Ja hur långt kan man nå med bibehållen värme och trimmat.
Det här snörets längd kanske är svårt att svara på men ngn borde ju ha ett hum?
Jag har en nyrenoverad bottendel på 2,1 liter och tänkte montera snälla toppar/kam av lämplig modell samt dubbla förgasare.
Är det bara att glömma med värmekammare eller kan man få till en användbar kombo?
varför inte öppna dom och dra ett grövre rör i dom? det borde gå att få till så dom inte begränsar så mycket?
Det finns ju värmekammare med grövre rör.
http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr … up=55&
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
4 2015-04-13 10:28:50 Senaste redigerad av Björn J. (2015-04-13 10:38:41)
Original värmekammare har ju en stor aluminiumklump med "kylflänsar" inne i plåthöljet, dessa ger ju bäst värme inne i bilen. Men är då svåra att modifiera för grövre avgasrör.
Pirattillverde värmekammare kan vara nästan helt tomma i inuti, har jag hört, en sådan borde man ju då kunna öppna upp och dra grövre rör i. Man känner på vikten med en gång om det är en gedigen väremkammare eller en enklare piratdel.
Jag ser nu att även Classic VW Up-North har kraftigare värmekammare.
http://www.classicvw.se/varmekammare-he … ts_id/1705
Men dom kostar ju en slant... Men för omkring 2800kr plus fraktkostnad behöver man ju iallafall inte frysa...
CSP i Tyskland har för olikastorlekar. Givetvis i rostfritt då de kostar ju nästan ingenting 
Trevligt med snabb respons!
Dock är diskussionen inte riktigt den jag sökte, att det finns grövre eftermarknad vet jag om. Men, dessa saknar som påtalats "flänsarna" för värmen vilket i mitt fall med en baypickup torde innebära riktigt taskigt med värme.
Åter till huvudfrågan, hur långt räcker original värmekammare effektmässigt?
Jag tog ut 105hk i en 1600cc med org värmekammare.
Trevligt med snabb respons!
Dock är diskussionen inte riktigt den jag sökte, att det finns grövre eftermarknad vet jag om. Men, dessa saknar som påtalats "flänsarna" för värmen vilket i mitt fall med en baypickup torde innebära riktigt taskigt med värme.Åter till huvudfrågan, hur långt räcker original värmekammare effektmässigt?
Volkswagen original värmekammare har ett "platt" rör inne i aluminiumdelen med flänsarna. Detta ger bättre värme och sämre avgasflöde. Om du inte ska köra i smällkall isvinter så är eftermarknads STD värmekammare bättre. De har ett runt rör men ger lite sämre värme. Röret är 35 mm. Jämför med en 112 hk Wasserboxer, den har 38 mm rör.
80-90 hästar är min gissning att du kan plocka ut utan att få problem med värme i topparna.
Brottas lite med samma problem, bygger en 2387 som är tänkt att bli ett lågvarvande vridmonster till Elmer.
Vill gärna köra med värmekammare men behöver samtidigt få ut avgaserna på ett bra sätt och gärna att det inte ska dåna i bilen när man kör
!
vad finns det för system som funkar i en splittbuss om man vill fortsätta köra värmekammare ?
Jag har lagt i J-rör i vanliga värmekammare och det funkar utmärkt som sommarvärme annars är 61-62-kammare möjliga att bygga om för att få lite värme med trimmat.
Ali G
Brottas lite med samma problem, bygger en 2387 som är tänkt att bli ett lågvarvande vridmonster till Elmer.
Vill gärna köra med värmekammare men behöver samtidigt få ut avgaserna på ett bra sätt och gärna att det inte ska dåna i bilen när man kör!
vad finns det för system som funkar i en splittbuss om man vill fortsätta köra värmekammare ?
Hej Nobbe
CSP och A1 har Prylar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Har sett csp, sidewinder ser bra ut men hört att det är hög ljudnivå i bilen av dem ?
vad har A1 för prestanda alternativ till Splitbuss med värmekammare? har inte sett nån bra sida som säljer A1 system...
sist handlade jag A1 "custom made" av Tiger direkt ! men de var länge sen ! :=)
Väcker liv i tråden igen.
Motorn som den är tänkt:
76*94
CB roundport 40*35.5
Engle FK-41
Weber 44:or
~ 8.1 i komp
Har ev. hittat värmekammare med rördiameter 38mm (1 1/2") men känns som att det blir i minsta laget. Kan jag klara mig eller blir det till att pynta för ngn utav Csp:s modeller (38,42,45,48 är deras steg).
Intressant fråga! jag har själv funderat en del på detta, men då det inte är aktuellt med själva motorbygget för min del riktigt än (vilket årtionde som helst
) så har jag aldrig gett tanken något extra utrymme.
Men så läser jag tråden och kommer genast att tänka på hur det skulle vara att bygga sig en egen kammare, av originalhöljet, med grövre ersättningsrör och att man helt sonika svetsar på flänsar på röret? Det borde ju finnas någon anledning till att Vw valde aluminium, det leder värme något bättre och det är lättare, men är man beredd att kompromissa bort dessa två egenskaper kanske man kan få ett ersättningsrör att ge helt ok värme?
Sen kompletterar man ju såklart med en eber. 
På min typ1:a hade jag värmekammare som bestod av "Ersättningsrör/J-tubes" + höljet från originalkamrarna (eller hur, Svwerker?
) De lät motorn andas normalt även på cylinder 1 & 3, men gav inte lika mycket värme som "riktiga" värmekammare. Men en helt ok "sommarvärme" blev det. Fullt tillräckligt för svala, svenska, sommarkvällar iaf... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Ett stort problem med värmekammare som jag upplevt, är att de i en buss iaf inte levererar tillräckligt mycket värme. Om man till en början ens lyckas få tag i ett par som inte läcker avgaser, så är värmen ur dem redan original knappt tillräcklig för att värma frusna fingrar på väg till jobbet en morgon i maj. Visst, jag har nog en och annan dörrlist som behöver tätas och jag har inte nitiskt kollat efter läckor i rören på väg mot kupén, men i min mening är original värmekammarvärme, redan från början sk "sommarvärme". Vill man ha riktig värme är nog en bensinvärmare att föredra.
Men visst, i en liten typ1 med täta dörrar och hela kanaler räcker de nog längre. Bäst jag prövat, är typ3ans värmekammare, där har man värme som kan jämföras med en vattenkyld vagns, efter ett tag får man helt enkelt dra ner på värmen för det blir för varmt i kupén annars! Klämde Kalix-Stockholm i en varre från 64 i november för ett antal år sen och alla kläder vi tagit med oss för att inte frysa, blev överflödiga. Ute var det -14 och i kupén hade vi 27 grader varmt!
Vad är typ3ans hemlighet och går denna att implementera i en typ1-motor?
De sista raderna där är intressant,vad är hemligheten som sagt..är det möjligt att fixa lite schysst värme med ledning av detta,är också i behov av detta då tanken är att använda mitt fordon året runt..
late,
in love,
and a little drunk..
Får slå ett slag för vw's värmekammare då tyvärr inget med frågan att göra men jag kör året runt med min bruks bubbla(1302) med FINA kammare å får köra med fönstret lite på glänt speciellt om man varvar lite...bra värmekammare=bra, dåliga=dåligt som vanligt.
Typ1 1302 1972 x2
Typ 2 deluxe 1977
Typ 3 har längre värmekammare men det stora problemet är rost och dåliga eftermarknadsprodukter. Original är det rätt bra värme om allt är friskt.
Ali G
Om man nu bygger egna värmerör och vill ha värme så bygg in 2" rör i värmekammaren.
I 2" röret sätter man in ett 1! rör som man försluter helt i bägge ändar på ett strömlinjeformat sätt.
Då ökar man den värmeupptagande ytan, bäst vore om man kan göra ett veckat rör. för att maximera värmeupptagningen.
Jag undrar vilken storlek den värmegivande ytan på ett original auminiumklump har?
Aluminium har en grym värmeledningsförmåga, därav materialval.
