1

hej
Jag har ett jävla klånkande i framvagnen på min volvo 945
Har precis bytt spindelleder på den, men klånkandet har nästan blivit värre efter jag har varit o pillat på det  ICQ/ac
Har också konstaterat att det klånkar lite när man trycker ner bilen höger fram, kan det vara en fjäderbenslagring eller liknande? Kan det ha med styrleder eller styrstag att göra?

Jag är tacksam för alla svar! ICQ/ab
Tack och hej
/Skönvall

"Det löser sig"
-Gubben som sket i vasken

2

stabilisatorstag?

3

varit ute för att stötdämparn rör sig i benet, för ett jädra oväsen

4

Stötdämparen är en klassiker sen kan det vara länkarmsbussningarna också oftast de främre, finns som förstärkt modell.
Ta en skruvmejsel modell större eller kofot och bänd i bussningar då borde du hitta där det glappar.
Ta hjälp av en kompis som gungar bilen medans du lyssnar o känner på stötdämparen och bussningar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Ett av stabilisatorstagen syns att det glappar lite i men kan det verkligen vara dem som för oväsen? Trodde att det skulle märkas av på väghållningen men den är bra, eller hur är det? ICQ/ab

Hur spänner man stötdämpare i benen i så fall då? ICQ/ab

Länkarmsbussning tänkte jag byta men hade bara köpt 2 st haha så jag sket i det
Men jag får väl ta en sväng till biltema idag o köpa lite bussningar o göra ett nytt försök ICQ/ab

Lika bra o byta saker när man ändå har isär det!
Tack för svar

"Det löser sig"

6

Stabilisatorstag (smeknamn skrammelstag) låter mycket dock så är 940:ins modell av sådana ganska tysta även vid glapp, bilar som har modellen av stag med kulled i varje ände låter mycket mer.
Jag är ganska så säker på att det är dämparen som låter. Staget tycker jag du ska byta om det glappade och byt alla grejer i framvagnen parvis.
Om det hade varit en F1 bil hade du märkt av dålig väghållning.
Stötdämparen sitter inuti fjäderbenet med en stooor fingängad mutter som klämmer ner dämparen i röret, det kan ha blivigt glapp mellan mutter och dämpare men mest troligt är det dämparen som låter inuti och då är det byte som gäller.
Om det är så att du vill snåla lite och bara byta en dämpare (ej rekommenderat) så tror jag att jag en ok sådan kvar som du kan få om du hämtar den på plats.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

7

Okej, det kommer bli att byta stabilisatorstagen oavsett så kanske ska börja med det och om det inte blir bättre så får jag väl byta fjäderben till bättre begagnade
finns det ingen möjlighet att spänna denna
Mutter så man blir av med glappet eller? ICQ/ab

"Det löser sig"

8

Om dämparen glappar kan det gå att skruva åt muttern med en haknyckel eller en stor rörtång.
Du behöver inte byta hela fjäderbenet byt bara insatsdämparen i det. Då får du med en ny mutter också + att då vet du säkert att grejerna är fräscha, begagnat från skroten kan vara lika illa som de du har nu.
Men jag tror det är ett internt glapp i dämparen det är det absolut vanligaste, att muttern lossnat är ovanligt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

9

Okej
Blir väl att kolla muttern först då, dämparna känns fräscha när man gungar bilen men det har väl i o för sig inget med glapp att göra ICQ/ab
Tack för hjälpen

"Det löser sig"