1 Senaste redigerad av Torpa (2015-03-11 22:51:01)

Har lite beslutsångest, har ett block med 10mm dragstänger och då är frågan ska jag borra ur det och sätta i m8 casesavers. Blocket är ändå isär och fullt med spåner efter borr o gängat för pluggar.
Casesavers m8 har jag hemma en sats av.
M10 gängorna ser fina ut efter att jag har dragit dem rena med en tapp.
Vad är fördel vs nackdel m10 m8 stänger mer än det att jag inte kan hitta en sats m10 dragstänger för enkelportstoppar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Själv så föredrar jag 10mm dragstänger men det är jag det. Det finns nog mer 10mm för enkelport än det finns 8mm.

3

Jag skulle inte lägga energi på att byta om man inte ska lösa något problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Fördel till 10mm än så länge alltså.

Någon som vet varför vw gick över till 8mm och original casesawers (insatsgängor)?  Återkommande gänghaveri? Billigare dragstänger (mindre material)?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Förmodligen en kombination.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

För en given draglast så töjs en 8 mm stång mer än en 10 mm. Om något händer i förbandet så det sätter sig kommer 8 mm stänger ha kvar mer dragkraft än 10 mm efter sättningen. Just cylinderhuvudsförband vill man därför ha så veka som möjligt.

Teoretiskt kan man givetvis få ur mer dragkraft ur 10 mm än 8 mm, men det behövs inte på en VW typ 1 (om man försökte kanske materialet i toppen skulle kolapsa ändå...). Ur teknisk synvinkel är alltså 8 mm att föredra och jag tror det var därför VW bytte (men, jag skulle inte bry mig om att byta om jag var Torpa)

Skräckexemplet är SAAB som hade korta grova cylinderhuvudskruvar i kombination med en vek aluminiumtopp. Kanske har ni noterat att många SAAB ägare skriver "bytt toppackning" i sina annonser...

7

Problemet med 10mm är, som antydet ovanför, at de sätter seg mindre, med sprickor i blocket som føljd vid for mye värme/belastning (trimning).
Inget vanlig problem på std motor.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

8

jag har byggt ett flertal motorer på över 2liter med 10mm dragstänger utan sprickor och utan att dom rört sig i blocket med fel årdragningsmoment som följd. Däremot så har jag haft problem med eftermarknadsstänger 8mm cromemoly specielt extra långa. Har man gänga utanför blocket som inte går att förkorta så att all gäng är inne i gänghylsan har dom en tendens att sträcka sig i gängan. Märkte även detta när jag bytte ut mina på Absolutfolkan att det var en annan gängstigning nedanför muttern som höll toppen. Detta händer dock inte med original 8mm dragstänger. Det är dock viktigt att se till så att all gänga hamnar inuti gänghylsan. !0 mm är nästan alltid all gäng inne i blocket vilket jag personligen föredrar.

9

Fast att det skulle sträcka sig bara för att gängan är synlig utanför blocket köper jag inte, då skulle det sträcka sig uppe vid toppen med, är nog dålig kvalite på dragstången isådanafall, det man ofta inte tänker på är vad man använder för smörjmedel för det påverkar momentet mer än vad man tror.

Anders

10

Fasen grabbar ni gjorde det inte lättare för mig, men har tagit ett beslut det blir att gänga om till m8 och sätta i original m8 stänger.
Eftersom jag redan hade casesavers hemma så kostar det inte nåt extra mer än mitt egna arbete.
Och det känns spontant bättre med m8 eftersom de blir lite mer förlåtande i skruvförbandet  som Tobias L skrev.
Tack för input till mitt funderande ICQ/ab

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(