1

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150517_150513_zps8xbl7e8v.jpg
En kompis  har kommit över en rallymotorsom enligt säljaren ska ha levererat 124hk.är det nån som har kunskap om hur det har sett ut o fungerat med oljesystemet så jan jag länka honom hit .kommer lite bilder då.tätstegad låda och bakvagn följde med ochså.Tyvvär verkar rallybilen vara skrotad

2

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150506_164513_zps7ktfpity.jpg

3

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150506_164525_zpsm3acxouh.jpg

4

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150506_164540_zps766uahn8.jpg

5

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150506_164532_zps9zkybhst.jpg

6

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150506_164457_zps6wzn87v4.jpg
Solex 40ior

7

Man brukade på 70-talet använda oljepumpen från Saxomat, de motorer jag sett (och haft) har bara använt denna för att cirkulera oljan genom ett externt system med filter och kylare. Det man ser på bilden är sugsidan, sedan förmodligen genom kylare/filter och retur in någonstans igen ?

För o nackdel (min synpunkt..) -Det blir inte större kapacitet (tryck/flöde) i motorns smörjsystem, men eftersom man inte har något mottryck (med rätt små drev!) riskerar man inte att spränga oljefilter vid kall motor.
De rallybilar vars oljesystem jag tittat på, hade antingen "oljetermostat" eller "kranar" som öppnades till oljekylaren när motorn blivit varm.

8

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150517_150539_zpsmptei8aj.jpg
Här har han dragit en slang mellan till det som verkar vara returen ?

9

http://i105.photobucket.com/albums/m204/hansnandersson/Mobile%20Uploads/2015-05/20150517_150546_zps8qaz36r5.jpg
Den förmodade returen

10

Jo, men övre bilden är ju ifrån oljepumpen (till kyl/filter) och nedre retur för oljan in i motorn igen ;-)

Förgasare/trattar ser ju imponerande ut - är det "vanliga" Solex 40 PII ?

11

mettis skrev:

Förgasare/trattar ser ju imponerande ut - är det "vanliga" Solex 40 PII ?

Tror sådana trattar kommer från någon Porsche Carerra.

12

mettis skrev:

Jo, men övre bilden är ju ifrån oljepumpen (till kyl/filter) och nedre retur för oljan in i motorn igen ;-)

Förgasare/trattar ser ju imponerande ut - är det "vanliga" Solex 40 PII ?

Tror det är vanliga  solex 40ior.Han skulle  skicka nån bättre bild på dom.
Kan posta ikväll