Hallo!
Har lite för mycket glapp i styrning på min westy 77:a
Har försökt analysera och tror största felet finns vid L-stagets infästning mot framvagnsbalken/röret. Staget kantrar lite när man vrider ratten. Fått tips för ett tag sedan att bussningen kan behöva brotchas om alt bytas.
Är det någon som gjort operationen?
Har inte hittat någon info i verkstadshandböcker heller.
Går det att göra med framvagnen på plats?
Tacksam för tips! även andra tips gällande glapp i styrning.
/Micke
Har du köpt ny bussnin eller ska du fixa en egen?
Har du justerat styrsnäckan?
Vår -77:a är också ganska glapp i ratten men jag har inte kollat så mycket på det än så alla tips är välkomna.
Martin A
Min erfarenhet är att glappet i styrningen sitter i p-ändarna i styrningen, framförallt de i det längsgående staget. Nya styrstag (p-ändar) är en bra början, har man fortfarande glapp i styrningen kan man kolla hur det är ställt med hjälpstyrarmens bussning och bult. Tror det säljs som "repkit" till dessa. Viktigt är att brickorna sitter där de ska, annars kan det glappa. Jag kan inte sena bay, men konsultera din rephandbok så borde det finnas en förteckning över detta.
Och det går att byta bussningarna till hjälpstyrarmen med framvagn på plats. styrsnäckan kan man även ansätta lite grann se bara till att hjulen står rakt så att styrsnäckan är i mittläget, då kan man justera medan man vickar på rattstången lite grann tills du ser att glappet minskar. lycka till 
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Tackar för svar och tips.
Nu är jobbet gjort. Fick hjälp av mekguru Bengt Lyrén.
Repsats till hjälpstyrarmen införskaffades. Det visade sig att repsatsens bult var något överdimension mot den gamla. Den nya bulten gick bra i den gamla övre bussningen som tidigare glappat mest. Den undre bussningen kunde honas upp till rätt passning. Bussningarna behövde alltså inte bytas vilket hade blivit en del jobb att pressa ur, montera nya och få i rätt läge. Så nu är glappet borta. Styrdämparen var helt slut och är också bytt. Styrväxeln ansattes 3/4 varv. Bengt har provkört och tyckte det hela kändes tight och bra.
Jag har inte provkört än men ser fram emot förbättringen. Tidigare var det så glappt så jag blev stoppad av haffa och fick blåsa några ggr. Har också skaffat ok c-däck vilket jag inte haft på tidigare. Vid något tillfälle har jag också justerat spelet i främre hjullagren när det blivit slitet.
Många små glapp blir ju till slut till ett stort, men nu hoppas jag det blivit bättre. 
hjulinställning kan oxå göra underverk för väghållningen, men hoppas det hjälpte med detta.
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå
Blev det stor skillnad i körkänsla på bussen? Vart köpte du rep kittet?
Martin A
Får inte tillfälle att provköra för om en vecka. Repkitet kom från custom & speedparts. 750 ca med styrdämparen.
Återkommer när jag provkört.
Ja gör gärna det!
Hur ska en bra styrdämpare kännas?
Martin A
Provkörde bussen igår. Gick bra att möta långtradare utan att få kast. Kändes helt klart mer avslappnat att köra den.
Det är väl så, lite glapp här och där blir snart ett stort.
Martin. Om du lossar ena änden på styrdämparen och drar i den ska du ha ett motstånd precis som dämpare till en baklucka eller likn. Är det inget motstånd är det läge att byta.
Micke