1

Bilen vill inte gå på tomgång, har haft förgasaren delad gjort rent den blåst har haft av munstycke mont allt igen den går på förhöjd tomgång när fjädern släpper slutar den gå på tomgång. När man ställer på schunt skruven hör man att det suger i förgasaren men den går ej på tomgång. Har även bytt fördelar lock rotor brytare o stift, men det ska ju inte ha me tomgången att göra. Vad ska man göra?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

2

Köp en ny förgasare och kolla efter luftläckor. Spruta startgas runt spjällaxeln och se om den suger tjyvluft under munstyckena. Om cyllar och kolvar är rejält slitna så funkar inte tomgången pga inget vakum i insugsröret.

3

Då skulle man kunna ta komptest, o se om den är sliten?

4

Lyfter tråden nu, har provat med en annan förgasare men det är lika dant går på förhöjd tomgång sen går den inte på tomgång. Prov med en 28pict går på tomgång så där verkar inte gå så bra. Gjorde komp test på motorn 1 cyl 8. 2ans 8,5. 3ans 8,5. 4ans 8. Verkar inte helt slut. Nu till det knepiga efter komptest går motorn bara på 3cyl har provat med andra stift o kablar men det är lika dant. Slog igen luckan nu, men vad ska man kolla efter för fel?

5

vwdanne skrev:

Lyfter tråden nu, har provat med en annan förgasare men det är lika dant går på förhöjd tomgång sen går den inte på tomgång. Prov med en 28pict går på tomgång så där verkar inte gå så bra. Gjorde komp test på motorn 1 cyl 8. 2ans 8,5. 3ans 8,5. 4ans 8. Verkar inte helt slut. Nu till det knepiga efter komptest går motorn bara på 3cyl har provat med andra stift o kablar men det är lika dant. Slog igen luckan nu, men vad ska man kolla efter för fel?

Skifta kablar på 3an och 4an. Blir lätt att man tar fel på dom.

6 Senaste redigerad av vwdanne (2016-05-20 22:03:36)

De sitter 1432 kollade ett par gånger.

7

Hittat varför den gick på tre cyl, tändkablar med typ kol el nått i mont kablar me koppar o nu går det på alla cyl men inte på tomgång,  känns hopplöst just nu. När motorn är igång så har ja sprejat med start gas men den reagerar inte på startgasen. Finns det nått annat som brukar sluta att funka så den inte går på tomgång

8

Har du kollat shuntventilen på förgasarens vänstersida? Det ska klicka om den när man lägger på kabeln med tändningen på.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jepp har kollat den nu det klickar så den verkar fungera.

10

Har du kollat soppa trycket ???
Skall vara 0,17bar som max om det funka bra
Om den inte får mat så vill den inte gå (den får mera mat (soppa) när du stänger choken )
Sen kan du plocka i sär förgasaren igen låt den ligga i soppa( i sär tagen ) ett gäng timmar sen blåser du rent i alla kanaler Bakvägen om du blåser soppans väg kan du täta kanalena 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Sitter original pump på, köpt en pump som heter classic line men me den pumpen på så gick inte motorn runt. Så ja satte dit original pumpen igen. Kan ja mäta trycket på pumpen me att bara köra motor på starten?

12

Det lättaste sättet är att bara köra på starten
Den pumpen du köpte skall vell ha en kortare tryckstång ( är det en kina tillverkad pump så kommer den ha för högt tryck  ICQ/ac )
Gammla pumpar brukar hårdna mebramet då pumpar dom inget
Du kan testa om förgasaren funkar på detta sättet  I mitten så sitter det ett mäsing rör som är avluftare till flotörhuset  Om du häller i cirka en deciliter soppa skall den gå en minut på den soppan som du hällt i den
En länk till en repbok som ligger här på forumet (bränslesystem ) http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av Maggel (2016-05-22 20:46:46)

Smuts i förgasaren kan sitta väldigt hårt. Hade problem med axpumen på min 65a plockade isär flera gånger och blåste överallt men ingen skilnad föräns jag tog ett strå från stålborsten och rensade kanalerna med. Nu har du ju bytt fugge utan skilnad så det känns som det är något annat.
För stort gap på stiften?
Fel på tändspole?

Typ1 -65 1200
Beach Buggy -65(eg-70) 1300

14

Ska kolla pump trycket i morgon, sitter nån italiensk som heter något på b typ busswaiser el nått. Trodde vw bara hade pierburg.

15

Bränsle trycket ok så då är det inte pumpen heller. Suck

16

Kapar tråden lite då jag också har förgasarproblem med en AB motor. Nu är jag osäker på om det är originalförgasaren på (kollat på bilder på nätet och det verkar vara en 28 PICT alt 30PICt-1, de verkar se likadana ut). Det jag funderar över är vilket bränsletryck den ska ha för jag mätte det till 0,35bar igår med biltemas toys-R-us-mätare. Jag har en elpump vid tanken och en btr med filter (glaskupa) och den är injusterad för dubbla weber 40 tidigare.

Jag såg att PPRMicke skrev max 0,17 bar så jag antar att jag måste justera en aning.

I övrigt så startar bilen men bara om jag snapsar i bränsle direkt i förgasarn. Acc-pumpen verkar funka och även cut-off solenoiden (vilket borde indikera att det är en 30PICT-1 för 28:an har tydligen inte denna...eller?) och el-choken. Motorn har stått sen 2006-2007 så jag antar att förgasarn har guckat igen så tanken är att riva den i kväll. Är det något jag bör tänka på. Något som jag INTE ska skruva på?