Jag lyckas inte få igång varken vindrutetorkare, vindrutespolare eller tuta på min latebay -78.
De ska ju till samma säkring, men har kollat den. Har ni några idéer?
Vänliga hälsningar,
Patrik
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Vindrutetorkare, Vindrutespolare, Tuta fungerar ej
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Jag lyckas inte få igång varken vindrutetorkare, vindrutespolare eller tuta på min latebay -78.
De ska ju till samma säkring, men har kollat den. Har ni några idéer?
Vänliga hälsningar,
Patrik
Har du mätt att ström passerar säkringen?
Javisst! Förstår inte...
Kan felet vara vid ratten?
Tutan är kopplad som på de flesta andra bilar, den får plus hela tiden då tändningen är på, och manövreras genom att man jordar med knappen i rattcentrum. Torkare och spolare försörjs genom andra kabelhärvor, så det är ju lätt att misstänka att felet finns i säkringsdosan eller dess närhet.
Sätt på tändningen och mät spänningen (i volt, röd mätkabel mot kontaktblecken, svart till jord i karossen) på båda sidor om aktuell säkring.
Det kan vara oxid på kontaktblecken i säkringsdosan, det kan även vara någon eller några kablar som ramlat av sina anslutningar.
Vad gjorde du för jobb senast i bilen, var det något rotande med nån kabelhärva så man kan misstänka att du av misstag ryckt loss nån kabel?
Kurtivan: ström passerar bara genom säkringen då dess förbrukare är i gång, exempelvis då torkarmotorn arbetar, om den är avstängd passerar det ingen ström genom dess säkring eller kabel, däremot finns det ju alltid spänning, iallafall innan dess strömbrytare.
Javisst! Förstår inte...
Kan felet vara vid ratten?
Det är väl så att det finns ett dubbelt spakställ på latebay? (Blink och torkarspak), isåfall finns det ju två multikontakter under rattstången där den ena kan ha släppt. På typ 1, 1303 är torkare och blinkers korsvis kopplade, dvs. Blinkersen har den högra kontakten och torkarna den vänstra, det behöver ju inte vara likadant på bussarna, men VW/Bosch använde ju gärna samma elektriska komponenter till flera (alla?) bilmodellerna, så långt som det var möjligt.
Men jag skulle nagelfarit säkringsdosan först av allt.
Hej Björn, och tack för ett utförligt svar!
Bilen har stått i lada de senaste 20 åren, så jag misstänker oxid någonstans.
Jag ska ge säkringsdosan ett försök till!
Tack igen
Ja det är ett bra ställe att börja att felsöka på.
Sedan kan du gå vidare och kolla torkarnas ströbrytare, om det nu är "spak" eller "knapp" på din årsmodell.
Eller föresten, du skriver att bilen stått stilla i 20år, och då har ju naturligtvis inte torkarna eller dess motor rört på sig heller... DÄR kan vi har ett mekaniskt fel, eller flera...
Torkarmekanismen, med motor.
1. Axlarna eller om det heter spindlar, i genomföringarna genom karossen till torkararmarna, dessa genomföringar är rör i någon slags gulmetall, mässing/bronslegering. Här kärvar det nästan alltid, eller så har det nypet fast. Det skall ju finnas gummi- eller plasthättor mellan torkararmens innersta del och dessa axelgenomföringar, och dom tätningarna var nog jättebra då bilen var ny, och några år framåt. Sedan har här letat sig i fukt som orsakat allmän korrosion. I alla fall till typ 1 finns dessa axlar att köpa som reservdelar, om de passar typ 2 eller om det finns sådana vet jag inte.
2. Lederna i torkarmekanismen behöver nog motioneras och smörjas upp.
3. Motorn! jag har fixat till litet torkarmekanismer det senaste året och motorn har på alla dessa beckat ihop. Det är rotorn/ankarets båda lagringar i bakgaveln samt framme vid växellådan som nypt. Jag har dock lyckats att leda upp dessa glidlagringar och tryckt i en del fett, efter det att axeländarna putsats till med fin smärjelduk.
En del finmekanik och tålamod behövs, allt går att plocka isär. Men man måste löda loss lågfarts-och högfartskablarna, 53b och 53, för att få bort den främre gaveln.
4. Elektriskt. Det är ju så att VW/Bosch torkarmotorer nästan alltid har en elektrisk broms. När torkarna kommer i parkeringsläget så skall motorn kopplas bort och kortslutas, alltså motorns lågfartsanslutning, 53b, skall då jordas. Detta för att torkarna inte skall fortsätta av den levande kraften att svepa över en blöt och hal vindruta, aktiverade av pakrkeringsfunktionen 53a, trots att man stängt av dem.
Detta sker i en matris som finns i växellådan. Det har hänt andra att denna broms inte släppt, kopplats ur, och då går säkringen sönder hela tiden, det gör den även om motorn sitter fast.
Ta dig några minuter och försök att förstå nedanstående elschema för torkarna, denna är inte typisk VW, men det är så det ser ut...

På vissa VW med elektrisk spolare är spolarmotorn/pumpen minusmanövrerad precis som tutan är, men jag vet inte hur det är på din buss. Det är vanligt att man gör så med funktioner som manövreras från rattstången, det blir mindre kabeldragning och risken för kabelbrand i rattstångsröret uteblir om man bara har minuskavlar däri.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Vindrutetorkare, Vindrutespolare, Tuta fungerar ej
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.