En liten undran,varför använder man trattar inne i luftfiltret på weber förgasare? 
Kolla med Elmer Eriksson 0415 50644 kvällstid såg ettpar exemplar han hade de såg super ut till en rimlig peng, han renoverar dito förgasare också.
Typ 1 -69 Flat 4 dubbla webrar http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype1.html
Typ 3 -65 Notchback Flat 4 insprut med turbo http://www.hide.dk/Vehicles/1965vwtype3.html
Typ 2 T3 -86 Pickis Flat 4 http://www.hide.dk/Vehicles/1986vwtype2.html
Typ 3 -69 Fatback Flat 6 http://www.hide.dk/Vehicles/1969vwtype3.html
Typ 2 T3 -85 Transporter Campmobil Monaco Star http://www.hide.dk/Vehicles/1985vwtype2.html
Trattar faciliterar luftflödet vilket gör att man kan få in mer luft per tidsenhet, kan då övriga delar dra nytta av detta får man större effekt.
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
Om det inte finns tratt(ar) får man "fuelstand", pga att när ventilen stänger tar ju den inströmmande bränsle/luftblandningen tvärstopp och studsar ut igen.
För att fånga upp detta bränsle/luftmoln ovanför förgasaren har man tratt - iallafall min uppfattning av det hela ?
Original VW-luftrenarna (med oljebad) har ju oxå "tratt", eller iallafall ett "rör" 6-7 cm högt inbyggt....

Det är bare en liten del av sanningen
Man har ofta trattana för att stämma av insugs pulsen längd var varvtals max skall ligga (detta beror på vilken puls man räknar 3 eller 2 )
Exp längd från insugnings ventil centrum till förgasartratt = om man har typ 420mm varvtalsmax hp 8200varv Om man sätter dit en längre tratt typ 20mm längre så kan man sänka 100varv (längre lägre varvtal )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
falcor skrev:
Det är bare en liten del av sanningen
Man har ofta trattana för att stämma av insugs pulsen längd var varvtals max skall ligga (detta beror på vilken puls man räknar 3 eller 2 )
Exp längd från insugnings ventil centrum till förgasartratt = om man har typ 420mm varvtalsmax hp 8200varv Om man sätter dit en längre tratt typ 20mm längre så kan man sänka 100varv (längre lägre varvtal )
/// Micke
Håller helt med...satt och räknade på det där till min typ4 och för att få ner pulsen i användbart varvtalsregister så behöver man låånga trattar.
Bilden visar ju mest själva trattutformningen och hur den styr luften ovanför mynningen av tratten.
Stand off får man på alla förgasare, tratt eller ej, men med en tratt så tas den om hand på ett helt annat sätt.
Ali G
PPRMicke skrev:falcor skrev:
Det är bare en liten del av sanningen
Man har ofta trattana för att stämma av insugs pulsen längd var varvtals max skall ligga (detta beror på vilken puls man räknar 3 eller 2 )
Exp längd från insugnings ventil centrum till förgasartratt = om man har typ 420mm varvtalsmax hp 8200varv Om man sätter dit en längre tratt typ 20mm längre så kan man sänka 100varv (längre lägre varvtal )
/// MickeHåller helt med...satt och räknade på det där till min typ4 och för att få ner pulsen i användbart varvtalsregister så behöver man låånga trattar.
Bilden visar ju mest själva trattutformningen och hur den styr luften ovanför mynningen av tratten.
Lånar tråden lite till
Man kan simulera mycket men Man måste köra med rök om man vill få till det med utformningen
Stand off visar ofta hur maskinen går på höga varv (en maskin som ger en del hk brukar man se hur dimman ligger om det inte är är dimma så är maskin ganska dö)
labbade i på volvo med utformningen av tratten det gav ganska lite i hp '
I bland när man har löst kör man någon nyide i flödsbänken men det är ganska många parametrar som styr utformningen (spridare o halsringana+storlek )
Förlåt Mellisa att jag kapar tråden med tokigheter
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ok tack för lektionen 
