1 Senaste redigerad av Abdullah (2015-04-10 10:39:49)

Nån som vet vad det är för skruvar som man använder för att srkuva fast klämmarna för bussningarna upp mot ramhuvet? Hittar inte mina, har provat lite random skruvar i garaget med det verkar vara en gänga jag inte har.. Vad är det för gänga på dom?

Post's attachments

newswaybarandfrontendrebuild.jpg, 89.83 kb, 1024 x 768
newswaybarandfrontendrebuild.jpg 89.83 kb, 158 downloads since 2015-04-10 

2

vanlig m8 på min i alla fal

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

3

Vad är det för gänga på en vanlig M8? 1.25?

4

Blev nyfiken, bytte du krängare i samband med sänkning? Har nyligen sänkt min 1303 och undrar om det är värt att införskaffa en krängare som är avsedd för sänkning ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Abdullah (2015-04-24 02:43:50)

Nja jag började på en rensad bottenplattan så jag hade ingen krängare alls. Monterade dock allt från en 74-75.
Jag körde min förra 1303 sänkt med orginal krängare. Funkade finfint.men sen var den ingen räser precis utan mest glida runt.
Så kör med orginal och känn efter, om du kör hårt och är noga att du känner av att det behövs en annan så får du införskaffa dig den. Annars är de bara o köra( onödigt för den  som inte är kräsen)

Jag ska ha en grövre med caster kompensation för sänkt framvagn ICQ/ab

6 Senaste redigerad av germanbug (2015-04-24 05:24:49)

Det beror lite på hur mycket som du har sänkt. Gäller det några cm (5 kanske) så fungerar nog orginal krängare. Men är det lägre än så, kommer orginal krängare är "vrida" bärarmarna bakåt, som kanske inte är så bra.
Och då finns det en grövre och med en annan bockning som passar bättre. Och sån kör jag med nu. Och det fungerar helt perfekt! ICQ/ab

http://forumbilder.se/EB1R5/img-0043.jpg

http://forumbilder.se/EB1R5/img-0045.jpg


Steffe skrev:

Blev nyfiken, bytte du krängare i samband med sänkning? Har nyligen sänkt min 1303 och undrar om det är värt att införskaffa en krängare som är avsedd för sänkning ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Sån ska jag ha när ekonomin tillåter ICQ/ab
Hur grov har du? Krängare alltså....

8

Krängningshämmaren är 22mm i dia.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Min är rätt rejält sänkt. 75:a med golf 1 fjäderben, 145/65/15 däck. Måste ju vara en sänkning på 10cm+.

Kanske är värt att satsa på en sån då? Var har du köpt din någonstans? ICQ/ab

Ser att min nuvarande krängare lever ganska farligt. Har ca 5cm markfrigång från krängaren. Blir det någon skillnad med den nya? Hur gör ni, är det bara att tuta och köra, undvika de värsta bulorna och byta krängare när det inte finns någon kvar? ICQ/ag

10

Jag köpte min från CSP. Komplett med nya bussningar:)
Skillnaden är nog störst att den anpassade krängaren inte "vrider" bärarmarna bakåt... som kan påfresta bärarmsfästena bla.

Det är "planerad körning" som gäller! ICQ/ad Och diagonala över guppen, tex. en vägbula. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

11

Aha! Kan väl vara värt att köpa då, tyckte den kändes lite "slack" i styrningen efter sänkningen också.

Läste någonstans att man var "tvungen" att sätta anpassade krängare för bakvagnen om man gjorde det fram. Stämmer det? Har inte sänkt bakvagnen med annat än lite kortare dämpare.

Såg på CSP att de som fanns för 1303 endast funkade upp till -73. Men det fanns en krängare som tydligen skulle fungera från 68-03. Vågar man köpa en sån?  ICQ/ab

12

Att det ska vara nödvändigt att ha en hämmare även bak, låter jag vara tveksamt. Kör själv med en, men det är ingen jätte "aha-skillnad", jämfört med utan.
Men hade en liggandes sen gammalt. Så då åkte den på igen, efter uppdatering med nya bussningar och putsning av detaljerna ICQ/ab

Satsa hellre först på fram om jag skulle välja! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

13

Ok då får det bli en sådan ICQ/ab. Kan inte hitta till -75 någonstans dock. Har du någon aning vem som kan ha? Tack!

14 Senaste redigerad av germanbug (2015-04-25 18:11:46)

Hmm... då kan det vara lite klurigare att få tag till en 75:a. Tyckte att det var svårt nog att få tag till min. Endera fanns det inte eller så var de slut.
Men jag kikade runt nu lite som hastigast. Och enligt "VW Heritage" i England, så verkar Empi ha i sitt sortiment som passar för 74-75! ICQ/ab

https://www.vwheritage.com/shop/beetle/ … tartRow=23

Då kanske Dalhems kan få tag i en sån! ICQ/ab

Paruzzi har också: http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=11&  (men den verkar vara 19 mm)

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

Kolla med kerscher eller remmen motorsport. Om det är främre vi pratar om. Skulle bli förvånad om de inte har.

16

Gör det något om den bara är 19mm?

17

finns 22 mm
http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=54

Är inte orginal 19?

18

Aha! Är det mycket bättre att välja en grövre? ICQ/ab