Nån som har eller vet nån annan som bytt till kuggstång på en bay?
Jag tänker mig en Vinkelväxel istället för styrsnäckanoch en stång med två knutar bak till en kuggstång som sitter i fästen bakom "framaxeln".
Vad tror ni?
Martin A
jodå kolla på nätet ...Du bör ha en kuggstång med infästning av styrarmarna i mitten
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Vet du nån bil som har det?
Martin A
Nån som har eller vet nån annan som bytt till kuggstång på en bay?
Jag tänker mig en Vinkelväxel istället för styrsnäckanoch en stång med två knutar bak till en kuggstång som sitter i fästen bakom "framaxeln".
Vad tror ni?
Martin A
Det låter som styrningen på en T3.
Jag har också varit helt inne på kuggstångsstyrning, men märkt att det inte är nån nämnvärd skillnad på ett renoverat styrsystem till bay och T3 styrningen.
Jag antar att din styrning är glapp då du funderar på att bygga om. Prova byt ut alla P-ändar och även staget fram till styrsnäckan. Sen ställer du åt justerskruven i snäckan. Då man besiktar en buss, så missar alltid bilprovningen kulbulten som sitter i snäckan. Det pga att hasplåten sitter ivägen, så den syns ej.
Det kan vara bra att byta alla P-ändar fastän dom gått igenom bes. Det är så många P-ändar och nån 10/dels millimeter glapp i alla resulterar i en sladdrig styrning. Sen får man inte heller missa hjälpstyrarmen. Det sitter ju en fjäderbelastad bricka där, som ser till att armen kan röra sig lodrätt. Efter ca 40år, så borde den också kunna ha blivit utmattad, så glöm inte byta den, samt bussningen till hjälpstyrarmen.
Jag har blivit helt lyrisk över att fixat glappet. En helt ny buss att köra och tankarna om kuggstångstyrning är för alltid borta.
Varför skulle man behöva ha en kuggstång med stagen i mitten?
Innre styrlederna ska ju ligga mitt på en tänkt linje genom övre och nedre spindelled för att man inte ska få några styrutslag vid fjädring ( bumpsteer).
Jag är ändå sugen på att fixa en lite modernare styrning på bussen och skulle man dessutom bygga med tdi motor så kunde man ju satsa på en kuggstång med servo.
Martin A
6 2015-06-02 11:06:58 Senaste redigerad av michaelth (2015-06-02 11:10:56)
nnre styrlederna ska ju ligga mitt på en tänkt linje genom övre och nedre spindelled för att man inte ska få några styrutslag vid fjädring ( bumpsteer).
Ja du har rätt om du har dubbla a länkar.. Men inte till en original vw torrisions framvagn... Flertalet som provat och det blir inte bra.. Opel eller saab kuggstänger eller tex porache 911har infästningen i mitten..
Man brukar vilja ha lederna i kuggstången i linje med inre infästningen av a länkarna..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Martin A skrev:Nån som har eller vet nån annan som bytt till kuggstång på en bay?
Jag tänker mig en Vinkelväxel istället för styrsnäckanoch en stång med två knutar bak till en kuggstång som sitter i fästen bakom "framaxeln".
Vad tror ni?
Martin ADet låter som styrningen på en T3.
Jag har också varit helt inne på kuggstångsstyrning, men märkt att det inte är nån nämnvärd skillnad på ett renoverat styrsystem till bay och T3 styrningen.
Jag antar att din styrning är glapp då du funderar på att bygga om. Prova byt ut alla P-ändar och även staget fram till styrsnäckan. Sen ställer du åt justerskruven i snäckan. Då man besiktar en buss, så missar alltid bilprovningen kulbulten som sitter i snäckan. Det pga att hasplåten sitter ivägen, så den syns ej.
Det kan vara bra att byta alla P-ändar fastän dom gått igenom bes. Det är så många P-ändar och nån 10/dels millimeter glapp i alla resulterar i en sladdrig styrning. Sen får man inte heller missa hjälpstyrarmen. Det sitter ju en fjäderbelastad bricka där, som ser till att armen kan röra sig lodrätt. Efter ca 40år, så borde den också kunna ha blivit utmattad, så glöm inte byta den, samt bussningen till hjälpstyrarmen.
Jag har blivit helt lyrisk över att fixat glappet. En helt ny buss att köra och tankarna om kuggstångstyrning är för alltid borta.
Kan inte annat än att hålla med. Jag har dock inte bytt bussningarna hos hjälpstyrarmen och brickan som Demian nämner här, men bara att byta ut stagen gör underverk!
Nåt mer exakt tips på styrväxel? Saab 900 94 och senare ser rätt ok ut.
Martin A
opel astra... dock får man tänka såhär.. en styrväxel från en högerstyrd bil blir bra till en med ratten på vänster sida... eller så behöver axeln från vinkelväxeln gå diagionalt med konstiga vinklar på knutarna.. och ner man kan inte vända upp och ner på växeln för då blir det fel.. dvs bussen svänger på fel hål.. detta pga vinkelväxeln..
E kadett eller första genarationen Astra .. dom utan servo.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Menar du att vinkelväxeln ändrar håll på rotationen?
Martin A
Kolla hur de här grabbarna har gjort. Är nog bästa sättet trots allt om du nu nödvändigtvis skall byta till kuggstång. Bayens sunkiga framvagn med trailing arms (jag är utbildad civilingenjör inom fordonsdynamik och därmed skadad) kräver låååånga styrstag för att inte ge onödigt stor bumpsteer och då är original-lösningen med en central hjälpstyrarm inte fel.
En fördel skulle kunna vara att du kan få servo med kuggstång. Men som de föregående sagt så kommer man nog långt med att byta slitdelarna. Glöm inte att byta styrdämparen också, den blir kass efter ett tag.
http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26
Viktigt: läs på hur du skall ställa in styrsnäckan om du justerar den annars förstör du den.
Tips nummer två. Senare bayar har styrsnäcka med kulskruv istället för snäckväxel och de är bra mycket bättre. Kolla om de senare passar på din buss.
Menar du att vinkelväxeln ändrar håll på rotationen?
Martin A
E yess... då min buss är högerstyrd så har jag en Opel Astra kuggstång från en vänster styrd buss liggande..
sedan e ju inte alla vinkelväxlar i bra skick.. så en dylik skall också hittas..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
lowflyers variant e en kuggstång istället för original snäcka..om det genom det blir bättre.. tja är ens original styrsnäcka kass..så kanske.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
