1

Har ingen knivskarp erfarenhet av motorer men nu har jag tänkt att trimma en motor jag har liggandes. 1600cc (1303s motorn)

Jag skulle vilja veta vad som är "bäst" att göra för att få ut mer effekt.
Allt från 1835cc och uppåt verkar vara rätt bra? Men ja vet ej.
Tack på förhand:)

Ännu vet ingen hur gammal en bubbla kan bli.

2

Det finns hur många trådar som helst om trimmning, sök och du skall finna  ICQ/ad

Anders

3

det är nog bätter med 1776  ICQ/ab

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Oavsett vilket block du använder måste du börja med att mäta upp det bara för att konstatera att det måste renoveras. ICQ/ad

För att få ut mer effekt måste du få in mer luft och då är första steget att förbättra flödet in i motorn. Exakt vad som skall göras beror på hur mycket effekt du tänkt dig, allt från 60-70 och uppåt är ju möjligt men ställer olika krav på delar.
Hur mycket pengar har du tänkt spendera?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Vad är de som gör att du säger 1776 istället för 1835 PPRMicke? Default/smile

6 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-06-08 12:40:18)

På en 90,5/92mm cylinder är utvändiga måttet 98mm (tidiga var 97mm )(80talet)
på en 90,5 är det samma cylindervägg tjocklek som en Std 1600 cylle  men dom är kända för att spricka i botten på 92mm cyllana  efter som dom är så tunn väggiga  (1,75mm)
Man får en bättre värmeavlednings förmåga på en tjockare cylle
Om man vill ha mer info så kan man gå in på Gene Bergs hemsida o läsa om detta
På den gammla goda tiden(80-90talet) när man tävlade så fick man alltid ha sådana (92or) i reserv )
Att jag inte gillar dom  är man har spräckt ett gäng sådana  ICQ/ac  med sug motor
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7 Senaste redigerad av VwMattias (2015-06-08 13:12:58)

PPRMicke skrev:

på en 90,5 är det samma cylindervägg tjocklek som en Std 1600 cylle  men dom är kända för att spricka i botten på 92mm cyllana  efter som dom är så tunn väggiga  (1,75mm)
På den gammla goda tiden(80-90talet) när man tävlade så fick man alltid ha sådana (92or) i reserv )
Att jag inte gillar dom  är man har spräckt ett gäng sådana  ICQ/ac  med sug motor
/// Micke

Kan du rekommendera delar till min motor som du själv vet håller, utan allt för mycket underhåll men ändå få upp emot 60-70 hästar ? Gärna mer om de går med 80hk:)

Ännu vet ingen hur gammal en bubbla kan bli.

8

VwMattias skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Kan du rekommendera delar till min motor som du själv vet håller, utan allt för mycket underhåll men ändå få upp emot 60-70 hästar ? Gärna mer om de går med 80hk:)

Det kan jag göra
Arborning av blocket så det är Ok
1776
043 toppar med trevinkel jobb
Komp höjning cirka 9.1
och lite mera fix

Kan du inte ta en sväng ned till mig i kungälv så är det lättare o snacka
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar