1

Jag har en 1200 som jag behöver lite expertisråd med.

Ska lyfta ur den imorgon.
Det som ska göras är

*rengöring av förgasare
*ställa ventilspel
*byta tänddelar
*byta olja och filter/sil

Förgasaren då.
Det är en solex 28 Pics-1, vilken packningssats skall jag köpa?
Har tänkt att skruva ner i molekyler och rengöra allt.

Ventilspelet är jag på det torra med.

Vilken rotor och fördelare skall jag ha? Bilder nedan.
Varför är mina stift helt oljiga? Vad tyder det på?

Anledningen till att jag skall göra detta är för att bilen är galet slö och sackar vid full gas,
Får gå ner på 2an och puttra i 35-40 i uppförsbackar.

Vart kan jag köpa ett sånt här luftfilter?

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/BE61824E-49C9-4121-9963-3FF1F3989605_zpsi73vqtqc.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/70F1E94C-3949-445B-9050-759C384C16D2_zpspufryxll.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/E826D882-0267-4EEA-B3AF-91FC22AAEBBC_zpsnqnhgy2n.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/C4E24F17-F511-4D72-A2E8-E9A46D5181AD_zpsaeaaby0i.jpg

VW T3 1980

2

Är det någon större skillnad mer än priset på Classic vw´s fördelarlock till 1200? ena går för 68 kr (http://www.classicvw.se/fordelarlock-la … cts_id/762), den andra går för 139 kr (http://www.classicvw.se/fordelarlock-la … ts_id/2903)

Antar att det är denna rotorn jag ska satsa på? http://www.classicvw.se/rotor-lag-model … cts_id/764

Funkar denna packningssatsen till min förgasare? http://www.classicvw.se/packningssats-f … ts_id/1920

VW T3 1980

3

Har du någon komp i motorn överhuvudtaget Default/hmm

Kvaliten är bättre mindre gnlsthopp vid fukt

Ja

Hör med www.folkabiten.se dom har dom kanske hemma Classic har det ej

      198 567 A       rep-sats Solex 28 PCI typ 1 54-60, 340:-
111 198 569 ZW rep-sats Solex 28-34 PICT typ 1 61-75, 170:-

Dom har delar till tändningen med du behöver inte byta hela väl

Han kan ha luftburken med tomas har mycket liggandes ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Jag har faktiskt inte komptestat den, men vid plan väg och nedförsbacke har jag haft upp den i 90 ungefär
Fast ligger man i 60 och skickar i 4an sackar den även om det är nedförsbacke.

Att stiften är fulla i olja, kan det tyda på dålig komp? eller är det att förgasaren flödar?

VW T3 1980

5

det kommer inte olja genom förgasaren så om stiften är fulla med olja kommer det från slitna kolvringar eller via slitna ventilstyrningar.

6

Faaan ICQ/ac orkar inte sätta igång och renovera motor helt och hållet nu.. någon som kanske sitter på en väl fungerande genomgången utbytes man kan köpa istället? Helst 12v..

VW T3 1980

7

Detta är ju min 1a bubbla så har inget att jämföra med, men hur ska prestandan vara i en 34hk 1200 som går som den ska?
Förstår ju att den säkert kommer vara rätt slö ändå men min känns ju nästan orimligt trött..

VW T3 1980

8

Om jag nu skulle ta tjuren vid hornen och byta kolvringar och ventilstyrningar, vad behöver jag då göra för kringjobb? antar väl att det inte är bara att slänga i nytt och hoppas på det bästa, mycket annat har ju varit i rörelse de senaste åren..

VW T3 1980

9

Jag skulle leta rätt på en 1200 infustrimotor med få gångtimmar. Just 34hk är inte så ovanlig eller dyr med tanke på vad man får. 1200/34hk delar överlag verkar ju gå att hitta löjligt billigt, såldes ju nyss ett par nya toppar för under 1000-lappen här på forumet och det måste ju vara billigare än att renovera gamla toppar. Troligtvis för att man hellre renoverar en 1600 när de pengarna skall läggas ner? Skall du renovera den du har är det troligen helrenovering som gäller.

Det du tänkt göra behöver du inte plocka ut motorn för, jag skulle lämna den på plats tills du hittat en ny motor. Jag skulle ändå byta tänddelar (alla slitdelar, glöm inte nya brytarspetsar), och ställa ventilspelet. Får du tag på en industrimotor plockar du ändå över fördelare, ev förgasare. Filtret byter du inte (för jag gissar du har det på bild?) tvätta ur och fyll på med ny motorolja till markeringen. Med en sliten motor skulle jag inte heller tveka att testa slänga i en tjockare ny olja med något mirakelmedel (Low smoke, stop leak etc).

10

Har en 1200 34 hp industrimotor, fr. -73, dvs. byggd på ett dubbelreducerat 1600 block.
Är mycket fin under ventilkåporna(dvs. obetydlig drifttid), 6000:-. Hör av dig så skickar jag bilder.
Mats
0705-69 33 43

11

Passar motorplåtarna från 1200 på en 1500?

VW T3 1980

12

Banjo skrev:

Passar motorplåtarna från 1200 på en 1500?

Ikke så bra, 1200 motoren er smalere.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

13

Ångrat dig Johan?
1200-motorn finns fortfarande kvar.

14

Inte änsålänge ICQ/ab men bra att veta!
svänghjulet är något modifierat för att driva en hydraulpump, han trodde att det skulle kunna gå att återställa.
Om så ej är fallet, kan jag då flytta över svänghjulet från min 1200? läste något om O-ring och shimsa axialspel i en annan tråd.
Tror att motorn kommer från en 67a.

VW T3 1980

15

-66 kom O-ringen och det går inte att växla svänghjul hursomhelst.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Banjo gör det lätt för dig. Börjar du riva i en gammal okomplett 1500 motor som gått som hydraulpumpsmotor ev utan kylplåtar fel svänghjul m.m m.m så kommer du snart upp i en kostnad av 6000kr för att reparera den.
Samma sak med din 1200a motor, den är troligen helslut så som de stiften ser ut, att byta ringar klarar du säkert utan problem men att byta ventilstyrningar kräver specialverktyg brotchar ventilfräsar m.m =dyyrt att köpa, lämnar du bort grejerna kostar det en del också + väntetid och sen när du fått på de nyrenoverade topparna funkar motorn någorlunda ett tag för att sen rasa i bottendelen.
Alla delar på en motor följer varandra är cylindrar, ringar, ventilstyrningar slut så är resten av motorn det också. Så följ ett råd och köp en klar ok motor som den MH erbjöd annars kastar du bara en massa pengar i sjön och du tröttnar på skiten o bubblan blir undanställd i ett hörn.
Spara ihop lite cash köp färdigt och ha kul med bubblan i sommar istället.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

17

Den har aldrig använts som hydraulpump, tanken var det men han insåg snart efter att det monterats att han ville köra dieselmotor istället.
Så den har stått på riggen oanvänd i hans lada sedan 2007 och pumpen har aldrig använts. Var och kollade på motorn igår och den är i god kondition.
Sen är min drivkraft starkare än att låta saker stå och mögla i ett hörn med ICQ/ad
Original svänghjul sitter på, det är bara fråga om hur han har utfört modifieringarna för remdrivningen till hydrauliken. har han skruvat är det lugnt, sitter det svetsat kan det ju bli knöligt med balansering och skit..

VW T3 1980

18

svänghjulet är intakt, han har utfört modifieringarna på tryckplattan, och det löser man ju lätt nytt ICQ/ab

VW T3 1980

19

Du skrev längre upp att du ville ha en 12 voltsmotor, visst det fixar jag! ICQ/ab
Men troligtvis menar du väl en "bensinmotor" med 12 v generator...!
Om du nu går i svänghjulfunderingar så vet du väl att det är skillnad på de svänghjulen som drogs runt av en 6volts startmotor och de som hade en tolvvoltare...?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Absolut, det vet jag. är 130kuggars svnghjul på nya motorn, har fått med startmotor och beställt ny bussning med ICQ/ab ska beställa ny koppling också sen är det plug and play efter att jag har slipat ur lådan ICQ/ab
Det var säljaren som ville ha dieselmotor till hydraulpumpen.

VW T3 1980

21

Nu har jag varit och hämtat motorn. Det är som sagt en 1500, men den hade 180 mm koppling trots 130 kuggars svänghjul. Årsmodell 66. Samma ytterdiameter som svänghjulet på min 1200 med.
Fick med lite annat bråte också ICQ/ab spaken ska jag använda.

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/9F729619-5491-45B1-A256-CAFF7BD909A6_zpspmhgwjtz.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/B3236971-6CEA-4B84-8126-65485A77C746_zpsbwk4lbch.jpg

Blir nog kalas detta!

VW T3 1980

22

Antal kugg och kopplingsdia har inget med varandra att göra. 1500 från -66 med 180-koppling?  1500 ska ha 200 så någon har varit och bytt svänghjul på den. Spaken kan vara en gammal Impiriet-spak.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Inte det? Mätte igen och 109kuggars var 270 mm medan 130 var 275 mm så har börjat slipa ur lådan. Skitsamma, lär funka ändå. Om inte håller jag mig sysselsatt ICQ/ad har mallat upp svänghjulet så jag vet hur mycket jag skall slipa med. Går fort med roterande fil! ICQ/ab

VW T3 1980

24 Senaste redigerad av Björn J. (2015-05-03 16:44:47)

Vad snyggt med en vit fläktkåpa! jysste ratt, nostalgi med en sådan där svampig och mjuk amerikansk vinylratt!

Du, använd sökfunktionen på detta forum och kolla upp det där med olika svänghjul, för mig framstår det närmast som en extra snårig djungel, där det inte bara är antalet kugg och diametern som är parametrar att ta hänsyn till, det tycks även vara olika infästningar vid axeln med eller utan packningar eller något, jag fattar nada om detta, så jag håller mig till 1600 AD och AS motorer och behöver inte tänka på olika svänghjul.... inbillar jag mig iallafall ICQ/ad .
Jag läste i något inlägg härmodagen om att det fanns en tabell här på forumet angående alla dessa olika svänghjul nånstans, se om du kan leta reda på det... Undrar om det inte var just Svwerker som skrev om det...?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Tack! Får se om jag lyckas hålla den ren ICQ/ag
Ratten ska jag inte ha, så den kan jag sälja om det är intressant ICQ/ab
Ja den är jag bekant med, men fattar inget heller  Default/lol jag fick med startmotor och har beställt bussning för 12v start i 6v låda, borde väl räcka så?
Skiter i att byta svänghjul.

VW T3 1980