1

Hej alla, mitt första inlägg på forumet.

Min syster äger en VW 1961 LIM 117 B med stort soltak.

Enlig Transportstyrelsen är hennes Bubbla det enda exemplaret i Sverige.

Vid kontroll av bara på "117" finns det 6st

Kan dessa siffror stämma, det borde väl finnas fler?

Vad står B:et för som gör den till enda bilen i landet?

Vet ej hur jag för in foton på detta forumet. Om någon förklarar hur, kan jag skicka in bilder på bilen

Vänligen Tommy

2

Jag har en -61 med soltak, det finns inget litet till den årsmodellen....... ICQ/ad
Men du kanske  menar att B som tillägg är något speciellt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Det verkar inte varit så noga vad som skrevs in i Bilregistret på 50- och 60-talet. Många VW har konstiga typbeteckningar där.

4

Jag har en 61a soltak tror den bara hette typ117

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

5

HenrikL skrev:

Det verkar inte varit så noga vad som skrevs in i Bilregistret på 50- och 60-talet. Många VW har konstiga typbeteckningar där.

Min -58pickis har tydligen 407kW ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

bara trimma då

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

7

B kanske står för bakhjulsdrift ?   Default/lol  Default/lol  Default/lol

Skämt åsido så är det nog bara fel.
Själv hade jag en lyxbuss där det stod vw 24 duett med soltak ! !  ICQ/ad  där fick dom till det snyggt.

G brukar figurera när det gäller soltakare p ga tillverkaren Golde.
Men jag hade en -49a soltakare där det stod 11 W dvs Webasto, en annan tillverkare av soltak. Galet ovanligt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

8

De var snabba svar, man tackar.

Till Mogge!/HenrikL, ja, jag tänkte om B:et kanske stod för någon extra utrustning?
Det kanske är så enkelt att tjänstemannen på vägverket satt och tittade i de tyska papperen 1961 och såg: Lim 117, ”måste vara en Bubbla”, åsså tryckte han till ett B i de svenska handlingarna?

Men att det bara skulle finnas 6st i Sverige, kan det verkligen stämma?
Jag klistrar in min mail konversation med transportstyrelsen, men tar bort namnet på kontaktpersonen.

Från: tommy jacobsson [mailto:[email protected]]
Skickat: den 6 november 2014 17:48
Till: FB-TS-RES-Fordonsurval TR
Ämne: VW -61

Hej

Mitt namn är Tommy Jacobbson och jag har några frågor angående min systers gamla bubbla.

Det är en så kallad cabriocoach och jag undrar hur många det finns registrerade i Svergie?

Dels från 1961 som hennes bil, men även alla årgångar?

Registreringsnummret är CWF433 och min syster heter Maria Nyholm

I registrerings pappren står koden 117 är det siffror som står för att bilen har ett soltak?

Vänligen Tommy Jacobsson.

Hej Tommy!
Tack för din förfrågan. Din systers bil heter exakt så här i vägtrafikregistret:
VW LIM 117 -B
Om siffrorna 117 står för soltak eller inte kan jag inte svara på, det är inget vi kan utläsa ur registret.
Om jag söker på alla som heter så som ovan och samtliga årsmodeller så får jag endast träff på din systers fordon. Om jag istället söker på alla ”VW LIM 117” och skippar ”-B” på slutet så får jag träff på 6 st. inklusive din systers bil. Samtliga dessa är av årsmodell 1961.
Sedan finns det en mängd andra varianter, såsom följande modeller:
VOLKSWAGEN 1200 LIM 117
VOLKSWAGEN 1300 LIM 117
VOLKSWAGEN 1500 LIM 117
Men dessa är inte registrerade exakt så som din systers bil så de är troligen inte likadana som hennes.
Hoppas detta ger dig svar på dina frågor.
Ha en fortsatt bra dag!
Med vänlig hälsning
xxx xxxxxx
Informationssäljare
Transportregisteravdelningen
Direkt: 010-49 564 36
Gruppnummer: 010-49 562 00
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503

9

Jag har en äkta 117 -61 men i papperna står det 114 vilket egentligen är en högerstyrd export utan soltak...
Som sagt.. dom hade inte koll på den tiden

http://www.vwtyp1.com/teknik/typer.htm

10

Tackar för länken Aaron.

Jag undrar dock om tabellen stämmer?

Det står att läsa: 117/11g  "Export vänsterstyrd limousine med soltak 1950-1978"
Vad jag har googlat mig fram till, fanns det bara soltaks typ1 bilar fram till 1963?

Frågar vidare, vilka årsmodeller som har samma sidorutor som syrrans 61:a?
Tyvärr har bilen one piece rutor och man borde nog byta tillbaka till orginalet med de tuffa små ventilations rutorna?

Det verkar som ingen här på forumet har synpunkter på att det "bara" finns 6st orginal 1961 Ragtop bilar i Sverige, så då stämmer nog transportstyrelsens uppgifter

Någon som vet på ett ungefär hur många bilar (54-63) som finns i sverige med orginal tygtaket?

En fråga till: När de byggs falska RagTops, från vilken bil brukar folk ta taket som passar Bubblans runda/kupade tak?

Vänligast Tommy

11

Sollucka kom -64, och en vänsterstyrd sådan hette också 117 i papperen. Angående sidorutor i dörren så är jag säker på att 58-64 passar. Tror också att 56-57 passar, men är inte säker. På 52-55 tror jag ventilationsrutorna passar, men är osäker på sidorutan eftersom öppningsmekanismen är annorlunda.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

12

Topp!

Nu kan jag somna gott utan att ligga och grubbla.

13 Senaste redigerad av rogga (2015-04-10 08:21:17)

Tommy J skrev:

Tackar för länken Aaron.

Jag undrar dock om tabellen stämmer?

Det står att läsa: 117/11g  "Export vänsterstyrd limousine med soltak 1950-1978"
Vad jag har googlat mig fram till, fanns det bara soltaks typ1 bilar fram till 1963?

Det verkar som ingen här på forumet har synpunkter på att det "bara" finns 6st orginal 1961 Ragtop bilar i Sverige, så då stämmer nog transportstyrelsens uppgifter

Vänligast Tommy

Tygsoltaket var med till -67 på standardmodellen. Efter -63. Dvs med -64 års modell ar soltaket av solluckemodell.. men kallas fortfarande soltak..
Om det endast skulle ha funnits 6st original soltakare av 1961... så har jag ägt hälften...
Så det troligaste är att det helt enkelt inte var så noga mär det skrevs in i dom svenska papperna.
Min gissning är att det finns många hundra soltaks -61:or kvar i Sverige. Och att det såldes tusentals.. det var väldigt vanligt med soltak.