1

Har ett soltak liggande från en twingo, taket hade jag tänkt att montera i min late bay DH. Har sett andra som monterat dessa på sina DH och soltaken verkar passa väldigt bra på DH taket. Men några saker har fått mig att tveka. Dels det faktumet att jag tvekar på att sätta vinkelslipen i helt tak, men också det faktumet att man förändrar/försämrar taket/bilens konstruktion är det något man ska bekymra sig för?

- Hur mäter man lättast ut storleken och placeringen på soltaket, är det någon som har en mall liggandes som man kan låna?
- Vilket verktyg är bäst lämpat att använda för att ta upp hålet, min första tanke var vinkelslip men det kanske är lämpligare med sticksåg för att slippa allt sprut i hytten.
- Skulle egentligen vilja ha hjälp med detta av någon som känner sig säker på han gör, är det någon i närområdet som har tid/lust med det? Naturligtvis så betalar jag för jobbet, hör av er via PM i så fall.

/foppa

2

Soltaket i sig styvar upp taket med sin ram. Jag tog bort de balkar som satt på min variant.

Jag körde med plåtnibbler men sticksåg är nog helt ok! Dumt med kapmaskin risk för brand i innertak/sprut på rutor.
Och utan mall är väldigt onödigt att göra med, jag har en mall. Skall dock snart montera ett soltak i en Notch men du kan ta den efteråt! Vägarna förbi Västerås någe.? ICQ/ab

3

Alander: Tack för erbjudandet, hör av dig när mallen är ledig så ska jag försöka passera Västerås på något vis...

/foppa

4

Synd att inte mallen var tillgänglig nu då jag ska till Västerås imorgon och Enviken 1:a Maj  ICQ/ab

5

Ja det var ju synd, får lösa det på nått vis längre fram. Känner mig inte helt trygg med att sätta sågen i taket endå, men en mall hade definitivt underlättat...

Tack för erbjudandet!

/foppa

GB skrev:

Synd att inte mallen var tillgänglig nu då jag ska till Västerås imorgon och Enviken 1:a Maj  ICQ/ab

6

Vridstyvheten hos en pickup är redan mycket högre än hos en buss, så just den parametern behöver du inte oroa dig för.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Foppa13 skrev:

Ja det var ju synd, får lösa det på nått vis längre fram. Känner mig inte helt trygg med att sätta sågen i taket endå, men en mall hade definitivt underlättat...

Tack för erbjudandet!

/foppa

GB skrev:

Jag var också nojig då jag skulle montera soltak i min dubbelhytt.

Men det är ganska lätt att få till det utan mall. Mät ut en centrumlinje på taket. Sen utgår du från den då du ritar upp öppningen för taket.

Har du en mall för hålet, så måste du förmodligen ändå mäta in, så hålet hamnar rätt på taket.  Om du drar linjerna efter en lång linjal eller en pappmall spelar nog ingen större roll.

Jag minns inte om hörnen var runt eller fyrkantig, men då är det ju bara ta ett lock från nån burk som har rätt radie.

Prova helt enkelt att rita upp linjer på taket, så löser det sig allt nog eftersom.

8

Jag tog den undre aluminiumramen som grov mall och använde sen bred maskeringstape som måttades in, tejpen gör det "lätt" att flytta linjen och man kan vila tak soltaket på den när man måttar. När jag tänkt igen om allt tre gånger tog jag fram plåtsaxarna och klippte på insidan av maskeringstejpen.

funkade det med men man får vara noga och försiktigt så man inte böjer plåten med saxarna.

http://i1080.photobucket.com/albums/j321/DalkarlSWE/Random/C320AECA-3AD9-434A-BF03-1F02DF332E31.jpg

Ramen drar ihop och stabiliserar.

Har du innertak klipp upp det när allt är klart och se till att ha tillräckligt överskott.

// Morgan
------------------------------------------------------------------
1961 soltaksbubbla , 1977 taklucksbay, 1951 Ford Anglia, 1966 Volvo soltaks Duett, 1966 MKP IV

9

Demian: Tack för tipsen, som du säger jobbet med att mäta ut mitten och måtta in hålet lär man ju göra oavsett om man har mall eller inte.

Dalkarl: Tack för input, just det med att fundera igenom allt 3 gånger innan man klipper är nog nyckelordet...

Någon som har taket monterat i sin dubbelhytt som kan delge måttet till fram och bakkant, gärna med en kommentar om man efter lite användning är nöjd med placeringen.

/foppa

10

Ok tänkte försöka ge mig på att börja mäta ut soltaket men vart lite fundersam, hittade den här tråden där man monterat taket i en golf.
http://oijoij-society.com/viewtopic.php … mp;t=10266

Trodde man skulle mäta ut efter metalramen för att sen borra hålen, men originalhålet verkar ju snarare vara urkapat för skruvarna istället för borrat. Hur har ni andra gjort där som kört utan mall?

/foppa

11

Borra för stora hål.
Kapa upp stora hålet jäms med insidan av hålen.
Kapa ur snett så det blir urtag istället för hål.
Typ..........................................

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

Först så mätte jag upp mitten sen skruva ihop ramen la den på plats och ristade.. fick hjälp av Fidde att mäta
och kapa ur takbiten.. sen dit med ramen igen och märkte ut hålen..
Trodde också att det skulle vara hål averallt men det var typ omöjligt att få i soltaket då..
Kapade då ur på långsidorna samt bak så det blev "spår" in istället.. så fick jag justera stora hålet med rondellen..
så det vart många vänder upp och ner med soltaket innan det gick i.
Här har du lite bilder.. bättre än inget..
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/CD316E00-876C-42B7-B59D-B7D2008F4702_zpsrdleba16.jpg
http://i218.photobucket.com/albums/cc52/Easos/Mix/VW%20Crew%20Cab%201972/F41EAD5C-ABDD-466C-97AD-92DB77A98D59_zpsmnqhpki0.jpg
Länk:
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 0&p=43

mvh/
Andy

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

13

Mogge: Haha du får allting att låta så enkelt på ett lite poetiskt sätt, men det du säger låter naturligtvis logiskt...

Easos: Jag har tjuvkikat lite i din tråd men det såg ut som ni lade på ramen sen borrade hålen och drog fast, tack för att du klargjorde just det med urtagen istället. Tack för bilder och tips!

Fortsättning lär följa...

/foppa

14 Senaste redigerad av Demian (2015-04-21 22:09:47)

Jag kapade upp det fyrkantiga hålet lite större, så skruvarna är alldeles innanför.

Jag tänkte också ta hål för varje skruv, men ansåg att det inte fanns nån anledning till det.

Det är ju aluramen som kläms ihop och håller allt på plats. Likt en gammal skyport. Sitter skruvarna alldeles innanför, så styr dom ju ändå upp det hela, om aluramen mot all förmodan skulle röra sig.

Jag satte i taket för ca 8år sedan, så jag kan minnas fel, men är ändå ganska säker på hur jag gick tillväga.