1

Köpte en ny startmotor till min 2.0L.
När jag vrider på nyckeln händer inte ett skit, inte ett klick ens i startmotorn.
Jag har 13,8V på stora kabeln till solenoiden. Jag har 12.6V i kabeln från tändningslåset till solenoiden när jag malar.
Har testat att kortsluta mellan grova kabeln och lilla stiftet på solenoiden, inte ett livstecken. Verkar som att den är stendöd, eller har jag missat någonting?

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

2

Hur är det med jorden? Alla jordpunkter ok?
Det viktigaste är låda/kaross och batteri kaross.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Satte en startkabel mellan startmotor/kaross också, utan något som helst resultat. Satte ingen extra mellan batteri/kaross, men ska testa det med någon dag.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

4 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-19 22:33:53)

Det låter som om din startmotor skall reklameras.
Det finns ju två grova anslutningar på solenoiden, ingång och utgång.
Kolla vad som händer om du ansluter en startkabel mellan plus på batteriet och solenoidens utgång, den närmast startmotorn, men se till så att du inte kortsluter mot godset, det är ju trångt, du kan ju sätta en gammal kass skruvmejsel i käften på klämman så är det lättare att träffa rätt.
Nu skall startmotorn börja att rotera, men bendixdrevet skall inte gå ut i startkransen. Om den roterar är startmotorn hel men är solenoiden kass.

Hur är det med bussarnas startmotorer, har dom en yttre lagring på axeln? Isåfall kan man ju provköra den utanför bilen, om det är som på manuellt växlade bubblor går det inte, eftersom axeln lagras i sprängkåpan i växellådan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Ah det ska prövas. Det sitter bussning i växellådan, bytte den med.

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

6

Jag mekade med sådant förra helgen.
Solenoiden har en kraftig kontakt längst bak innanför bakelitkåpan. Under varje anslutningsskruv finns det ett konkatkhuvud av kopparlegering, på solenoidens axel längts in, finns det en platta som kopplar ihopa dessa kontakthuvud. Den ena är ju ingången från batteiet, och den andra är utgången till startmotorn. På gamla startmotorer jag skruvat med så har antingen solenioden inte orkat dra hela vägen in så denna kontakt har aldrig slutit, eller så har der varit en massa oxid och annat skit på kontaktytorna.

Observera sedan att solenoidens manöverspole är kopplad i serie med startmotorn.

För att få loss bakelitkåpan på solenoiden måste du först lossa två spårskruvar, sedan värma på rätt så bra med en stor lödkolv på lödningarna vid flatsiftskontakten och märlan på motsvarande sida, då kan du lossa kåpan och inspektera hur der ser ut inuti.

På de båda koppartrådarna som sticker upp ur spolen kan du nu koppa in dina startkablar från batteriet, nu kan du se om solenoiden funkar. Det kan du iofs utan att löda loss kåpan också, anslut plus på flatstiftet och minus på den korta anslutningsskruven, håll i ordentligt!

När du sedan monterar ihopa solenoiden kan du lägga ett par varv med en högkvalitativ eltape (3M eller liknande) i skarven mellan bakeliten och metallen, för att undvika fuktinträngning där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."