1 Senaste redigerad av stout (2016-12-25 16:59:58)

.

2

Någon har svetsat dit ett äldre främre fäste på din bottenplatta. Både 73 och 74 ska ha samma fäste, dvs två pinnskruvar som pekar nedåt på bottenplattan och en noskon på lådan med hål för tre pinnskruvar. Din 74 låda har rätt noskon och man ser pinnskruvarna i bottenplattan men det sitter ett äldre fäste svetsat i vägen. Kapa bort det så kan du montera 74 lådan.

3

Det lilla jag vet om detta är att 74ans låda kan heta "Z" och har då litet högre utväxling på fyran.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Och det är ju lätt att skruva över "noskonen" inkl växelförare till annan låda, så det passar med rätt "stång" och främre gummifäste?

5

Den s.k. "Z-vxl." kom på 75 års modell av 1303:S.
Z-vxl. har en mittrygg som vinklar ut mot gaveln/vä. sida av diff.huset. Likadant på undersidan.
Det är samma utväxling på #4 alla AT-vxl. (8/72=>), dvs. #4 0,931.
Skillnaden mellan 3,875/0,931(dvs. AT-vxl.) och ex.vis. en 4,125/0,889(1500-vxl.) är 1,6%, eller (c:a) 57rpm@110km/h
Det finns "spaltkilometer" med skrivning kring AT-vxl. här på forumet.

Ett sätt är att byta noskon, om man nu skall sätta i en äldre vxl.
Den 3-bultade noskonen är dock ofta uppslagen, då lagret i mellanhuset har en smal anläggningsyta mot noskonen.
Ev. kan den nya noskonen behöva fräsas/slipas ur för att ge plats åt muttern på pinjongaxeln i den gamla vxl. ........
Kopplingsarmen(eller pedalstället) måste ev. bytas(olika slaglängd).......
Styrhylsa för koppling, alt. montera ring på tryckplattan......
Uppenbarligen har man hittat "rätt" vxl. (styrhylsa, rätt längd på kopplingsarmen), men med 2 bultad noskon.
Har man haft "otur" har man fått i en vxl. med 4,375/0,889(AB t.ex.), och då har man höjt varvtalet med 7,8% eller (c:a) 273rpm@110km/h
Nä, sätt i rätt vxl. ....  renoverad.