1

Har en 1600 bussmotor som sitter i en typ 1.
Den dör på tomgång samt under jämn gas.
Enda sättet att hålla den vid liv är att pumpgasa 1 gång/sekund.

Jag har bytt förgasare,testat 3 stycken, samma fel kvarstår.

Kan också nämna att motorn har nya stift, tändkablar, brytare, kondensator, tändspole rotor, kugghjul m.m...

Kan det vara nån vaakumslang jag missat..? eller vad i herrans namn är det för fel..?

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-02-12 14:13:08)

När du pumpgasar får förgasaren soppa genom axpumpen
Ofta är fuggen har stått på hyllan har soppan ångat bort å skiten har kommit i kanalena Du kan starta med en grundlig rengörning Låt fuggen ligga med bränsle några dagar så du löser upp skiten i den
uppna fuggen häll ut den gammla soppan som finns i flotörhuset Blås rent bakvägen så bör det funka
Läs i genom detta först  http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
Har du kollat om det kommer tillräkligt med soppa i din soppa pump (tag en gammal pet flaska montera dit en slang i korken  koppla in slangen på pumpen kör på starten så ser du om den får mat)
Är du hundra att alla kablar är inkopplade till fuggen (avstängnings ventilen )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ska kolla det.
En annan sak..:
Detta bränslefilter sitter direkt efter tanken.
Det är snustorrt, då ska väl ej motorn gå över huvud taget??

Post's attachments

filter.jpg, 131.88 kb, 640 x 480
filter.jpg 131.88 kb, 164 downloads since 2015-02-12 

4

Det bränslefiltret är till sprakaren.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Misstänkte det efter en stund..

6 Senaste redigerad av Fats (2015-02-12 18:48:50)

Tror nog att PPRMicke har rätt.
Förgasare är nog inget problem, får soppa genom acc-pumpen vid pumpgas.
Så jag satsar på att det är bränslepumpen.
Blir att kolla den och beställa ny, låg på drygt 200:- på upnorth.

7

Rengjort 2 förgasare, testat dom, bytt bränslepump.
Problemet kvarstår.
När jag startar går den kanon ca 30 sek, förmodligen på bränslet som finns i förgasaren,men sedan dör den och jag måste pumpgasa för att hålla den vid liv..

8

Skräp i tanken kanske, som ligger och täpper för?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Fats skrev:

Rengjort 2 förgasare, testat dom, bytt bränslepump.
Problemet kvarstår.
När jag startar går den kanon ca 30 sek, förmodligen på bränslet som finns i förgasaren,men sedan dör den och jag måste pumpgasa för att hålla den vid liv..

Förgasaren funkar inte efter som huvudkanalen är tät av skit
Om så funkar axpumpen bara (pump gasa då går motorn )
Detta fel är mycket vanligt i dag på grund av alkoholen i soppan sen när soppan dunstar bort så gror kanalen igen  ICQ/ac
hur man åtgjärdar  detta Låt fuggen ligga i soppa(det finns specella rengörnings medel för detta ) en  vecka sen försök blåsa rent bakvägen i kanalena  (om man gör detta från flotör huset´blåser man in skiten änu hårdare Det funkar att ultraljuds tvätta bort
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

En annan sak som du skall kolla, det är den lilla silen inuti tanken, precis vid tankens avflöde skall bränslet passera ett finmaskigt nät innan det rinner ut i slangen.
Måhända har du haft kondens i tanken nån gång, kondensen orsakar rost, rostflagorna sjunker till botten av tanken och där sitter också silen... Silen är litet svår att komma åt om du inte vill lyfta ur tanken. Men du kan iallafall prova och se om det är detta som är felet, genom att blåsa bränsleslangen bakvägen med tryckluft. Om du får fram mer bensin till pump och förknasare så har du funnit felet. Dessvärre så lär rostflagorna täppa till igen, så en tankrengöring brukar man ju inte kunna komma undan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Ok, tack för det.
Ska rengöra förgasaren ordentligt, funkar inte det får det bli att rensa tanken.

12

Rengjort förgasare, rensat tank, problem kvarstår..
Kan automatchoken ställa till det? hur kopplar jag bort den?
Är det elektriska tomgångsmunstycken, som kopplas in på den lilla cylinderformade delen av förgasaren?
Kanske kan vara nåt där..?

13

Nu har vi kommit lite längre..
Gjorde ytterligare ett försök att rengöra en av förgasarna, nu bort med ALLA skruvar, munstycken etc, så jag var säker att inte missa någon kanal. Och vips, nu går den att köra utan att självdö!!!
Stort tack för era tips!
Dock återstår ett problem, tomgången..

Vid start av kall motor startar den perfekt och brickan med taggar, (vet inte vad den heter, men den som justerar spällets öppning) står i sitt yttersta läge, efter lite gas går den ner till 3:e hacket och där går den perfekt på tomgång.
MEN, efter ytterligare någon minut är motorn varm och den lägger sig tillrätta i 4:e hacket och där finns ingen tomgång.

Hur ska jag justera detta??

14 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-03-06 16:33:40)

Fats skrev:

Nu har vi kommit lite längre..
Gjorde ytterligare ett försök att rengöra en av förgasarna, nu bort med ALLA skruvar, munstycken etc, så jag var säker att inte missa någon kanal. Och vips, nu går den att köra utan att självdö!!!
Stort tack för era tips!
Dock återstår ett problem, tomgången..

Vid start av kall motor startar den perfekt och brickan med taggar, (vet inte vad den heter, men den som justerar spällets öppning) står i sitt yttersta läge, efter lite gas går den ner till 3:e hacket och där går den perfekt på tomgång.
MEN, efter ytterligare någon minut är motorn varm och den lägger sig tillrätta i 4:e hacket och där finns ingen tomgång.

Hur ska jag justera detta??

Hej kul att skiten är borta
Om du läser detta så står det hur du skall justera in din fugg på alla sätt  För det finns ingen lätt patent lösning på in justering 
Du bör ha en 34 pict-3 fugg det står om den längst med i stycket
http://vwfiv.se/Repbok/5-Branslesystemet.pdf
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Tack.
Ser ut att bli en kväll till i garaget..

16

Sådär!

Spjället öppnade för mycket då motorn blivit varm.
Spände fjädern som reglerar spjället och nu går den perfekt.
Lite oroligt dock innan den blivit varm men det kan jag leva med tills vidare.

17

Hej!

Tänkte att jag svarar i den här tråden då jag upplever liknande problem. Men innan jag börjar skruva på förgasaren tänkte jag kolla här.

Problemet är alltså att motorn går igång utan problem som den alltid gjort, men när autochoken gjort sitt så måste jag ge gas för att inte motorn ska dö. Problemet har uppstått efter att bränsleslangarna blivit utbytta på verkstad i våras, vilket fick mig att misstänka smuts, men då borde inte den väl inte ens funka med autochoke?

Borde jag kolla ventiler först, som den i denna tråden länkade reparationshandboken uppmanar? Tycker att det är lite märkligt att jag helt plötsligt ska behöva skruva på förgasaren, när det aldrig varit problem tidigare.

1303S Big '74 - "Albert"

18

matsmorot skrev:

Hej!

Tänkte att jag svarar i den här tråden då jag upplever liknande problem. Men innan jag börjar skruva på förgasaren tänkte jag kolla här.

Problemet är alltså att motorn går igång utan problem som den alltid gjort, men när autochoken gjort sitt så måste jag ge gas för att inte motorn ska dö. Problemet har uppstått efter att bränsleslangarna blivit utbytta på verkstad i våras, vilket fick mig att misstänka smuts, men då borde inte den väl inte ens funka med autochoke?

Borde jag kolla ventiler först, som den i denna tråden länkade reparationshandboken uppmanar? Tycker att det är lite märkligt att jag helt plötsligt ska behöva skruva på förgasaren, när det aldrig varit problem tidigare.

Det kan bero på soppan är ändrad nu med alkohol ( kom 2015)
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke