1

Lite till mans har vi väl en del pryttlar liggandes. Mycket som är utslitet, men kanske en del som är bara är halvslitet. Varför inte använda det lite till.

Keith Seume, i sin bok Aircooled VW Engine Interchange Manual, talar om att använda Golf-stakar för 46mm vevaxel. Alltså 9 mm mindre än 55mm från Typ1. En offsetslipning skulle teoretiskt kunna ge 78 mm slaglängd.

Någon som har provat redan? Frigångsproblem borde vara små. Den mindre lagerytan borde duga, funkar det i en Golf, så funkar det väl i en Typ1. Andra fundrationer är hållfasthet och oljekanaler.

Pausar mina fantasier där.
Kan det vara någon bra idé?

2

De är 144mm långa, dvs nästan 5,7" så B-kolvar är att rekommendera för att inte få en väldigt bred motor. Sen får du kolla vad du har för kolvbultsdiameter, de flesta rad 4:or har väl 20mm? VR6 tror jag har 22mm kolvbult. Annars behövs custom kolvar. Förresten.. G60-motorn har nog 139mm vevstakar och en del 2l motorer har 159mm (6,25"), beroende på att det blocket är högre.

Vet sen inte hur mkt det kostar att få en vevaxel omslipad på det sättet i Sverige? I Usa finns DPR och Demello iaf som säkert kan göra det jobbet.

Rent ekonomiskt är det nog knappast värt.. men häftigt med custom såklart :-)

3 Senaste redigerad av hof (2015-03-11 07:55:23)

Finns visst massor av Golf-stakar. Möjliga jag hittat hittills är 46(49)-136-22mm (MkI 1,6) och 47,8(50,6)-136-22mm (MkII 1,8?). Alltså 1 mm kortare och samma kolvbult  som Typ 1 (55-137-22mm).
Ja, suck, ekonomi kan alltid stöka.

4

hof skrev:

Lite till mans har vi väl en del pryttlar liggandes. Mycket som är utslitet, men kanske en del som är bara är halvslitet. Varför inte använda det lite till.

Keith Seume, i sin bok Aircooled VW Engine Interchange Manual, talar om att använda Golf-stakar för 46mm vevaxel. Alltså 9 mm mindre än 55mm från Typ1. En offsetslipning skulle teoretiskt kunna ge 78 mm slaglängd.

Någon som har provat redan? Frigångsproblem borde vara små. Den mindre lagerytan borde duga, funkar det i en Golf, så funkar det väl i en Typ1. Andra fundrationer är hållfasthet och oljekanaler.

Pausar mina fantasier där.
Kan det vara någon bra idé?

Jag stälde frågan till polarna om vad dom tog att slipa om en vev 
Fick som svar 1500kr då var det 0,25 mm  nästa fråga vad kostade att offset slipa ned till cheva ramar då var det mellan 3500-4000kr (kompis pris)
Då blir det biligare att köpa en kina vev
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Min uppfattning om sådana projekt är att det inte lönar sig om man inte har väldigt bra kontakter på maskinarbeten alt. kan göra det själv.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Priserna PPR Micke talar om stämmet rätt bra då jag kollar på
Samma jobb till ett 25hp projekt.

Learning by experience is a great way to spend money...