1

Hej!

Jag borde nog hitta svar på detta någonstans men har inte lyckats googla mig fram till någon uppgift. Vilken olja bör jag hälla i växellådan resp. reduktionsväxlarna på en VW-buss -67? Är det samma i bägge månne? Någon som vet?

Undrar Christofer

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Samma, för de är inte åtskilda.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

En folka ska ha olja av hypoidtyp 70-90, sen finns lika många åsikter om märke på oljan som dagar på året men själv använder jag Agrol.

4

Och det skall vara GL4

Anders

5

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2454

6

Tack för alla svar! Om jag tolkar diskussionen under länken som HenrikL postat rätt, så bör man hålla sig till GL4 i växellådan eftersom GL5 kan göra växellådan svårväxlad (pga. att oljan smörjer "för bra" och synkningen vid växling försvåras). Om GL5 ger ett generellt bättre skydd kanske man ändå kan/bör använda den oljan i reduktionsväxlarna, där finns ju inga synkringar etc? Å andra sidan är ju effekten låg (orginalmotor) och bilen används endast sommartid, så det handlar ju inte om något hårt slitage. GL4 kanske duger bra I bade låda och reduktion....

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

7

Jag har hittat en olja som verkar bra till vettigt pris (om man nu inte vill ha en 20-litersdunk hemma....), Castrol EP 80W, 71:-/litern på oljefyndet.se, + frakt. Det är en mineralbaserad olja... ICQ/ab

8

Jag köpte Agrol Hypoid GL4 på 4litersdunk på Lantmännen maskin. Har för mig att jag betalade dryga 200 spänn för den bara.

VW T3 1980

9 Senaste redigerad av nisslars (2015-06-08 16:48:46)

Christofer skrev:

Tack för alla svar! Om jag tolkar diskussionen under länken som HenrikL postat rätt, så bör man hålla sig till GL4 i växellådan eftersom GL5 kan göra växellådan svårväxlad (pga. att oljan smörjer "för bra" och synkningen vid växling försvåras). Om GL5 ger ett generellt bättre skydd kanske man ändå kan/bör använda den oljan i reduktionsväxlarna, där finns ju inga synkringar etc? Å andra sidan är ju effekten låg (orginalmotor) och bilen används endast sommartid, så det handlar ju inte om något hårt slitage. GL4 kanske duger bra I bade låda och reduktion....

Växellåda och reduktionsväxlarna sitter ihop och använder samma olja. Du fyller på i växellådan och oljan rinner ner i reduktionsväxlarna. Det är extremt svårt att använda olika oljor utan att de blandar sig. Det går säkert om man ger sig fan på det med någon typ av egenuppfunnen goretx som kan skilja på GL4 och GL5.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

10

Tack Banjo för tipset, skall kolla Lantmännen/Granngården.

Nisslars, du har naturligtvis rätt i att växellådan & reduktionsväxlarna är ihopbygda, & det är möjligt att oljan i någon mån rinner ner i reduktionsväxlarna, genom rör & lager, men för att få rätt mängd i reduktionsväxlarna är det nog bäst att följa instruktionerna i verkstadshandboken. Där står att reduktionsväxlarna skall fyllas på separat. Men du har rätt i att eftersom allt hänger ihop måste man rimligen använda samma olja i lådan som i reduktionsväxlarna.