1

Jag kan för lite om växellådor i allmänhet, och vw växellådor i synnerlighet ICQ/ab

Mitt problem är att lådan i min Ghia inte håller tätt.
Det är en tidig 60tals låda, som har stått utan olja i 20år ICQ/ab
När jah hämtade bilen så var det inga drivaxeldamasker monterade, så jag hängde på ett par damasker och fyllde på olja.
Oljan droppar ut igenom damaskerna?
Som jag har fattat det så ska inte oljan komma ut till damaskerna? Eller?? För damaskerna kan väl inte hålla tätt? Det är väl mer damm och skitskydd?

Finns det nån tätning där som kanske har torkat? Nått annat som kan ha hänt?

OM det ska finnas nån sorts tätning, är det bökit att byta?
Kanske bättre att leta upp en "ny" låda?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Ska du till Südostträffen i helgen?

Damasker är 100% oljetäta. Olja går i dom ut i hjullagerna.
Läcker det där är dom felaktigt monterade.

Har du bild på var det läcker?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Jag köpte en Silverline produkt som gör att packningarna sväller. En liten flaska på ca 2dl. Man häller i ca 3% av oljevolumen i lådan och kör några mil så börjar den täta.
Kolla med AD-center dom bör ha det sortimentet.
Har använt det själv i min motor som läckte och jag är helnöjd.  ICQ/ag

4

Jag brukar lägga flytande tätningsmedelpå alla tätningsytor på damasken, mot rör, lådans fläns o i skarven o skarven ska luta ca 45 grader bakåt eller framåt, var noga så allt är rent när du drar ihop det ICQ/ab

5

Vad bra, då läcker det nog bara för att damaskerna är dåligt monterade ICQ/ab
Jag hade fått för mig att dom inte var för oljan, att oljan gick inne i röret på nått sätt ICQ/ab så jag la inte så mycket krut på monteringen.
Det läcker mellan axeln och damasken.
Då kan jag väl lägga lite blå silikon mellan damask och axel, det borde ju täta bra mellan metall och gummi.
Dom är monterade tio i och tio över två.

J-son, tyvärr så hinner jag inte till tyrolen i helgen. Hoppas ni son ska dit får bra väder och en trevlig träff.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Roadkill skrev:

Jag köpte en Silverline produkt som gör att packningarna sväller. En liten flaska på ca 2dl. Man häller i ca 3% av oljevolumen i lådan och kör några mil så börjar den täta.
Kolla med AD-center dom bör ha det sortimentet.
Har använt det själv i min motor som läckte och jag är helnöjd.  ICQ/ag

Rättelse: AD-bildelar har en produktserie som heter RED LINE och inget annat.
Och SEAL SAVER är till för att täta läckande packningar. ICQ/ab
(Led av tillfällig sinnesförvirring inatt)  Default/hmm

7

Väldigt intressant!

Jag har samma problem med min Porsche 356 som jag i samband med motorrenoveringen tänkte att det var ett alldeles utmärkt tillfälle att byta växellådsolja. Att ena växellådsdamasken satt rejält på sniskan tänkte jag att det nog kan fixas senare - typ någon annan dag. Men dagen efter att ha jag hade fyllt på den dyra växellådsoljan så hittade jag under en del svordomar en fin oljepöl under bilen. Och sedan åkte Porschen längst in i garaget för att skämmas.

Så fram tills nu har varit övertygad om att utöver att köpa nya damasker även byta typ hjullager eller något annat som ser till att oljan håller sig på plats. Men om jag förstått det rätt så räcker det med att byta till nya växellådsdamasker till bilen? Vore ju toppen  ICQ/ag

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

8

Och här kommer en how to:

http://www.bugpeople.se/phpBB3/viewtopi … amp;t=1429