Frågor med Mikael L på Motorblog of Sweden och svar av en trafikpolis om vad som gäller i trafiken.
https://www.youtube.com/watch?v=P8hJdS2eylw & https://www.youtube.com/watch?v=7D0d2O-_NKQ
Regler för snö och is på bilen
• Snö på taket
Det är olagligt att låta snön ligga kvar på biltaket när man kör i trafiken. Det räknas som oförankrad last då det finns stor risk för att den kan glida av under färden och i värsta fall orsaka olyckor.
1 500 kronor
• Isiga rutor
Det finns ingen lag som reglerar hur is- och snöfria rutorna måste vara men praxis är att framrutan, de främre sidorutorna och backspeglarna måste vara rena.
Dagsböter och eventuellt indraget körkort. Påföljden för det brottet kan både bli ett indraget körkort samt mellan 30 och 150 dagsböter. Åklagarmyndigheten uppger att det normala antalet dagsböter för brottet är 40 dagsböter, det kan landa på upp till 40 000 kronor beroende på inkomst.
• Registreringsskylt och lyktor
När man sopar bilen är det viktigt att sopa hela bilen noga, inklusive fram- och baklyktor, samt registreringsskyltar.
1 500 kronor
Trafik och väderinformation är ett vettigt val innan man ger sig ut på vägarna.
https://www.fintraffic.fi/sv/tie/trafiklaget Finland
https://www.kollatrafiken.se
https://sverigesradio.se/trafik
https://trafik24.se
https://trafiken.nu
https://trafikkort.vejdirektoratet.dk Danmark
https://www.trafikverket.se
https://www.vegvesen.no/trafikk Norge
https://www.dmi.dk Danmark
https://www.klart.se
https://www.smhi.se
https://sv.ilmatieteenlaitos.fi Finland
https://www.svt.se/vader
https://www.vackertvader.se
https://www.yr.no Norge

Det finns undantag/dispenser vad det gäller utrustning på fordon, beroende på vilken årsmodell, här kommer några exempel.
Veteranbilar - Författningssamling
• Kontrollbesiktning - Äldre än 30 år så besiktigas den vartannat år.
Om bilmodellen är äldre än 50 år så är den helt besiktningsbefriad om den har en godkänd kontrollbesiktning under övergången 1 januari 1991 eller besiktad efter detta datum, beroende på årsmodell. Bilen ska vara godkänd med en gällande kontrollbesiktning inom de senaste två föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla.
• Fordonsskatt - En veteranbil är skattebefriad, däremot så måste man betala den årliga Vägtrafikregisteravgiften på 62 kr för att bilen inte ska trilla ur registret och förlora sin identitet.
• Hastighetsmätare - 1955 kom krav på hastighetsmätare, finns det hastighetsmätare på en tidigare årsmodell orginal ska denna fungera.
Endast felvisning på max 10% är tillåten.
• Vinterdäck - Om du kör en veteranbil så är du inte tvingad att använda vinterdäck efter den 1 december om körning sker utan fara för säkerheten.
• Halvljus - En veteranbil behöver endast ha positionsljus tända vid körning i dagsljus om bilen är utrustad med likströmsgenerator från fabrik.
• Bilbälten - Bilar från 1968 och äldre har inget bältestvång, förutsatt det inte finns bälte monterat i bilen för då ska det användas.
• Personbilar i Sverige måste ha säkerhetsbälten i framsätena från och med årsmodell 1969 och i baksätena från och med årsmodell 1971.
• Rullbälten är obligatoriska i framsätet från och med årsmodell 1974 och i baksätet från och med årsmodell 1975.
På mittplats godkänns dock tvåpunktsbälten utan upprullningsdon.
• Backspeglar - 1968 och äldre behöver bara en spegel, det ska alltså räcka med en innerspegel.
1969 och yngre, krav på 2 yttre och en inre backspegel
.
• Avgasutsläpp - Årsmodell 1992 och äldre, CO-halt högst 4,5% på tomgång.
Tidigare hade vissa bilmodeller dispens med en CO-halt högst 8%, men den enskilde bilägaren som får sin bil underkänd kan söka dispens hos Transportstyrelsen med hänvisning till de gamla avgasreglerna.
• Bilar äldre än 1950 kontrollmäts inte alls gällande avgasvärde.
• Bilar från 1968 och äldre behöver inte ha sluten vevhusventilation.
• Belysning - Blinkers på bilar äldre än 1976 får visa vitt ljus fram och rött ljus bak. 1976 och yngre, krav på orange blinkers fram/bak
.
• 1976 och yngre, krav på parkeringsljus
.
• 1981 och äldre, ljudnivå/fordonsbuller får ej överstiga 84dB
.
• Stolar – Får bytas fritt på 1970 års modell och äldre, på senare årsmodeller gäller vissa krav och intyg.
• Vindruta - Krav finns ej på bilar med öppna karosser, det gäller årsmodell 1968 eller äldre.
• 1969 och yngre, krav på vindrutespolare
.
• 1969 och yngre, får ej använda vingmutterliknande anordning på hjul eller kapslar
.
Finns fler undantag/dispenser, känner ni till något så ös på...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS
Kan man använda köpta papper?
Det förekommer då och då att man ser original registreringspapper till salu eller att de efterfrågade av folk som vill köpa dem till sitt projekt. Hur är det, kan man egentligen använda gamla papper som man har köpt av någon?
Är det tillåtet eller lagligt att stämpla om en bil eller motorcykelram för att stämma med ett annat, ”äkta” registreringspapper, där ram eller chassi förmodas vara saknad, eller skrotad?
Det är ju ram/chassi som äger identiteten, det spelar oftast mindre roll att motor och andra komponenter inte är original eller ens samma som original. Frågan kompliceras i de fall där vissa fordon, till exempel Harley Davidson i perioder, inte hade något ramnummer, utan där motornumret fick stå för identiteten.
Att registrera in ett gammalt fordon igen är en tvåstegsraket. Först görs en ursprungskontroll hos Transportstyrelsen, där granskas registreringshandlingarna men inte fordonet i fråga. Nästa steg är registeringebesiktningen och då blir det lite mer komplicerat.
Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen svarar.
-Det handlar i grund och botten att kunna fastställa fordonets tekniska identitet enligt Transportstyrelsens föreskrift (TSFS 2022:68) som trädde i kraft 2023-02-01, lite förenklat betyder det att fastställa att handlingarna/registreringsbevis hör till det fordon som inställs för en besiktning. I denna föreskrift finns det lite olika sätt att fastställa den tekniska identiteten och nedan är lite kortfattat svar på frågeställningarna. Viktigt att nämna är att det är vid aktuellt besiktningstillfälle den tekniska identiteten kan fastställas eftersom det är då fordonet med tillhörande handlingar presenteras och kan kontrolleras.
Kan man då använda gamla papper som man köpt av någon?
-Nej! Originalhandlingarna skall alltid höra till ursprungsfordonet. En nyhet i föreskriften (TSFS 2022:68) är att kapitel 3 i nämnda föreskrift öppnar upp för uppbyggda fordon. Vilket kan innebära att fordon utan eller med oklara registreringshandlingar kan klassificeras som uppbyggt fordon så länge det byggs för att motsvara ett fordon som är 50 år och äldre.
Är det tillåtet eller lagligt att stämpla om en bil eller motorcykelram för att stämma med ett annat, äkta registreringspapper, där ram eller chassi förmodas vara saknad, eller skrotad?
-Nej, men det kan under vissa omständigheter vara tillåtet att byta ram/chassi, exempelvis vid skador. Här bör man kontakta ett besiktningsorgan innan man påbörjar arbetet. Viktigt är att man kan visa upp både den gamla och nya ramen/chassit.
Det är ju ram/chassi som äger identiteten, det spelar oftast mindre roll att motor och andra komponenter inte är original eller ens samma som original. Frågan kompliceras i de fall där vissa fordon, till exempel Harley Davidson i perioder, inte hade något ramnummer, utan där motornumret fick stå för identiteten.
-Ofta är det, precis som frågeställaren säger, ramen eller chassit som äger fordonets identitet. I de fall där motorn är identiteten, anses denna vara identitetsbäraren alltså har du motor plus rätt papper så har du rätt identitet. (Under förutsättning att ram m.m. är i huvudsak oförändrat) Alltså vid sådana fordon/tillfällen behöver inte identiteten stansas in i ram eller motsvarande.
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex … pta-papper & https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 022_68.pdf
Uppbyggt fordon…
Registrera som uppbyggt fordon, om ett fordon troligen aldrig varit registreringsbesiktad i Sverige. Detta är definitionen för uppbyggt fordon: 1 § Ett fordon som är uppbyggt av delar från samma eller olika exemplar av fordon får vid registreringsbesiktning åsättas den årsmodell som motsvarande serietillverkat fordon har under förutsättning att
1. de delar som använts till största delen härstammar från fordon av motsvarande årsmodell
2. fordonet så långt det är möjligt överensstämmer med motsvarande serietillverkat fordon av den årsmodell som åsätts
3. det gäller ett så kallat samlarfordon som satts samman för att huvudsakligen användas vid utställning, veteranbilsrally eller liknande och som kan antas komma att brukas i trafik endast i mindre utsträckning, och årtalet i årsmodellbeteckning är 25 år eller äldre.
https://sfro.com/images/stories/dok/Lat … 150501.pdf
T13N - Uppbyggt motordrivet fordon med fastställd äldre årsmodell. Koden används för motordrivna fordon som är uppbyggda av privatpersoner och som får en årsmodell satt utifrån de seriemässigt tillverkade fordon de motsvarar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … er/Textkod
För ett uppbyggt motordrivet fordon eller ett historiskt fordon där ursprunget inte kan fastställas, men där det kan påvisas att fordonet varit i Sverige i minst 20 år, så har ägaren möjlighet att ansöka om identifieringsnummer för ett uppbyggt motordrivet fordon. Transportstyrelsen tilldelar då ett nytt identifieringsnummer och fordonet registreras som ett uppbyggt fordon.
Grundförutsättningen för att kunna ansöka om identifieringsnummer för ett uppbyggt fordon är följande
• Fordonet är tillverkat av en enskild person för att motsvara ett fordon som är 50 år eller äldre eller ett historiskt fordon där ursprunget inte kan fastställas, men där det kan påvisas att fordonet varit i Sverige i minst 20 år.
• Fordonets prestanda ska motsvara fordonet som det avser att likna.
Transportstyrelsen tilldelar då ett nytt identifieringsnummer och fordonet registreras som ett uppbyggt fordon. Tillsammans med ansökan om ursprungskontroll ska du skicka in underskriven ansökan om identifieringsnummer.
Blankett för ansökan om identifieringsnummer för uppbyggt motordrivet fordon.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/bl … vna-fordon
• Redogörelse för hur tillverkningen har skett och vilka fordonsdelar som fordonet är tillverkat av
• Väl synliga foton på fordonet snett framifrån och snett bakifrån samt på fordonets identifieringsnummer
• Åtkomsthandlingar för väsentliga delar som fordonet är uppbyggt av.
När tilldelning av identifieringsnummer är beviljad skickas ett särskilt beslut till dig där det framgår att såväl ansökan om ursprungskontroll som ansökan om identifieringsnummer är godkänd. Inför registreringsbesiktningen ska du
• Kryssa över fordonets eventuella gamla identitetsmärkning.
Hör av dig till ett besiktningsföretag om du har funderingar kring den tekniska bedömningen av ett uppbyggt motordrivet fordon.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … oll/ovrigt
Information hur man söker identitet på ett fordon - fordonsuppgifter
https://sok.riksarkivet.se/amnesomrade? … ade-fordon
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.