bromssköldarna bak på en Bubbla årsmodell 1950 med hydraliska bromsar??

Innan demontering verkade de gå in bakifrån och i en böj framåt men på en översiktsbild i instruktionsboken verkar de gå in framifrån! -med resultatet att de går som ett S..

Jag har inte hittat nån beskrivning i min reparationshandbok så jag hoppas att nått av er proffs därute kunde ge en vettig förklaring?

Typ 1 Split Nov 1950 under renovering, Feb 1954 oval, Dec 1956 oval standard
Typ 2 11 fönster Apr 1961 under renovering

2

Bakifrån -55

3

Tack för snabbt svar!
..ja framifrån hade blivit lite konstigt. ICQ/ae

4

Nja inte helt enkelt att svara på.... på bilar med hävarmsdämpare (pre ca april -51, har inte datumet i huvudet) så verkar det som den kan sitta på båda hållen...enligt litteraturen o dom flesta bilar jag kollat ska den gå i frammifrån men har även sett bakifrån. En fråga är om dom egentligen räcker till för att gå in bakifrån eller om det blir väldigt tvärt? När bilarna fick teleskopdämpare så förlängdes vajrarna ca 10 cm å dom ska deffenitivt in bakifrån.

5 Senaste redigerad av Andreitas68 (2015-06-06 22:54:29)

Min är en sen -50'a med teleskopdämpare och vajrarna jag har (NOS) -ska vara korrekta, blev bäst när jag satte dom så de går in bakifrån.

I övrigt; tack Bengt för ett kunnigt svar, det är alltid roligt att lära sig nåt nytt (eller gammalt..kanske man skulle säga i detta fallet!)  ICQ/ab

6

Några bilder finns här; http://fridaysplit.blogspot.se/2011/03/ … ering.html

Enl vad Bengt skriver stämmer ju inte det som jag kom fram till då, men det jag kom fram till baserades ju på en bil bara och bilden i länken. Fast i detta fallet med teleskopdämpare spelar det ju ingen roll...  ICQ/ag

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)