1

Har precis satt in en 1600 motor i min buss med automatlåda. Motor går som en dröm men nu får jag ingen drivning på hjulen. Hjulen snurrar två varv sakta (bussen är upphissad) sen stannar dom när jag lägger i D. Händer inget på R 1 eller 2.

Det snurrar även fritt fast jag lägger väljaren i P så nått konstigt är det ju. Vad kan det vara?

Den fungerade helt ok när jag tog ur motorn.

Någon som har koll på dessa eller vet någon som har? Vad ska jag hitta på tycker ni? Ser ju hela min buss-sommar gå upp i rök nu, skräp...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Jag har aldrig grejat vw automat men på andra bilar med automat är det ju nåt med att man måste fylla konvertern med olja manuellt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

hmmm, så skulle det ju kunna vara ja. Trodde att det var "ett" system så att det gick olja imellan men det gör det inte kanske. Får kolla upp det imorgon.

Fler tips mottages tacksamt...

4

Fyllde med olja och monterade ihop allt igen. Men det hjälpte inte. Samma symtom som förut. Snurrar två varv sen stannar den. Fortfarande ingen "låsning" när jag har P i.
Är väl bara att plocka ner och se om det går att hitta nått fel på den... suck...

5

Om du har rätt mängd olja i(motorn ska gå på tomgång på alla så vitt jag vet) så är det väl kanske pumpen som inte får olja Default/hmm

Har inte rivit någon men har en halv automat som saknar sväng hjulet och det ser speciellt ut innan för och får man inte den rätt eller fel modell kan det nog bli struligt men den funkade ju iof förut Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Oljenivån är hyffsad i alla fall.

Kom att tänka på en sak inatt och det är ju om jag förstörde något i lådan när motorn var borta. Jag lade ju i N för att kunna snurra hjulen och ta dra åt skruvarna på drivaxlarna. Kan det ha hänt nått då eftersom det inte känns som att den "hoppar" till rätt läge när jag drar i spaken nu?!

7

Skaffa verkstadshandbok!

Vet att bubblorna har dubbelpump. Mao två oljepumpar "utanpå varann" där om
Ljepumpen till motorn sitter.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

Jo jag hittade Bentley-boken hemma på datorn så jag har kolla lite i den. Min fru utbrast mycket ivrigt och glatt, "men det ser ju ut som världens roligaste pussel, jag kan fixa det" Jag har mest ångest och panik.

Bubblan har ju aldrig haft någon "riktigt" automat så det är ju inte likadant på dom. Type 3 hade ju dessa lådor dock. Pumpen sitter längst in i lådan och det är nog den som har gått åt skogen. Lyckades nämligen snubbla över lite mer info nu på morgonen och det verkar som att man trycker sönder pumpen om man har convertern monterad på motorn när man sätter in den och det hade jag såklart  ICQ/ac Så det är nog bara att hålla tummarna att jag hittar en annan låda eller annars får det bli byte till manuell men då ska man hitta alla dom prylarna.

9

Är ju alltid irriterande med trådar som inte får nått avslut så jag får sköta mig här.

Fick tag i en annan automatlåda för ett tag sedan. Den var ett oprövat kort som satt i en gammal polisbuss, hade inte varit igång på många år. Nåväl, jag satte in denna men det blev ingen skillnad. Fick lite drivning framåt men inte mycket.

Beslutade till slut för att testa att flytta över oljepumpen till den låda som satt i bussen från början. Så häromdagen så började jag riva. Var lite nervös för att det är så mycket delar som ska in och ihop på rätt sätt, men med lite lugn och sanns så gick det väldigt bra. Var inte så krångligt alls. Sen hade jag ju tur som hela tiden hade en extra låda som "facit" Bytte i alla fall pumpen som sitter längst in och nu fungerar bussen igen. Känns väldigt skönt och roligt att kunna få liv i den.