1

http://forumbilder.se/EA39G/imag0931.jpg

Städade lite i garaget och insåg att de senaste åren övergått till att nästintill bara använda Tegra handskar. De sitter bra, håller bra och är okej i pris.

Tegra Latex handskar är till de snabba målarjobben eller lättare skruvande, då de är billigare än nitrile handskarna men håller inte så bra.
Tegra Ntrile handskar jag har nästan alltid på mig när jag mekar, oavsett om jag har andra handskar över. håller mycket bra, fingertoppskänslan är optimal!
Tegra Pro handskarna används vid seriöst skruvande, men kanske inte vid klibbiga eller skitiga jobb, håller ca 4-6 månader.
Tegra Vinter använder jag när behöver skydda händerna från klämrisker/värme/vassa kanter etc...
Maxiflex är renveringsvantarna, vid rivning/renovering/målning/ och allt annat.

Vilka handskar använder ni? har ni också olika handskar för olika uppgifter?

2

Jag brukar då ta till "hårdhandskarna".

I mitt jobb använder jag väldigt mycket latexhandskar, och kan se att det är väldigt olika kvalite på dessa, även om de är avsedda för medicinskt bruk. Senast omgången fick vi blåa "No Name" som visade sig vara riktigt bra, jag kan dra på mig ett par medium utan att de spricker.

I garaget har jag Julas blåa latexhandskar, och dom är bra. Jag har även köpt Julas vinterhandskar, och kan väl säga som så att dom duger till hundpromenaden, och kanske på cykelturen, men inte mer, Björnkläders vinterhandskar är bättre.

Köpte även julas arbetshandskar i trepack, mest för trädgårdsarbete, men förvånadsvärt så funkar dom i garagearbete också, inte till svets förstås, men vid motorbyten och allmänt tungt och smutsigt biljobb.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av Wompa (2015-01-11 23:42:08)

Vi körde nitrildoppade handskar på jobbet...fungerade bra och gick att tvätta om man ville.Vart dem för utslitna så var det bara att byta.
Kanske inte den mest seriösa handsken men duger gott.
Tror det var Ahlsells billiga märke.

Skulle vilja testa riktiga nitrilhandskar. Så som Edd China har...

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

4 Senaste redigerad av Torpa (2015-01-11 23:54:51)

Ansell touch n tuff 92-600 använder jag både i jobbet och hemma de är riktigt bra tål oljor, lösningsmedel mm där latex och vinylhandskar smälter och blir sladdriga.
Sen är de riktigt tåliga, sällan de går sönder vid bilmeck.
kan tänka mig att de är lika de som Edd China kör med

http://e-line.backmarks.com/KLADER__SOR … id=92-600-

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Tack för tipset!!  ICQ/af

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

6

Kompletterande uppgifter:
På stora kartongen står namnet utsatt:
Work safe, Nimex soft. Dessa är latexfria då någon har latexallergi. Det verkar som om firmanamnet är "Nimex".
Dessa är himla bra, sitter bra på handen, och är inte så där äckligt sladdriga och hala som många andra är.
Storlek large är lagom för mig, jag brukar ha stl. 9 i handskar.
Jag har utsatt dessa för såväl olika etanoler, thinner, motorolja och bromsvätska. Jag vet däremot inte om dom tål bensin eller diesel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."