1

Hej

Hur enkelt är det med en 2 liter Porsche 914 motor i min bay. Bussen min har ju också 2 liter dock bara 70hk. Blir det problem med motorfästen, hur mycket är annorlunda? Kan få motorn med alla styrboxar och kabelhärva, ljuddämpare...

Finns det nån som kör en sån motor i sin buss?

Mvh Mikael

T2b taigagrön ´77

2

Ljuddämpare o värmeväxlare, ev även bakre motorbalk, skiljer,¨. Sen beroende på hur tidig/sen bay det gäller, efter -72 (?) förmodligen enklare. Kylplåtar/motorrumstätning - typ 4. Jag säger: kör ba'!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

3

Hur blir det med avgassystemet ifrån Porschen, 2,0 914motor har väl inte vanlig typ4 infästning och motor sitter åt andra hållet på 914 men det kanske går att vända Eller göra ett helt eget. Är ju lite dumt att kapa sönder dugliga eller fina värmekammare till 914 då dom är udda och dyra.

4

Svänghjulet måste bytas också.

Fat chick fanatic

5

Grubban skrev:

Hej
Kan få motorn med alla styrboxar och kabelhärva, ljuddämpare...

"Få" som i gratis eller köpa? En komplett fungerande 914 2.0 motor har ju ett allt högre värde på begagnatmarknaden. Att yxa in den i en bay känns som kapitalförstöring. Om bussen är av årsmodell 1976 eller senare riskerar du också att besiktningen klagar.

6

I vårt hobbygarage pågår en ombyggnad av en 914-motor parat med typ2 delar till en 912....

Det man ser är att troligtvis skiljer det på fläkthus (det i aluminium) värmekamrar och ev motorbalken 914 vs typ2.
Helt enkelt för att vi inte får delarna att passa ihop utan smidesjobb..... .-)

7

http://www.blocket.se/alvsborg/Porsche_ … 16&w=3

Kanske kan vara denna?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

8

Motorn tillhör en bekant och ha legat i hyllan i 2-3 år, den är renoverat med nya kolvar och cylindrar och lite mer som behövdes för att få en fin motor. Priset har vi inte pratat om på riktig dock är det minst 20.000kr. Bilen blev total krockskadat och togs in av försäkringen dock kunde han behåller motorn.

Jag är lite kluven nu, trodde att det är enklare med Porsche motorn än att renovera original motorn och få dessutom 30hk extra på köpet.
Investera jag 20.000kr i min motor då kommer jag ganska långt och då vet jag vad jag ha och dom 30hk mer är kanske inte det viktigaste.

Bussen min är från 1977, varför kan det blir problem med besiktningen? Tror knappast att dom ser skillnad mellan original T4 och Porsche T4?

T2b taigagrön ´77

9

Klart du ska ha en Porsche motor i bussen, visst kan det vara en del arbete men varför vara som alla andra  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P