1

Det ena efter det andra. Har sökt runt på forumet egrann och läst, sen kollade jag på mitt tändsystem, får ingen gnista, gör ett tändande ibland. Mätte igår upp 12 v till spolen men mot fördelaren ger den 0,25. Sen kikade jag under fördelarlocket och med remskivan med markeringen uppåt står rotorn såhär, borde den inte peka mot 1an? Markeringen på fördelaren sitter vid arslet på rotorn. Kan man ändra tändföljden 2 hack eller måste jag vrida fördelaren 180 grader?

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/C35420EE-B615-4FD6-A264-355631DEDD48_zpsrffutrhv.jpg

VW T3 1980

2

Vred ett varv till på remskivan och nu pekar rotorn på markeringen. Är det därifrån 1an kommer då?

VW T3 1980

3

Sen undrar jag en sak till. Vart tar denna lille raggarn vägen? Går till automatchoken.

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/A75E0395-E111-492D-9A0A-26783304897A_zpshnzptchu.jpg

VW T3 1980

4

När ettan är i tändläge skall rotorn visa mot makreringen i fördelarens gods, samtidigt som stora remskivans hack skall vara klockan tolv.
Men du, bli nu inte mer förvirrad, jag har en bakvänd fördelare, där medbringaren längst ned i mot motsvarande nere i motorn blivit felmonterad 180 grader... Men skit i det, det är nog bara jag som har en sådan. På min bakvända får man placera tändkablarna två hål förskjutet medurs.

Den lösa svarta sladden är mycket riktigt till den elektriska automatchoken, den skall stitta tillsammans med kabeln till den elektriska avstängningsventilen på fördelarens plusanslutning, båda dessa skall ju ha konstant spänning då tändningen är på.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-08 13:28:03)

Tänk på att remskivan gör två varv samtidigt som fördelaren gör ett varv, alltså är det bara varannan gång som fördelarens rotor stämmer med hacken i remskivan. Det är ju en fyrtaktsmotor, dom jobbar så, tänder på varannat varv.

Du, fixa en ordentlig bränsleslang fram till förgasaren och förse den med en slangklämma i var ända!

6

Jag fick igång den! ICQ/ag men jag har ingen tomgång.. Dör så fort man släppet gasen.

VW T3 1980

7

Kolla choken, kolla att avstängningsventilen får spänning och öppnar.
Med stor sannolikhet får du göra en finiställning av tändningen. Har du någon stroboskopslampa?

8

Skall först prova med att ställa ner bilen på backen, tror att det kan vara lite soppa i kombination med jobbig vinkel ICQ/ab
Skall även koppla in sladden när jag kommer hem från jobbet på måndag.
Stroboskoplampa äger jag ingen och bet inte hur den manövreras heller ICQ/ag

VW T3 1980

9

Då skall jag berätta det:
Stroboskobslampa eller tändisntällningslampa är samma sak. Det finns dyra proffsgrejer och billiga på biltema...

Dom har tre kablar, en att koppla till plus (på tändspolen) en att koppla till minus, jord nånstans i motorrummet. Samt en klämma som man sätter på utsidan av ettans tändkabel.
Man startar motorn och riktar lampan mot stora remskivan och trycker på avtryckaren, nu luras ögat att tro att skivan står stilla ICQ/ad , man skall kolla var någonstans de där hacken i skivan befinner sig i förhållande till motorblockets skarv, det sägs väl att det skall vara 7,5 grader före TDC, fela mig om jag har rätt, annars finns det information litet varstans här och på övriga Internet. Slangen till vakuumdosan skall inte vara ansluten, och varvtalet skall väl vara högt, omkring 3500 varv/minut, tror jag att jag läst här någonstans. Jag har inte full koll på detta, då jag fuskat, läs längre ned.
Expertisen här lär väl korrigera mina uppgifter, jag har en remskiva av aluminium och har klistrat en röd pil på den, och den skall sammanfalla med skarven eller markeringen i motorblocket.

10

Du, nu ser jag en grej på din bild...!
Elkabeln som lossnade, det är ju en gemensam kabel till både choken och avstängningsventilen, det är ju klart att motorn inte går på tomgång då... ventilen är ju stängd vilket innebär att tomgångskanalen i förgasaren är blockerad. Sätt på tändningen och anslut kabeln till + på tändspolen, nu skall den ge ifrån sig ett "klick" då ventilen öppnas.
Fasiken att jag inte såg det med en gång, det är ju en originalkoppling.