1

Ska motorn Ha gjutet generatortorn på en buss tillverkad mars 60?
Eller ska det vara skruvat torn. När kom ändringen?
/victor

2

1960 är väldigt speciell på just transportern. Jag tror (o det ska man ju göra i kyrkan...så slipper någon förståsigpåare att påpeka detta) att den ska ha det nya blocket med skruvat torn, men med 30 hk cylindrar o övrig specning. Dessa hade även en mycket udda ljuddämpare som är extremt svår att hitta, för att inte tala om slutröret.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Jo, det var den så kallade bastardmotorn som gällde i mars. Då var man redan inne på tredje iterationen och vevaxeln har då samma lager som 34 hästaren. I maj 1960 avlöstes bastardmotorn av 34 hästaren, alltså några månader innan den kom i typ ettan.

Om du väljer att renovera en bastardmotor så är du en hjälte!

Skrev lite om bastarden på min blogg: http://lowlightkaizen.blogspot.se/2015/ … arden.html

4

…måste rätta mig själv (efter att ha dubbelkollat): mars 1960 hade "vanlig" axiallagringsprincip, men 60 mm ytterdiameter. Först i april 1960 införde man lager med 65 mm ytterdiameter…

Om 58Ghia vill ge sig i kast med renovering så kan jag förmedla kontakten med en som har en bastard till salu.

5

Ja jäklar. Vilken koll ni har! Tack.   Blir ingen riktig tidstypisk maskin till bussen.
Håller på att snygga till en motor från 62.  Så då får den iallafall "rätt" utseende. ICQ/ab

Tack igen

6

Du kan lätt dressa 62:a motorn så den ser ut som en bastard. Då behövs det "släta" generatortornet och en bränslepump där ena röret går ut vertikalt (fanns också på tidiga 34 hästare), samt en förgasare med manuell choke.