Vad bra!
Det är ju bara att följa det schemat.
På högra sidan, i boken, ser det ut som det finns ett fotoografi på regulatorn med avtaget lock. kanske det kan ge någon vägledning?
Sedan är det väl så att dessa japanska bilar massproducerades ju, och det var säkert likadana regulatorer och generatorer i många olika modeller och fabrikat, så såväl begagnad som ny regulator borde man kunna hitta nånstans. På den tiden jag höll på med japaner fanns det en firma som specialiserade sig på att ta hem reservdelar, minns nu inte namnet på den firman, men om du söker på nätet, eller konsulterar något forum som handlar om japanska bilar får du säkert napp.
På någon bilskrot kanske du kan hitta en likvärdig regulator, även om begagnade sådana är ett nytt risktagande. TLIZ-08 tycks den ju heta.
Jag gissar att det är så här:
F, field, fältlindning. (på "europeiska" DF)
E, earth, jord, minus. (B-) generatorn är alltså "tvåpolig" troligtvis inte jordad i godset. På europeiska bilar, VW m.fl, var detta en lyx, man använde tvåpoliga generatorer i "radiobilar" polisbilar, militära fordon, etc, då dessa generatorer producerar mindre störningar, liksom i riskmiljöer som i båtar, där man vill ha en gnistskyddad generator, och kanske också färre galvaniska strömmar i godset, för korrisionens skull.
N, negative, troligtvis fältlindningens minussida. (D-)
B, battery, batteri plus, eller generator + (B+)
återstår då I och W,
I, ignition, är en plusanslutning till regulatorn, som saknas på europeiska regulatorer, iallafall dem vi är vana vid.
W är anslutningen till laddningskontrollampan, som heter 61 på våra bilar med likströmsgenerator och D+ på de med växelströmare. På marinan Bosch- och SEV generarorer (för dieselmotorer) med W ansluter man varvräknaren hit.
Och observera då att detta är en gissning, om än ganska sannolik.
Något som gör mig lätt misstänksam, är att man benämner generatorn med ordet "Generator", växelströmsgeneratorer heter "Alternator" på brittisk och amerikansk engelska, emedan "Dynamo" brukar vara det vi kallar för likströmsgenerator. (På tyska heter väl båda "Ljusmaskin", "Lichtmachine"...). Men den "asiatiska engelskan" brukar ju innehålla väldigt många överaskningar, både i det tekniska som i det övriga språkbruket...
Men den korttjocka generatorn på din bild ser ju onekligen ut som en växelströmmare, iallafall.
Således är denna regulator ganska olik de som kommer från Bosch och Hella. Jag vågar inte heller tro att exv. en Boschregulator skulle kunna funka, säkerligen är det andra variabler i spänning och ström på dessa japanska generatorer än på de europeiska.
Men en tanke, som kanske inte är helt fel, varför inte byta "hela kitet" mot en europeisk generator med inbyggd regulator, ny eller begagnad, marknaden översvämmas väl av Bosch och SEV som från början är avsedda för den där "kinesiska" hisingsbilen
bara den passar mekaniskt och får plats i motorrummet så skall väl kostnaden i pengar inte vara så himla stor.
Kanske det också är så att en generator till en modernare japansk bil passar bättre? vad vet jag...?
Annars får du väl lyfta på locket/kåpan på regulatorn och göra en felsökning med ögon och näsa, hur ser det ut? luktar det litet bränt?
Kanske någon anslutning, en lödning, som släppt, eller så kanske en spole är sönderbränd...
I texten ovan schemat står det ju att du kan putsa kontaktytorna också, klassiska Häxans silverputs är bra även till det! detta medel brukar finnas i skåpet under diskbänken i köket
.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."