1 Senaste redigerad av alidhojd (2011-07-27 11:01:52)

Får hjälp denna vecka att justera in mina weber 36or men får det inte att lira fullt ut, det är en 1600 dubbelport. gasarna har följande delar i sig: 32 halsring 115 huvudmunstycke f-11 e-rör lågfart 55 och luftmunstycke 200.

Min engelske svåger som justerar tycker att det beror på halsringarna då vi provat andra andra emulations rör och lågfartsmunstycken. Prblemet är övergången mellan lågfart och huvudmunstycke, den tvekar... Ordentligt oavsett hur han ställer dom...

Någon som har några tankar?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

alidhojd skrev:

Får hjälp denna vecka att justera in mina weber 36or men får det inte att lira fullt ut, det är en 1600 dubbelport. gasarna har följande delar i sig: 32 halsring 115 huvudmunstycke f-11 e-rör lågfart 55 och luftmunstycke 200.

Min engelske svåger som justerar tycker att det beror på halsringarna då vi provat andra andra emulations rör och lågfartsmunstycken. Prblemet är övergången mellan lågfart och huvudmunstycke, den tvekar... Ordentligt oavsett hur han ställer dom...

Någon som har några tankar?

Varför så små huvudmunstycken?Prova 130-135.

3 Senaste redigerad av Silverbug (2011-07-27 12:11:33)

Håller med Stickan.
Grunden för att välja huvudmunstycke brukar vara ungefär halsring x 4,2 dvs ca 135 i ditt fall.

Sedan ger ju 32mm halsringar i en 1600 ett maxeffektsvarvtal runt 6200 varv. Är din motor byggd för det? Annars eldar du för kråkorna och får sämre respons på lägre varv.

För en normal 1600 som inte är byggd för att varva högt så brukar maxeffektsvarvtalet vara cirka 5000varv vilket i teorin ger en halsring runt 27-28mm och ett huvudmunstycke på 115-120.

/Peter.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4

Man brukar få flatspot vid övergången om man har för små huvudmunstycken. Dina stift borde ha väldigt ljus färg, jag brukar vilja ha nästan svarta.
Sätt i 135 och testa, steg 2 är att hitta 28 halsringar men det är inte lika lätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Det slutade lite oväntat på 32 halsring 135 huvudmunstycke f-11 e-rör lågfart 55 och luftmunstycke 240.
Men nu går den som ett skott!

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

6

Tycker inte att det är så värst ovantat, är ju exakt som jag föreslog om vi bortser från luft som inte brukar spela så stor roll. Hur mycket varvar du?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G