1

Misstänker att min bay går för fett, bytte tändstift som var helt svarta och sotiga. Sen har den den märkliga vanan att kunna starta direkt, sen om motorn dör el stängs av så kan det ta 10-20+ sek innan den startar igen (ibland med starthjälp) och det luktar mycket bensin. Vid oljebytet luktade gammeloljan bensin.
Funderar på att justera förgasarna och se om det kan hjälpa, vad tros om det?

Angående förgasarna (Solex 32-34) så reagerar inte spjället när man drar i gasvajern förrän 1-2 cm då de börjar öppnas. Ska det vara så eller ska de reagera direkt? Behövs mycket gas vid koppling så tänkte om det kan bero på det?

Tack!

2

Justering låter som en god ide. Googla "final factory dual carb" så hittar du en riktigt bra instruktion på the samba hur man gör.
Gasspjällen ska reagera direkt, men med kall motor kan det vara lite glapp när chokarna är på.
Lycka till!

Pickup EH -76
1303 cab -78

3

Riktigt bra länk det där, tack! Undrar bara när de i texten refererar till numrerade diagram och nummer på slangar osv: var finns dessa diagram? Bilden i texten har inga numreringar ICQ/ac

4 Senaste redigerad av Bayerleiner (2015-01-15 10:37:33)

Kolla denna länken istället, det är ursprungskällan till artikeln på thesamba.
http://www.itinerant-air-cooled.com/vie … amp;t=7767

Här finns alla bilder med...

Pickup EH -76
1303 cab -78

5

En sak till bara: denna proceduren gäller för US-spec bilar, det är inga stora skillnader, men våra motorer har till exempel ingen "vacuum advance", bara vacuum retard.

Var noga med "Initial adjustments" särskilt punkt 1. Blir den fel får man inte till det på slutet och måste göra om allt. Som jag fick göra...

/Joachim

Pickup EH -76
1303 cab -78

6

Tvärt om ska det vara, på svensksålda sitter det inte en vacuum retard.

7

Precis!

Pickup EH -76
1303 cab -78

8

Verkar behöva ett kalibreringsinstrument "Uni-syn" som det heter i texten... Någon som har något liggandes och vill sälja billigt eller vet var man kan få tag på en?

9

Du kan få låna av mig om du vill...

Pickup EH -76
1303 cab -78