1

Hej!
Hade tänkt bygga mig fattigmans airride fram på min bubbla med hjälp av hijackers å en kompressor.
Nu är det så att jag har hört och läst lite olika om vilka hijackers man ska ha.
Har bl.a. hört från corvette 66,  Ford mustang 2 74-78.
Vill ju helst kunna lägga framvagnen på backen, är det av den anledningen man köper hijackers från andra bilmodeller? P.g.a att de hijackers som finns till t1 inte sänker tillräckligt mycket.

Så om någon byggt något likannde får den gärna berätta hur det är gjort!

Mvh Markus

2

Har ett airride kit till nyare passat som jag är sugen att slamma bubblan med. Vad säger besiktningen om man gör egna fästen och dylikt? Slopar man torsionsfjädern helt eller hur gör man?

Förlåt för att jag stjäl din trpd lite

3 Senaste redigerad av michaelth (2015-04-17 12:02:00)

luftfjädring är ju bara en sorts fjädring så där har inte besiktningen synpunkter.. dock skall det vara så anbringat att inga delar skaver på varandra och om luften går(bälg går sönder eller ledningar falerar)  ut får inte karossen eller andra delar av bilen få kontakt med marken. så släpper man ut luften skall det finnas frigång. sen skall givetvis fästen och annat varar dimidonerade för att hålla för vikten.. dvs att ersätta en stötdämpare med en luftbälg är inte att rekomendera då den infästningen inte är gjord för den vikten.. iofs kan det funka fram på en bubbla då den är så lätt.. bak måste andra don till...
att tänka på  olika luft kretsar för höger och vänster sida... annars välter bilen då luften går över till tex passagerarsidan om man kör själv.
så en ventil ,  manuell eller elektrisk mellan sidorna behövs.

om man kommer med en "Tattarlösning" till besiktningen kan dom gnälla och säga regbesiktning med rätt. men med en bra fungerande lösning inga problem..
En sak många inte tänker på.. men ett manuellt system är det svårt att ställa in ljuset rätt... dvs i ett repeterbert läge..  med ett inteligent system, med avkännare som känner av bilens läge, i förhållande till marken, är detta inga problem, men dom systemen är betydligt dyrare..
jag har just låtit bygga en styr prossessor  som MHA. 4 givare/ 8 ventiler kommer kunna  ge konstanthöjd till min buss, oberoende på last  i dom possitioner/höjdlägen som jag vill ha. ICQ/ag
Men jag räknar med att hela systemet kommer kostat ca 30 000 kr i delar... ICQ/ad  no free rides....

fast visst kan man göra fullösningar sas efter att bilen är besiktigad... med 2 bälgar och 2 "highjackers" och ett gäng ventiler och en kina kompressor och en gammal brandsläckare som trycktank.. fast det är ju jättesvårt att veta hur högt eller lågt man kör... finns dom som sätter 4 manometrar och gör streck på glaset.. men om man lastar in fler folk, eller öl ICQ/ad  så stämmer det inte längre... ICQ/ac

inser att första trådskaparen frågade efter hur...
sorry... tja folk byter ut stötdämparna mot luft dämparna.. med tillräckligt högt tryck så lyfter dom upp men pga att dämparna är ganska så tunna behövs det ett ganska så högt tryck. och därmed blir inte fjädringen så behaglig.. om man då sätter torrisions fjädringen så bubblan fjädras av den och bara använder luften för att höja något för att kunna komma över tex en vägbula... tja då kan det funka. då begövs det inte 2 olika luftkretsar fram utan man matar på glider över vägbulan och släpper ut så mycket man vill..
man får skilja på helluft system och lyft hjälp vilket highjackers är avsedda för...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Det är det jag är ute efter att bara kunna höja vid en vägbula och sedan sänka steglöst. så det blir ju lufthöjning bara. bilen kommer vara traditionellt sänkt med spindlar å sänksatser, kortad framvagn och avsmalnade stödämpartorn, sedan vill jag bara kunna höja när jag känner för det, hade tänkt köra utan tank också utan bara kompressor och hijackers!

5

Tja go 4 it du får väl se om luft dämparna får plats.. kan ju bli lite trångt kanske med kortad /avsmalnad framvagn..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av Johan W (2015-04-17 20:42:10)

Jag kör så, utan tank och det går åt 10-12 bar för att lyfta max 6cm bak, fram är det lättare.
Ska man bara höja vid gupp och fastkörningar så går det att höja allt på en gång men att kunna köra fram bak är bra, sida till sida vet jag inte om det är nödvändigt har skjutit en slang hittills på 2år så att den går ner i backen utan luft är inge bra och blir det bara på en sida så kan det gå snätt.

Att kunna stänga av luften mellan pumpen och dämpare är också bra så inte pumpen får stryk antingen med en kran eller backventil.

Torsionen ska vara kvar om man inte har luftfjädring enligt mig Default/hmm

Det är sänkningen på bilen som gör att den går ner i backen dina kulleder kommer säja stopp innan backen om du inte har droppspindlar tex

En ordentligt avsmalnad framvagn kräver nya fästen till stötdämparen så då kan du sätta dom i rätt höjd, så då är det slaglängden på dämparen som avgör hur högt från backen du kommer som högst då den orkar vrida torsionen åt fel håll en hel del vid 10bar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage