1

Hej!

Som sagt, när man kör bilen så låter det "tjoff tjoff tjoff" från hastighestmätaren. ju snabbare man kör ju snabbare o högre låter ljudet. Är helt säker på att det är vajern till hastighetsmätaren men mindre säker på hur man åtgärdar felet... kanske måste byta vajern?! Ingen som har en till över i jönköpingsområdet?!

svar uppskattas verkligen då bilen ska besiktigas på torsdag. Någon som vet hur hårda de är vid sådant här? Förväntar mig en 2:a men knappast körförbud?!

Med vänlig hälsning, Jakob Göransson

2

Gissar på att du löser det snabbt genom att lossa och smörja wiren uppifrån.
Hade samma fel på en veteran, svagt ljud och en mätare som pendlade 5-10km/h. Smorde med tunnflytande olja och då försvann det.

Wiren är ju mekanisk, den får inte kärva.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

3

... eller så byter du till en ny wire. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Självklart ska Wiren bytas!

Men hinner knappast få tag i en ny Wire tills besiktningen på torsdag, så tänte om det fanns nåt annat för att få den att bete sig en stund iaf ICQ/ad

Ska absolut testa att smörja in den när jag kommer hem, Tack!

5

Tack vare Banco här på forumet så löste det sig! ICQ/ag
Fick köpa en vajer av honom 1km från mitt hus, smidigt! Monterade den igårkväll och nu så går det finfint! ICQ/ab

Nästa problem.... när vi monterade h-vajern så råkade min käre far dra av slangen som är skarv mellan spolarvätskan och slangen som går från däcket.... Så nu funkar inte spolarvätskan, och det är knappt 8 timmar kvar till besiktning ICQ/ac jaja, en klar 2:a där  ICQ/ac

6

Är väl bara att skarva slangen, mekonomen har små skarvrör i plast.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(