1

Har problem med misständningar och vet om att tändningen inte är helt hundra inställd - hur svårt är det att fixa detta själv som mindre erfaren bilintresserad? Tänker då kanske använda stroboskoplampa osv.

Eller finns det möjligtvis någon vänlig själ som kan ta sig tiden att hjälpa till så att allt går rätt till ?:)

2

Bussen står för närvarande i Helsingborg!

3 Senaste redigerad av kee (2015-05-11 20:42:10)

Det här borde ju verkligen finnas en "how to" om du söker efter det, men jag har inte själv kollat, därför drar jag det snabbt.

Först måste kamvinkeln (50 grader), som man oftast anger med brytaravståndet (0,4 mm) ställas in. Sedan ska tändningen ställas in vid varm motor för att undvika eventuella effekter den fetare gasblandningen kan ha på motorn.

Vilken grad av förtändning du ska använda dig av är olika beroende på motor, där får du kolla i litteraturen. Olika modeller ska ha, eller vara utan vakuumstyrning till förgasaren tex.

Stroblampan lyser på remskivan som ska ha ett hack där förtändningen ska stå, hacket ska svara mot blockhalvornas skarv. Vill man vara riktigt proffsig mäter man på ca 32-33 graders förtändning (experterna får rätta mig här, vilken skola som förespråkar vilket) vid fullgas med vakuumstyrning på förgasaren. Då måste man antingen ha en avancerad stroblampa som tar hänsyn till detta, eller en graderad remskiva. I annat fall följer man litteraturen. Man ställer tändningen genom att vrida på fördelaren efter att man lossat på klämman.

Om någon i ditt närområde kan detta, så är det ett perfekt sätt att indoktrinera en osmittad entusiast i folkaträsket. Det är ett kul och lätt sätt att få en vagn att nästan radikalt förändra karaktär (åt det bättre) och för en erfaren mek är det inga svårigheter. DESSUTOM sjunker bränslekostnaden och vagnen blir mer körbar. I alla fall; investera i en verkstadshandbok, de är guld att ha, även för erfarna mekar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't