1

Hej!


Jag och en kompis håller på att renovera en 1300cc motor efter att den börjat blåryka en del.
Vi kom fram till att de var en ventilstyrning som var sliten så olja läckte in.

Vi har lämnat in toppen och fått ventilstyrningen bytt. De andra styrningarna såg bätte ut och efter som att just då var de ont pengar så böt vi bara den slitna.

Nu sådär efter att pengar inte är ett lika stort bekymmer börjar vi fundera på om de är dumt att bara byta ut en, om de finns risk att de andra ventilstyrningarna kan gå sönder.
Eller för den delen att ventilerna har blivit slitna och riskerar att gå av.

När vi ändå har tagit isär motorn och gjort i ordning den känns det otryggt om de finns en risk för ett haveri.

Vi funderade på att köpa nya ventiler, styrningar och fjädrar eller om kompletta toppar är bättre.

Så min fråga är till er är vad ni skulle ha gjort?


Tack på förhand! ICQ/ab

2

En ventilstyrning går inte sönder utan blir mer och mer slitna, och detta då speciellt på avgassidan. När man byter så byter man alla på en gång. Att byta en avgasstyrning som är tokslut hjälper ju inget när dom andra 3 också är slut. Efter byte av styrningarna så måste man även brotscha om sätena och ge ventiltallrikarna en ny fin vinkel alt montera nya ventiler. Annars blir det inte tätt!

3

Man behøver bara byte det som är fel. Sjekkade ni de andra, och de var bra, kör vidare!
Man byter inte noe som är bra.

Men hvis de andra styrningarna är dårliga/sådär, byt. Är 3'ans exos som får mest stryk. Byt den ventilen.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.