Jag har tappat kompet på 3:ans cylinder
Troligen är det en ventil som är otät då det inte blir någon skillnad när jag slår i en skvätt olja i cylindern och gör nytt komptest.
Jag har tänkt lämna in topparna till någon lämplig firma och få jobbet utfört.
Samtidigt så ska självklart cylindrar och block mätas och bearbetas om det behövs, jag utgår från att cylindrar kam och lager behöver bytas.
Målet är att återfå alla originalhästar men någon extra är inte fel om det inte kostar så mycket.
Några frågor som jag funderar över:
Hur mycket behöver man byta i topparna för att det ska bli riktigt bra?
Ventilerna och styrningar antar jag att man byter
Fjädrar och knaster?
Fräser man sätena eller byter man dem? Hårdare säten för blyfribensin?
Cylinder och kolvsatser vad är bra och vad är skräp?
Kamaxel vad är bra och vad är skräp?
Original jämfört med en 914 kam vad är skillnaden (jag vill ha hydrauliska lyftare)
Bussen har gått 18000 mil och har stått några år sedan jag klippte en älg med den
Nu när jag körde i somras så gick den aldrig riktigt bra och riktigt dåligt på slutet.
//Lind
