Man brukade på 70-talet använda oljepumpen från Saxomat, de motorer jag sett (och haft) har bara använt denna för att cirkulera oljan genom ett externt system med filter och kylare. Det man ser på bilden är sugsidan, sedan förmodligen genom kylare/filter och retur in någonstans igen ?
För o nackdel (min synpunkt..) -Det blir inte större kapacitet (tryck/flöde) i motorns smörjsystem, men eftersom man inte har något mottryck (med rätt små drev!) riskerar man inte att spränga oljefilter vid kall motor.
De rallybilar vars oljesystem jag tittat på, hade antingen "oljetermostat" eller "kranar" som öppnades till oljekylaren när motorn blivit varm.
Jo, men övre bilden är ju ifrån oljepumpen (till kyl/filter) och nedre retur för oljan in i motorn igen ;-)
Förgasare/trattar ser ju imponerande ut - är det "vanliga" Solex 40 PII ?
Förgasare/trattar ser ju imponerande ut - är det "vanliga" Solex 40 PII ?
Tror sådana trattar kommer från någon Porsche Carerra.
Jo, men övre bilden är ju ifrån oljepumpen (till kyl/filter) och nedre retur för oljan in i motorn igen ;-)
Förgasare/trattar ser ju imponerande ut - är det "vanliga" Solex 40 PII ?
Tror det är vanliga solex 40ior.Han skulle skicka nån bättre bild på dom.
Kan posta ikväll








