luftfjädring är ju bara en sorts fjädring så där har inte besiktningen synpunkter.. dock skall det vara så anbringat att inga delar skaver på varandra och om luften går(bälg går sönder eller ledningar falerar) ut får inte karossen eller andra delar av bilen få kontakt med marken. så släpper man ut luften skall det finnas frigång. sen skall givetvis fästen och annat varar dimidonerade för att hålla för vikten.. dvs att ersätta en stötdämpare med en luftbälg är inte att rekomendera då den infästningen inte är gjord för den vikten.. iofs kan det funka fram på en bubbla då den är så lätt.. bak måste andra don till...
att tänka på olika luft kretsar för höger och vänster sida... annars välter bilen då luften går över till tex passagerarsidan om man kör själv.
så en ventil , manuell eller elektrisk mellan sidorna behövs.
om man kommer med en "Tattarlösning" till besiktningen kan dom gnälla och säga regbesiktning med rätt. men med en bra fungerande lösning inga problem..
En sak många inte tänker på.. men ett manuellt system är det svårt att ställa in ljuset rätt... dvs i ett repeterbert läge.. med ett inteligent system, med avkännare som känner av bilens läge, i förhållande till marken, är detta inga problem, men dom systemen är betydligt dyrare..
jag har just låtit bygga en styr prossessor som MHA. 4 givare/ 8 ventiler kommer kunna ge konstanthöjd till min buss, oberoende på last i dom possitioner/höjdlägen som jag vill ha.
Men jag räknar med att hela systemet kommer kostat ca 30 000 kr i delar...
no free rides....
fast visst kan man göra fullösningar sas efter att bilen är besiktigad... med 2 bälgar och 2 "highjackers" och ett gäng ventiler och en kina kompressor och en gammal brandsläckare som trycktank.. fast det är ju jättesvårt att veta hur högt eller lågt man kör... finns dom som sätter 4 manometrar och gör streck på glaset.. men om man lastar in fler folk, eller öl
så stämmer det inte längre... 
inser att första trådskaparen frågade efter hur...
sorry... tja folk byter ut stötdämparna mot luft dämparna.. med tillräckligt högt tryck så lyfter dom upp men pga att dämparna är ganska så tunna behövs det ett ganska så högt tryck. och därmed blir inte fjädringen så behaglig.. om man då sätter torrisions fjädringen så bubblan fjädras av den och bara använder luften för att höja något för att kunna komma över tex en vägbula... tja då kan det funka. då begövs det inte 2 olika luftkretsar fram utan man matar på glider över vägbulan och släpper ut så mycket man vill..
man får skilja på helluft system och lyft hjälp vilket highjackers är avsedda för...
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(