101

ICQ/ay

102 Senaste redigerad av Bengt H (2019-08-14 21:24:12)

Tag inte för givet att graderingen stämmer...

103

Bengt H skrev:

Tag inte för givet att graderingen stämmer...

OK kanske bättre att ta fram TDC och märka ut själv då.

104

Idag fick jag liv i motorn igen. Och tänkte att jag skulle kolla tändläget på min motor.

http://www.brandow.eu/vw/0201/201.jpg

Det var lite svårt att se märkningen på remskivan, så jag tejpade på maskeringstape på den.
Och det var inte lätt att få en bild heller ;-)

1: Här är det två grundinställnings märkena på skivan, bilden visar vid något förhöjd tomgång.

2: Ungefär vid det här läget hamnar gnistans grundläge, och det verkar inte rätt inställt, elle rhur.

3: Om man gasar på ordentligt så hamnar tändläget ungefär här. Verkar spontan lite litet utslag.

Men det "stora" problemet i min värld, är att utslagen  rör sig väldigt långsamt fram och tillbaka det lilla de gör.
Mot vanliga fördelare som jag tittat på under åren.
Och det känns inte bra.

Att justera grundinställningen är väl inget problem i sig.

Den långsamma/lilla röelse kan var att skivorna beckat ihop, och att ta isär och smörja upp kanske hjälper.

Men planen framåt blir att fixa en ny fördelare.
Så jag får ihop bilen.

Sen får jag ta isär magneten, och kolla.
Vi får se om det blir ett Joe Hunt kit, skulla var kul att se skillnaden mot original.
Tyvärr verkar de inte svara på mail, så de kanske inte vill göra affär med en utlänning.

Ser ni Landelius som lämnat tråden så är jag skyldig honom ett tack.
Hade han inte var så envis, så hade jag inte kollat detta.

Summering: Ska man köra med magnet på vägen kolla grundtändning och ev utslag.
Vore kul om nån annan kunde kolla sin magnet motor, för 1st är inte ett statistiskt underlag   ICQ/ag

105

Jag skulle säga att fullt utslag är det viktigaste. Det är där det kan börja bygga rejält med värme om man ligger helt fel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

106

Mr 56 skrev:

Idag fick jag liv i motorn igen. Och tänkte att jag skulle kolla tändläget på min motor.

http://www.brandow.eu/vw/0201/201.jpg

Det var lite svårt att se märkningen på remskivan, så jag tejpade på maskeringstape på den.
Och det var inte lätt att få en bild heller ;-)

1: Här är det två grundinställnings märkena på skivan, bilden visar vid något förhöjd tomgång.

2: Ungefär vid det här läget hamnar gnistans grundläge, och det verkar inte rätt inställt, elle rhur.

3: Om man gasar på ordentligt så hamnar tändläget ungefär här. Verkar spontan lite litet utslag.

Men det "stora" problemet i min värld, är att utslagen  rör sig väldigt långsamt fram och tillbaka det lilla de gör.
Mot vanliga fördelare som jag tittat på under åren.
Och det känns inte bra.

Att justera grundinställningen är väl inget problem i sig.

Den långsamma/lilla röelse kan var att skivorna beckat ihop, och att ta isär och smörja upp kanske hjälper.

Men planen framåt blir att fixa en ny fördelare.
Så jag får ihop bilen.

Sen får jag ta isär magneten, och kolla.
Vi får se om det blir ett Joe Hunt kit, skulla var kul att se skillnaden mot original.
Tyvärr verkar de inte svara på mail, så de kanske inte vill göra affär med en utlänning.

Ser ni Landelius som lämnat tråden så är jag skyldig honom ett tack.
Hade han inte var så envis, så hade jag inte kollat detta.

Summering: Ska man köra med magnet på vägen kolla grundtändning och ev utslag.
Vore kul om nån annan kunde kolla sin magnet motor, för 1st är inte ett statistiskt underlag   ICQ/ag

Nr 1 man får kolla med indikator klocka  på 1ans cylinder var 0 är
Nr 2 så märker man ut 0 på remskivan
Nr 3 att man tar fram strob lampan ( jävligt bra om man kan ställa grader på lampan för då kan man använda 0 punkten på remskivan )
Jag brukar köra på olika varvtal  typ 1500/ 3000/3700  på en std motor 
Om det är en jäkla frän maskin kollar man upp till 5000 varv för att se att det stämmer typ 28-29 grader på 98 oktan  för sen blir det bara värme med dagens bensin ( det var bättre förr med soppan )
Kör man med riktig bra soppa (racing soppa kan man gå på med mer tändning  ICQ/bp )
Det är jäkligt svårt att säga vad man skall ha i tändning om man inte kör på rullande landsväg o kollar var man får ut ur maskin
och hur avgasvärdena är ( bredbandslambda)
Tyvärr är det många som avstår att köra på rullar och man inte förstår varför maskin inte går bra
Om man har möjlighet att köra med en Gtech mätare ihop med bredbandslambda funkar detta bra men det tar längre tid att få till det
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

107

En sak som jag tycker är lite underlig.
VW som jag förstår var ett noggrant företag. Fick dom inte till TDC markeringen på sina standardmotorer?
Motorer som är sammansatta av eftermarknadsdelar kan jag förstå att vill /behöver kolla upp TDC på.
Eller om man byter till en graderad remskiva
Men en original motor?

I vilket fall som helst så googlade jag på 009 fördelaren igår.
Och i princip förslår man att man skall ställa tändning rund 28-30 grader vid 3000 varv.
Sen får man ta vad det blir vid tomgång.

Sen läste jag att 009 ev var från början en stationärmotor fördelare!
Stämmer det så borde det inte vara så stor skillnad emellan att ställa en Magnet på 28-30 grader vid 3000 varv.
Som att använda en 009 fördelare.

http://www.vw-resource.com/009_dizzy.html

http://www.aircooled.net/how-to-install … stributor/

http://vw.zenseeker.net/Ignition-Distributor.htm

108 Senaste redigerad av PPRMicke (2019-08-30 09:46:19)

Pust stön 009   009 kom 1958  på transporten den försvann 59 
Att man använde den på 70talet för dragracing var för man slapp vaccumet och när man varvade som en tokig 
Så fanns det en brytarspets till ett annat bilmärke med starkare fjäder(fiat/ferrari/alfa) som klarade av varvet Därför blev 009 poppis
Inte för det var en bra tänd kurva för över 3700 varv är den linjär  Här i landet svetsade man motvikterna när man trimmade och satte dit dubbla fjädrar för brytana så dom klarade dom höga varvtalen
Tyvärr har inte folk förstått varför man använde 009 man har hört en sägen att den är bra men dom är i enentligen skitdåliga
Sen har det kommit en massa kina skitfördelare som har fel fjäder fel motvikter som kallas 009  har haft den stora äran att köra ett gäng sådana i en provbänk för fördelare Ingen var som en tysk 009  den värsta var 13 grader fel på kamen till brytarna ( kamen till brytana är en mycket viktig sak ( till en annan typ av fördelare till ett annat märke slipar vi om den kamen för att få rätt tänd punkt )( där indikerar vi varje cylinder så dom stämmer med kamen till brytana +- 1grad varje gång som brytana byts cirka 25 mil är dom ok )
Om du går in här http://vwfiv.se/Repbok/11-Elsystemet.pdf  och tittar på  sidan 11 och 12 så finns det tänd kurvor   
Finns även på samba
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

109

Nu skall man väl komma ihåg att väldigt få bilar som kör på strippen går upp och ner i varv. Om man ställer fördelaren så den slår ut fult vid 3000varv tex 29 grader så funkar den alldeles utmärkt på en vass motor både för gata och stripp. De flesta industrimotorer kördes utan vacum och det finns en sen Bosch som liknar 009 nämligen 003. Jag har en fördelarprovbänk och det har funnits både bra och dåliga 009 från kina. Vanligt med kinafördelare är att fiberklacken mot axeln är utbytt mot nån jävla plast som kan lossna när som helst. Min lossnade i Norrköping efter att ha åkt från Södertälje med ny 009 av diskuterbar kvalitet. Till medresenärenas glädje var det han som jobbar med VW som haverera. Glädjen blev dock kortvarig då jag även hade med mig en flång ny magnet som monterades och resan fortskred. De flesta originalfördelarna hade vacum men med ålderns rätt fungerar vacumet rätt så dåligt. Membranet har blivit en tunn masonitskiva. Om man hittar en vacumklocka som fungerar bör man plocka isär fördelaren och smörja upp skivorna som glider mot varandra vid vacumsignal. Eller så kör man magnet och skiter i alltihop.