Jag mekade med sådant förra helgen.
Solenoiden har en kraftig kontakt längst bak innanför bakelitkåpan. Under varje anslutningsskruv finns det ett konkatkhuvud av kopparlegering, på solenoidens axel längts in, finns det en platta som kopplar ihopa dessa kontakthuvud. Den ena är ju ingången från batteiet, och den andra är utgången till startmotorn. På gamla startmotorer jag skruvat med så har antingen solenioden inte orkat dra hela vägen in så denna kontakt har aldrig slutit, eller så har der varit en massa oxid och annat skit på kontaktytorna.
Observera sedan att solenoidens manöverspole är kopplad i serie med startmotorn.
För att få loss bakelitkåpan på solenoiden måste du först lossa två spårskruvar, sedan värma på rätt så bra med en stor lödkolv på lödningarna vid flatsiftskontakten och märlan på motsvarande sida, då kan du lossa kåpan och inspektera hur der ser ut inuti.
På de båda koppartrådarna som sticker upp ur spolen kan du nu koppa in dina startkablar från batteriet, nu kan du se om solenoiden funkar. Det kan du iofs utan att löda loss kåpan också, anslut plus på flatstiftet och minus på den korta anslutningsskruven, håll i ordentligt!
När du sedan monterar ihopa solenoiden kan du lägga ett par varv med en högkvalitativ eltape (3M eller liknande) i skarven mellan bakeliten och metallen, för att undvika fuktinträngning där.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."