51

Va tusan..man blir ju bara mer och mer sugen på att få veta hur det här är konstruerat..ser ingen annan råd än att du får kliva ut i garaget och börja dissekera din egen magnet.. ICQ/ad Kunskap gör dig fri sa dom visst.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

52

Ska på Marknad på Lördag, får se om jag hittar nån där.
Har ju en vinters rostlagning kvar så det är inte panikartat.

Men lite nyfiken är man ju

53

Vart bär det hän då..?

late,
in love,
and a little drunk..

54

Jönköping.

55

Jag har också varit nyfiken magnet. Att de ger 25grader förtändning vid 3500rpm i sig kan ju inte vara problemet? Man borde ju kunna ställa tändningen på tex 5 grader och få hanterbart totalt 30grader förtändning? Men det kanske är kurvan i sig som ställer till det? Fördelarna har ingen linjär kurva utan de två vikterna ger 2 stigningar.

Detta är enligt vw rephandboken kurvan för vj/vjr 4 br 8 ("019"), även om jag hyser mina misstankar att det är ett tryckfel. Siffrorna stämmer bättre med vad man brukar beskriva vjr4br25 ("010") med.. Men det är kanske en annan tråd. Hur som helst, med initiala 7,5 grader ger även denna 30grader totalt och den används ju rätt flitigt utan att fått ryckte om sig att bränna motorer?

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/9805E4D2-635F-43B2-A412-924700189D89.png_zpsahdjmeqi.jpeg

56

Med tanke på att en 019 ger 14grader vid fullvarv så kan ju 25 vara lite för mycket, för en standardmotor.
Och Två stegs kurvan kan ev påverka körbarheten.

Det jag kan tänka mig vara problematiskt är om magneten orsakar spikning vid del lastkörning, för det kan ju förstöra en motor rätt fort.
Men det går ju tydligen att ordna, gäller bara att klura ut hur :-)

57 Senaste redigerad av mettis (2015-08-05 22:46:49)

Mr 56 skrev:

Nu har jag fått upp huvudet efter 70 mil utan ljudämpare, och en natt me Rockabilly musik,
.
Sen vaknade jag av mina egna snarkningar, och då hörde man alla andra som drog stock ;-)
Så det var en hård natt för en gubbe :-)

Första bilden visar nog själva "generatorn som alstrar spänningen.

Men den är ju I den här som det intressanta händer.

http://i.imgur.com/7twQMu8.jpg

Ser ut som det är ett helt gäng plattor där.
Du lossade inte clipsen och dissekerade djupare?

Nej (jag tog bilderna just innan inlägget, på min isärplockade magnet..).

DVS; jag är inte säker på HUR jag skulle göra för att öka "utslaget", för det är ju det det handlar om?

På en 70-tals fördelare brukar jag fila till så vikterna "slår ut mer" och sedan laborera med fjädrar och stroblampa.
För att få en "fattigmans 009:a ;-)

Bästa vore om man fick bilder/info om de (dyrt) i USA modifierade magneterna ? ,-)

(Så vi inte lägger arbete i onödan på detta ?-)

58 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-22 21:42:01)

Lasslo hjälpte den magnetiska vetenskapen genom att erbjuda mig en magnet till ett förmånligt pris.
Tusen tack.

Jag har tillbringat ett par dagar med att försöka få in WIN 10 på min PC, så mycket grundforskning har det inte blivit.
Men jag har tagit isär och satt ihop förställnings mekanismen, kunde inte hålla mig :-)

Men jag återkommer med still bilder och text lite senare, Håll inte andan bara.

Men här fins lite rörliga bilder liksom.
http://youtu.be/nuj8bcgWhlw

59

Tummen upp ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60

Oj vad grejor det fanns därinne..väntar spänt på utvärderingen,men avstår från andningsuppehåll.. ICQ/ad

late,
in love,
and a little drunk..

61

Hur gick det?

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-73 (vinter skott), Typ1-74 , Typ1-56, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, Formula vee.

62

Ser segt ut,var glad att jag valde bort andningsuppehållet..  ICQ/ae

late,
in love,
and a little drunk..

63

Default/lol

pompejus skrev:

Ser segt ut,var glad att jag valde bort andningsuppehållet..  ICQ/ae

Bubbla -62

64

Under tiden det har spekulerats i hur man bygger om magneter till annan tändkurva har jag fått två stycken ombyggda av proffs och det har bara kostat pengar. Tiden har jag lagt på viktigare saker som motorer och växellådor. Man behöver inte uppfinna hjulet varje morgon, den runda typen funkar bra varje dag. Hur länge dröjer det innan någon tycker att nya block är för dyra och skall gjuta egna?

65

Hans Landelius skrev:

Under tiden det har spekulerats i hur man bygger om magneter till annan tändkurva har jag fått två stycken ombyggda av proffs och det har bara kostat pengar. Tiden har jag lagt på viktigare saker som motorer och växellådor. Man behöver inte uppfinna hjulet varje morgon, den runda typen funkar bra varje dag. Hur länge dröjer det innan någon tycker att nya block är för dyra och skall gjuta egna?

Hej Hans, du har helt rätt att man skall lägga sin tid på det som ger mest pang för pengarna! Men det finns en stor skillnad mellan de som har meckandet med folkisar som hobby och dig som driver verksamhet (hoppas jag förstått det rätt). Många sätter en stolthet/trivs i att göra mycket själv, och förstå varje detalj i sitt fordon. Åter igen vill man ha resultat så är pengar ett bra verktyg, jag kallar det att köpa bort problem.  ICQ/ab Brukar du ha något event vid din verkstad, typ som jpm har? Hade vart kul att se en proffs motor/växellådsbyggares lokaler och produkter!

Så fortsätt gärna undersöka magneter ni andra, så jag som är magnetlös får reda på om det är något jag vill ha  ICQ/ag

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-73 (vinter skott), Typ1-74 , Typ1-56, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, Formula vee.

66 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-11 20:47:48)

Då jag börjar se ljuset i tunneln med mitt Vert bygge, så blev  magnetfrågan lite aktuell igen.
Och lite googlande visade att Joe Hunt säljer Advance kit för 69,85$.
Så man kan bygga om sina magneter som saknar förtändningsmöjlighet.

Det finns även en PDF fil med instruktion om hur man kan göra.
https://www.huntmagnetos.com/content/in … lation.pdf
Så nu kan man bygga sina egna Joe Hunt Magneter, vad det gäller förtändningen.

Läser man instruktionen och tittar på min film här ovanför så ser man att vikterna skiljer sig mot det som sitter i brandsprutemotorerna.

Och det beror nog på att Jo Hunt kittet bara ger 20 grader på veven mot 25 grader på veven för brandsprutemotorn.
Med tanke på oktanhalten i USA så är kanske 20 grader tillräcklig.
Men våran 95 oktan borde klara 25 grader (eller vad tror vi?)

Finns en tråd på The Samba där jag hittade det här, oxh där pratar dom om att mässingsdrevet som driver magneten slits ut fort.
Det var där jag hittade Joe Hunt Spåret
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … ht=magneto

Tankar på det här?

Post's attachments

Skärmklippjoe Hunt ii.JPG, 148.26 kb, 1279 x 902
Skärmklippjoe Hunt ii.JPG 148.26 kb, 13 downloads since 2019-08-11 

67

mångubbe..... du får gärna modifiera min magnet så ger jag dig gärna lämplig betalning...
magnet e ql.. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

68

Utan att ha fördjupat mig i länken, det är ju en tändkurva som startar vid 10gr och slår ut max 33grader vi VW åkare vill ha.
Som en 009:a
Magneterna som sitter på industrimotorer slår ju inte ut så mkt, och det är problemet (?).

69

mettis skrev:

Utan att ha fördjupat mig i länken, det är ju en tändkurva som startar vid 10gr och slår ut max 33grader vi VW åkare vill ha.
Magneterna som sitter på industrimotorer slår ju inte ut så mkt, och det är problemet (?).

Ett ps mettis  ( tips)
brukar bli värme av dom sista 4 graderna med dagens soppa med spriten iden ICQ/ac
Förr var det mycket tändning med riktig soppa utan sprit

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

70

Det är en myt att soppan i USA är så mycket sämre, har lägre oktan. Att det är olika värden beror på olika sätt att räkna fram det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

71 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-12 16:31:55)

Jag har googlat lite om myten, och lärt mig lite mer (kul)
Enl Wikipeda och andra källor så är det så här.
"Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON), och de utförs båda med Cooperative Fuels Researchs förgasarförsedd encylindriga provmotor med variabel kompression. De standarder som reglerar detta är ISO 5164:2005 (RON) samt ISO 5163:2005, vilka kan användas för att mäta oktantal mellan 40 och 120. Vid provning blandar man ihop två referensbränslen (volymprocent iso-oktan i n-heptan), en med ett oktantal högre än förväntat och en med ett oktantal lägre. Man kör motorn på bränslet som ska testas och ställer in kompressionsförhållandet så att CFR-motorns knackindikator visar ett värde på 50. Referensbränslena ska nu testköras, visar de 30-40 respektive 60-70 på knackindikatorn så har vi kommit fram till oktantalet. Har vi använt referensbränslen på 97 respektive 99 oktan så rör det sig alltså om ett provbränsle på 98 oktan.

RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

Det finns även en tredje mätmetod kallad Road Octane Number, RdON. Med denna metod utför man istället mätningar i provbilar. Även i detta fall används iso-oktan och n-heptan som referens. Normalt krävs 10-15 provbilar, helst av olika typ för att oktantalet ska kunna fastställas med tillräcklig säkerhet.

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA och Kanada använder PON. I bränslets kravspecifikation finns dock krav på RON såväl som MON.

Om jag Googlat rätt så säljer man dessa vid pumpen i usa
https://www.fueleconomy.gov/feg/octane.shtml
MON   =  RON
87           91
89           93
92           96

Nu är det kanske inte så att soppan är sämre, men lägre oktanhalt säljs vid pumparna i USA än i Europa

Och Mon 87= Ron 91 oktan kanske förklarar varför Joe Hunt's sats går till 20 grader?

72 Senaste redigerad av Mr 56 (2019-08-12 16:47:39)

Googlade lite till och hittade Att JEGS säljer satser till Vertex magneter,'
De går till 0 låst  6 snabb eller 12 grader och en tolva blir ju 24 vevaxelgrader.
Dock verkar de bara sälja den fixerade eller 12 graders.

Med 24 vevaxel grader så verkar ju brandsprutemagneten mer och mer intressant den ger ju 12,5 kamgrader= 25 Vevaxelgrader.

Post's attachments

Jeg sats II.JPG, 246.15 kb, 1370 x 966
Jeg sats II.JPG 246.15 kb, 14 downloads since 2019-08-12 

Jeg sats.JPG, 58.17 kb, 1114 x 327
Jeg sats.JPG 58.17 kb, 16 downloads since 2019-08-12 

73

PPRMicke skrev:
mettis skrev:

Ett ps mettis  ( tips)
brukar bli värme av dom sista 4 graderna med dagens soppa med spriten iden ICQ/ac

Trodde att (i dragracing?) man ökade förställningen när man kör på alcohol/metanol ?

74

mettis skrev:
PPRMicke skrev:
mettis skrev:

Ett ps mettis  ( tips)

Trodde att (i dragracing?) man ökade förställningen när man kör på alcohol/metanol ?

Ja man ökar tändningen på grund av den långsamma förbräningen av mettis  men med E85 är det samma som std bensin
Det är inte hela sanningen Med hemi förbränings rum brinner det långsammare ( på grund av utformningen )
Med den typen av förbrännings rum som sitter på vw  med 98 oktan ( 15-25m/s är flamhasigheten) så brukar det ligga på 28-29 grader
Men om man kör med racingsoppa som har lägre förbräningshastighet  så kan man vrida på ett gäng grader till  (  VP SV05 är bäst men priset är 100 kr L Den soppan är för högkomp låg förbräningshastighet )
Vi har testat ett motorer hos Jpm  med samma resultat  cirka 28 g sen blir det bara värme ( ,man kan se hur EGT sensorn går upp från 650 till 850 grader C på några grader tändning och man kan tappa 10-15 hk
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

75

Kul att se att tråden växer men från en som sett Joe Hunts verkstad har jag svårt att tro att någon amatör kommer att lyckas bygga om magneter till gatmotorer i Sverige. Brorsson erbjöd sig att bygga om en till mig men då han aldrig blev klar skickade jag min till Joe Hunt och på den vägen är det. Tändförställningen är nog den lätta delen av att få en magnet att funka. Var köper man en ny spole när den gamla har läckt och korrodertat axeln så att den sitter fast.? Efter att ha varit med i det här träsket i ett stort antal år så har jag sett många som har haft högtflygande planer på att göra allt själv. vad hände med vår vän Iors planer på cnc-frästa 30hk toppar? Har saabmosare byggt klart sin baja för 20000 på två månader? Många är dom som har insett att allt är inte så jävla enkelt som att snacka ihop en bil, den skall faktiskt byggas också. Kanske bättre att börja bygga innan man med buller och bång presenterar sina oprövade teorier.