1 Senaste redigerad av germanbug (2015-03-29 18:32:32)

Hur mycket känns 1.25 vippor vid körning, i jämfört med standard vippor?
Och går 1.25- vipporna helt fritt under original ventilkåpor?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Beror helt på om toppen flödar så du har nytta av dem. På en orörd orginaltopp med orginalkam kanske i bästa fall 2-3% effektökning.  Med fixade toppar blir det något annat. Vipporna går fria under ventilkåporna om du inte shimsar ut dem mycket, eller har justerskruvarna extra långt ute  ICQ/ab  .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Ok. Tackar för svaret! ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Ifall du byter till dubbla förgasare kan det ge "kännbar ökad effekt(?) annars inte.....

Det är ju det klena insugninsröret som är "varvtalsbegränsaren" på en typ1 motor.
Sätter man dit ett par 36/40-förgasare på en orörd (men OK!) 1600:a ökar varvtalsregistret med 1000Rpm upp till 5000rpm, och naturligtvis då även effekten.

5

germanbug skrev:

Hur mycket känns 1.25 vippor vid körning, i jämfört med standard vippor?
Och går 1.25- vipporna helt fritt under original ventilkåpor?

Det skall dom göra om du har samma typ som sitter där i dag
Om du byter till ett bättre avgas o fugg  så blir det jätte bra  ICQ/ab
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Dubbla förgasare är tanken att det ska bli. ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

7

Monterade på ett set med dessa 1,25-vippor på min i övrigt original AD-motor men som har ett effektavgassystem i helgen. Och jag tycker det blev skillnad! Inte extremt mycket, men ungefär lika mycket som avgassystemet gjorde. Tillsammans känns motorn piggare än original.

Detta i kombination med brytarlöst gör nu att jag kan kryssa i uppförsbackar utan att tappa fart och till och med accelerera i uppförslut!

Jag inser att mycket i bränsletillförseln begränsar originalmotorn och att detta endast är en modest effekthöjning i jämförelse. Men med tanke på kostnad och enkelhet att montera, måste jag nog ändå påstå att det är värt det. Man kan ju alltid flytta vidare vipporna till sin nyrenoverade trimmotor sen.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Jag gjorde lite ovetenskapliga tester förra året på en vanlig 1600, den enskilt största accelerationsökningen kom när jag monterade 1,4:1 vippor.
Började med en std 1600 med ormbo, 0-100 på 21,09sek
När jag monterade 1,4:1 vipporna gick det på hisnande 18,67!!

9

1,4 låter ju klart bättre än 1,25 på pappret, men om man monterar annan kam senare i livet, finns det då någon nackdel med 1,4-varianten?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Om man monterar dit en kam för utväxlade vippor så  funkar super
Det man kan behöva är lite hårdare ventilfjädrer så varvar det lite till (därför slutar dom varva vid 4500-5000 för dom inte ventilena orkar hålla tätt)
Det som kan vara det jobbiga är man skall tänka på gemitrin
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Om man monterar dit en kam för utväxlade vippor så  funkar super
Det man kan behöva är lite hårdare ventilfjädrer så varvar det lite till (därför slutar dom varva vid 4500-5000 för dom inte ventilena orkar hålla tätt)
Det som kan vara det jobbiga är man skall tänka på gemitrin
/// M

Tjena! Hvilken kam vil du anbefale til 1,25 vippor? Og til 1,4 vippor? Om vi tenker standard 1,6 liter motorvolum med standard dp topper/ventiler, stivere ventilfjærer, doble 36 drla forgassere, ca. 9,5 i komp.

Mvh. Tor-Arne