1 Senaste redigerad av Erik-642 (2015-02-08 19:51:49)

Hej

Jag håler på och sätter ihop Elsystemet men ja blir inte klok på två ställen

Matningen till Bakljus, Har 2 st kablar , Den Tredje är för Skyltbelysning men den är fixad ICQ/ab Enligt schemat ska det vara 5 Totalt ?? Saknas det nån eller är det extra utrustning ? ICQ/ab

Sen så ska det tydligen gå 3 st kablar till Vänster sidan och 2 till Höger. Varför ?

http://i60.tinypic.com/2qnxxsx.jpg


Problem nr 2

När man ska koppla in Kablarna till Blinkers lampan i instrumentet så finns det en BLÅ dubbelkabel som går till Pilarna.

Sen kommer det en RÖD kabel från vilket ja antar är Blinkrelät. Jag har sattit det som det satt innan jag tog isär det men

Jag vill vara säker på att det är rätt så se nästa bild här ICQ/ab

http://i61.tinypic.com/2zoyclx.jpg


Med vänlig hälsning Erik

2

Jag vet inte om jag riktigt svarar på din fråga, men angående kontrollamporna är det så här:
Den bubbla blåa på din bild skall gå till + när tändningen är påslagen.
Den röda skall gå till blinkreläets utgång 49a. De andra blåa är ju till oljetrycksgivaren respektive till laddningsreläet.


Du bör ju ha minst tre kablar till varje baklykta, bromsljus, blinklampa och bakljuslampa, vanligtvis är bak- och bromsljuslampan samma lampa med två glödtrådar.

Här är ett kopplingsschema:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Jag vet inte om jag riktigt svarar på din fråga, men angående kontrollamporna är det så här:
Den bubbla blåa på din bild skall gå till + när tändningen är påslagen.
Den röda skall gå till blinkreläets utgång 49a. De andra blåa är ju till oljetrycksgivaren respektive till laddningsreläet.


Du bör ju ha minst tre kablar till varje baklykta, bromsljus, blinklampa och bakljuslampa, vanligtvis är bak- och bromsljuslampan samma lampa med två glödtrådar.

Här är ett kopplingsschema:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi … amp;t=1239

Jaha + säger du...hmm då är det väl rätt som det sitter för den övre är ju själva lampan bara.

Jaha 3 st till varje baklykta säger du, Men är det blinkers bak också på 56 Original ?

Ja baklamporna är 2 poliga så det stämmer nog ICQ/ab

4

Tror du tittar på fel elschema. USA-bilar har 5 kablar, då de har blinkers. Europa-bilar har pilar och därmed inga blinkers.

5

HenrikL skrev:

Tror du tittar på fel elschema. USA-bilar har 5 kablar, då de har blinkers. Europa-bilar har pilar och därmed inga blinkers.

Jasså ja hade ett schema först som var helt fel och hade alldeles för många kablar men det här stämmer iprincip överallt

Det här använder jag ICQ/ab http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_56.jpg

6

Har det suttit lampetter i hålet för pilarna någon gång?
Isåfall förstår jag att du har blinkersrelä...skulle se fånigt
ut koppla pilarna till ett blinkrelä så de åker ut o in hela tiden.

7

umekille skrev:

Har det suttit lampetter i hålet för pilarna någon gång?
Isåfall förstår jag att du har blinkersrelä...skulle se fånigt
ut koppla pilarna till ett blinkrelä så de åker ut o in hela tiden.

Japp det stämmer! satt " Musöron " när ja köpte den

8

Ska ja ta bort det här då ?

http://i60.tinypic.com/2rwkxlt.jpg

9

Då har du kruxet där för dom blinkar medans pilen
står still och lyser i utfällt läge sålänge du aktiverar
blinkersspaken.

10

Relä kan du plocka bort för du vill väl inte att pilarna skall
hoppa ut o in då du skall blinka

11

Nä det vore lite halv jobbigt ICQ/ae haha

Då ska ja bara försöka få ordning på Bakljusen

12

När ja kollar Elschema så stämmer 57 - 58 exakt med dom kablar ja har vid bakljusen. hur kan det vara så ?? ICQ/ab

13

Nyare med skärmblinkers har så att bromsljuset blinkar
och trampar du samtidigt på bromsen så slocknat/tänds lampan
på den sidan som blinkar .

14

umekille skrev:

Nyare med skärmblinkers har så att bromsljuset blinkar
och trampar du samtidigt på bromsen så slocknat/tänds lampan
på den sidan som blinkar .

Okej men finns det så tidigt som 56 ? ICQ/ab

15

Den med pilar har bara en kabel till varje pil som du aktiverar
via blinkersspaken. Usa sålda bubblor var väl tvungen ha blinkers
och hade fristående lampor åtminstone fram. Och då har dem kopplat
som dom gjorde här då skärmblinkersen kom i produktion.

16

Aha var det på det viset dom gjorde! Men vad bra då löser det nog sig för mig!

Tack för hjälpen ICQ/ab

17

En fråga till bara ICQ/ae

Dom 2 kablarna här som ja har markerat har inte jag. Är det kablar för USA bilarna ? ICQ/ab

http://i60.tinypic.com/v6na1d.jpg

http://i60.tinypic.com/141k1n4.jpg

18 Senaste redigerad av umekille (2015-02-08 22:47:13)

shemat har ju 2-positions-blinkersljus inritat fram så det är nog så.
schemat är 2 i ett så man får gå efter den biten som passar den bil man har.
Edit: tog bort schemat som var samma som ditt jag la ut då det blev så
hiskerligt stor bild  ICQ/ad

19

Vad krångligt med 2 i ett ICQ/ae ha ha det blev det va ICQ/ad ja får rita över det som inte stämmer så löser det nog sig då ICQ/ab

20

Erik-642 skrev:
HenrikL skrev:

Tror du tittar på fel elschema. USA-bilar har 5 kablar, då de har blinkers. Europa-bilar har pilar och därmed inga blinkers.

Jasså ja hade ett schema först som var helt fel och hade alldeles för många kablar men det här stämmer iprincip överallt

Det här använder jag ICQ/ab http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_56.jpg

Det scemat visar en 5-polig blinkersspak, vilket visar att det är för en USA-bil. Europeiska bilar har en 3-polig spak.

På thesamba finns ett schema för en europeisk 1958 som borde vara skapligt lik din 1956 för elen till bakljus och pilar.

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

21

HenrikL skrev:
Erik-642 skrev:
HenrikL skrev:

Tror du tittar på fel elschema. USA-bilar har 5 kablar, då de har blinkers. Europa-bilar har pilar och därmed inga blinkers.

Jasså ja hade ett schema först som var helt fel och hade alldeles för många kablar men det här stämmer iprincip överallt

Det här använder jag ICQ/ab http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … bug_56.jpg

Det scemat visar en 5-polig blinkersspak, vilket visar att det är för en USA-bil. Europeiska bilar har en 3-polig spak.

På thesamba finns ett schema för en europeisk 1958 som borde vara skapligt lik din 1956 för elen till bakljus och pilar.

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

Ja det var det ja anade eftersom det var så många kablar ICQ/ab

Ja precis det kollade ja på och det stämmer bäst med det ja har så ja ska skriva ut det och koppla det så ICQ/ab

22

De tre kontrollamporna till oljetryck, laddning och blinkers har gemensam plus, som alltid ligger på när tändningen är påslagen.
Oltetryckslampan jordas genom sin givare, när trycket är för lågt. Laddlampan jordas i laddreläet då laddning saknas, och blinklampan laddas genom glödtrådarna i de för tillfället släckta lamporna, det är därför kontrollampan blinkar växelvis ned blinkersen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

Björn J. skrev:

De tre kontrollamporna till oljetryck, laddning och blinkers har gemensam plus, som alltid ligger på när tändningen är påslagen.
Oltetryckslampan jordas genom sin givare, när trycket är för lågt. Laddlampan jordas i laddreläet då laddning saknas, och blinklampan laddas genom glödtrådarna i de för tillfället släckta lamporna, det är därför kontrollampan blinkar växelvis ned blinkersen.

Okej på så vis, Ja tror att laddning och oljetrycket ska fungera, Är lite osäker på blinkers men ja ska slå på tändningen så fort batteriet har laddat klart och prova ICQ/ab

24

Sorry, jag hade inte fattat att du skulle ha pilar.
Pilarna på personbilar fälls ut och stannar ute till det man stänger av dem (om de inte fastnar i utfällt läge pga fartvinden...). Jag håller på att tittar litet på en trådbuss från 1940 som på något vis finns i min närhet...(vi hade två trådbusslinjer i Göteborg 1940-1964) och här kallas pilarna för "semaforer" de höjer sig och sänker sig hela tiden när de är aktiverade... Armarna till dessa är ungefär 50cm långa...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

25

Det är lugnt Björn ICQ/ab Jag har tagit bort blinkrelät nu så dom inte åker in och ut.
Vad häftigt med gamla Trådbussar! Mäktiga pilblinkers  ICQ/ag