1

Har ett arborrat block som jag tänkte bygga en std 1600 till min buss.
Tänkte återanvända std vev, kamaxel och vevstakar. Cylindrar och kolvar har jag som gått Max 5 timmar. Topparna är täta och i gott skick.
Detta tänkte jag köpa nytt har jag glömt något?
Ramlager
Lager stift
Vevlager
Kolvbultsbussning
Kamlager
Std lyftare
Oljepump
Packningssats
Nya oljereduceringskolvar
Packbox svänghjul.

utan vw just nu... :-(

2

Du vet väl att du måste brotscha kolvbultsbussningarna om du byter dessa?

3

Nej det hade jag inte koll på. Tack för tipset. Vart kan man köpa lämplig brotch?

utan vw just nu... :-(

4

Då har du förmodligen inte heller koll på att du måste brotscha exakt parallellt med storänden, inget man gör på fri hand eller i en pelarborr.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

När det gäller att renovera bottendelar kostar det mer att göra det själv och resultatet blir inte alltid som man tänkt sig. Blocket måste oftast arborras och axialen justeras. Stakarna måste mätas i storänden och bussningen måste bytas och numera honas i lilländen till rätt mått. Därefter måste den riktas i en vevstaksrikt. Om du skall göra detta själv har du en investering på ca i mitt fall 18500 så har du rätt grejer för att göra jobbet rätt. jag tror att de flesta tjänar på att lämna bort jobbet och veta att det är rätt gjort.

6

Varför nya lyftare till en återanvänd kam?
Köp ny (roligare) kam eller återanvänd lyftarna (om du märkt dom ordentligt.....)

//Björn

7

En dum fråga kanske men om man köper nya vevstakar har dom då en ny bussning som är i pressad och brotchad?

Anledningen till att jag vill byta lyftarna är att dom är platta och inte böjda längre.

utan vw just nu... :-(

8

Köper du nya stakar så är dom färdiga att användas..

9

Ok, vilket är mest för pengarna då? Köpa nya eller lämna bort och få dom gammla fixade? Jag ska ju som sagt inte bygga en räser utan en std motor för sommar crusing och en och annan längre tur?

utan vw just nu... :-(

10

Många beg stakar är helt ok att använda utan att byta bussningarna. I varje fall i en std-motor.

11

Hur vet man det då? Kan man mäta det med vanliga verktyg eller är det känsla när man trycker igenom kolvbulten?

utan vw just nu... :-(

12

Det ska vara tumpassning, håll vevstaken platt i handen ta tummen (samma hand) och tryck igenom kolvbulten, ramlar den igenom är bussningen för stor o går den trögt så att du får ta i hårt är den för liten.
Kolvbulten ska flyta igenom jämnt o fint. Numera kanske det finns exaktare sätt att mäta in kolvbulten på, men det var så jag lärde mig i skolan att det skulle vara efter man brotschat bussningarna o det är samma förklaring i Vw boken . och det är inte lätt att få till det med brotschen och som de andra skriver så måste vevstaken mätas och riktas efteråt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

13

Tack. Med andra ord så kan man prova innan man beställer nya eller låter någon byta bussningen.

utan vw just nu... :-(

14

Det är ju alltid kul o göra grejerna själv men en brotsch kostar en 1000kr http://www.verktygonline.se/verktyg-pa- … hss-8.html
Och om du aldrig har brotschat förut så är det lika bra att köpa dubbla satser med bussningar, sen behövs lite kunskap om handhavandet av brotchen t.e.x att aldrig backa den motsols då sabbar man skären.
Och om du får till bussningarna så måste du ända lämna bort stakarna för att rikta dem för det verktyget kostar nog en mindre förmögenhet om du inte kan hitta ett på en auktion, såg ett sånt i somras ej komplett som gick för 3500kr.
Numera verkar det som att experterna honar bussningarna istället.
Men testa tumpassningen de kanske är ok iaf.
Annars lämna bort dem o få jobbet riktigt gjort.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

15

Det blir att kontrollera dom sen får jag se om jag köper nya eller lämnar bort dom gammla.

utan vw just nu... :-(

16

Eller så gör du som jag och många andra gör, skiter i att kolla det  ICQ/ad
Stakarna duger säkert jättebra många tusen mil till i en standardmaskin.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

Hej på er jag håller också på att renovera en 1500 motor som kommer bli en 1600 när jag är klar
Jag fick prisuppgifter på 450:- per stake att fixa bussningen och kolla upp storändan så det kanske är bättre att köpa nya stakar för mig.

Sen gjorde jag tumtestet på mina bussningar och kolvbulten gled sakta igenom med lite olja på utan något större tryck på dom med tummen, så vad säger ni är det dax att byta ut stakarna då?
för visst var det så om man köper nya så var det bara skruva dit och köra?

Mvh Magnus

Vw 1300 1966

18

Har för mig att testet ska göras utan smörja så ifall dina beter sig som du skriver funkar det nog ok.
sen ska man tänka på att även om kolvbulten är ok så kan storändan vara oval.
om man ska fixa till det? Tja allt beror ju på vilken nivå man lägger sig på, en racemotor kanske pajar efter 100m en standardmotor kanske håller flera tusen mil, det är inte billigt med motorbygge.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

19

Får först säga ursäkta att jag knycker tråden lite.

Ok då kanske bussningarna är ok
Men kan man kolla storändan på något bra sätt.

Eller är det lika bra att köpa nya man vill ju inte det rasar när man ändå lagt ner lite tid och pengar på det övriga.

Vw 1300 1966

20

Då behöver du en micrometer som mäter inuti typ en sån i länken finns andra modeller också.
Du kanske kan få en fingervisning om du har ett digitalt skjutmått men det är inte lika exakt som micrometer.
Skruva på överfallet och dra det till rätt moment sen kan du mäta.
Jag kan inte toleranserna i huvudet nu.
http://www.verktygonline.se/verktyg-pa- … lar-3.html

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

21

malle03 skrev:

Får först säga ursäkta att jag knycker tråden lite.

Ok då kanske bussningarna är ok
Men kan man kolla storändan på något bra sätt.

Eller är det lika bra att köpa nya man vill ju inte det rasar när man ändå lagt ner lite tid och pengar på det övriga.

Jag brukar kolla storändan bara genom att ta av överfallet och sedan när man sätter tillbaka överfallet se så inte skruvarna är för tajta mot varandra när man håller dom mot hålen på staken. Dom ska gå lätt och rakt in annars så e nog storändan oval.

22

Om lagren är ok brukar det inte vara nåt fel på storändan.

23

Man skulle ju även kunna mäta storänden med en trepunksmikrometer och se om den är oval.

24

Det är mycket enklare att se formfel med en tvåpunkts indikerande, trepunktare kräver lite erfarenhet att hitta var felen ligger. Jag är övertygad om att man inte kan hitta fel genom att titta och känna. Det är hundradelar vi pratar om.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Jag renoverar ca 20 set vevstakar per år och sorterar bort dom som har mer än två hundradelars ovalitet i storänden. Dom hamnar i högen helrenovering. Om motorn inte har haft ett haveri brukar stakarna vara helt ok i storänden. Lilla bussningen byter jag alltid och har upptäckt att den håller längre vid honing kontra brotschning då slipreporna efter honingen smörjer bättre. Sen kan man ju skita i all renovering och sitta och vänta på nästa haveri och hoppas att det inte händer så långt hemifrån.