Då skall jag berätta det:
Stroboskobslampa eller tändisntällningslampa är samma sak. Det finns dyra proffsgrejer och billiga på biltema...
Dom har tre kablar, en att koppla till plus (på tändspolen) en att koppla till minus, jord nånstans i motorrummet. Samt en klämma som man sätter på utsidan av ettans tändkabel.
Man startar motorn och riktar lampan mot stora remskivan och trycker på avtryckaren, nu luras ögat att tro att skivan står stilla
, man skall kolla var någonstans de där hacken i skivan befinner sig i förhållande till motorblockets skarv, det sägs väl att det skall vara 7,5 grader före TDC, fela mig om jag har rätt, annars finns det information litet varstans här och på övriga Internet. Slangen till vakuumdosan skall inte vara ansluten, och varvtalet skall väl vara högt, omkring 3500 varv/minut, tror jag att jag läst här någonstans. Jag har inte full koll på detta, då jag fuskat, läs längre ned.
Expertisen här lär väl korrigera mina uppgifter, jag har en remskiva av aluminium och har klistrat en röd pil på den, och den skall sammanfalla med skarven eller markeringen i motorblocket.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."